Kernel 2.6.34

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Kernel 2.6.34

Inlägg av pun »

Första RC-versionen levererad av Linus T....

Om:
http://lkml.org/lkml/2010/3/8/280

Ubuntu Mainline har den som vanligt:
http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/ma ... .6.34-rc1/

Testing.... ;)

PS De tidigaste RC versionerna kan innehålla lite större buggar.... 8) DS
Harlekin33

Re: Kernel 2.6.34

Inlägg av Harlekin33 »

6500+ files changed, 400,000+
lines added, ~175,000 lines deleted.
Det var ju en del som har hänt som sagt var.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:PS De tidigaste RC versionerna kan innehålla lite större buggar.... 8) DS
Japp, testade den nya 34-kärnan men den svärtnitade direkt. Powerknappen var enda sättet att komma ur då varken typ reisub, alt-sysrq+b eller nåt annat hjälpte :P Hinner inte felsöka nu så inväntar en blänkare från dig när rc2 dyker upp.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Kärnan funkar lysande för mig.... ;D

Kör på min Dell Laptop med sunkig ATI-grafik (öppna drivaren).

Bild

;)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pun skrev:Kärnan funkar lysande för mig.... ;D
Och här satt även jag med en något äldre Intel pro och ati, jojo, men det sket sig ...
Avinstallerade kärnan så får se om jag får tid att testa den senare igen innan rc2.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Men om ni berättar för Pun vad som inte funkar och vad som händer när ni testar så kanske Pun har en lösning åt er?

:)
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Nej han har ingen lösning.......

Bootar inte en kärna så gör den inte det... >:D

(sen kan man då kompilera om kärnan men det är det knappast värt.... RC2 kommer om någon vecka eller 2)

Alternativt så kör man via Ubuntu Mainline Current:

http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/ma ... y/current/

Som byggs med nyaste koden iprincip varje dag.... ;)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

I see.

Har du nån hum om hur många utvecklare det finns till kärnan just nu?
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Kanske fel ställe att fråga men kan man ta bort allt med NFS och CUPS under konfigurationen av kärnan, om man inte använder nätverk och skrivare på sin dator? Det påverkar inte WiFi eller annat eller?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

cthulhu skrev:Kanske fel ställe att fråga men kan man ta bort allt med NFS och CUPS under konfigurationen av kärnan, om man inte använder nätverk och skrivare på sin dator? Det påverkar inte WiFi eller annat eller?
Jo den late väljer då att köra från Ubuntu Mainline så får man en färdigkompilerad körna att testa.

Sedan är jag osäker om CUPS o NFS tillhör "Kernelspace" eller "Userspace"... ???

Hursomhelst så vill man ta bort moduler så måste man kompilera själv och då rekommenderar jag den här tråden:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=311158

samt den här svenska tråden:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 75&start=0

Efter kommandot "make xconfig" så får man ett bekvämt GUI där man bockar i o ur vad man vill att sin kärna ska innehålla. För att det ska vara roligt att hålla på så bör man ha en någotsånär modern burk, kompileringen tar någon timme.... ;)
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Jo, jag har kompilerat några kärnor tidigare, .29 sist. (tog 30 minuter, satte ut datorn på balkongen för kylning).
Tycker det "svåra" är att veta hur mycket man kan ta bort. Tyckte jag var väldigt noga sist, men ändå lyckades jag fumla bort hibernate/suspend. (dessa står ju tydligt i konfigurationen vad detta är, så jag lät bli dem. men-men.)

EDIT: stavning
Senast redigerad av 2 cthulhu, redigerad totalt 12 gång.
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

cthulhu skrev:Jo, jag har kompilerat några kärnor tidigare, .29 sist. (tog 30 minuter, satte ut datorn på balkongen för kylning).
Tycker det "svåra" är att veta hur mycket man kan ta bort. Tyckte jag vär väldigt noga sist, men ändå lyckades jag fumla bort hibernate/suspend. (dessa står ju tydligt i konfigurationen vad detta är, så jag lät bli dem. men-men.)
Jo tog det 30 minuter så sitter du med en kraftfull burk och då är det ju bara att testa på.

Det krävs lite engelska kunskaper inkl den tekniska betydelsen av dito.

;)
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Tja, försöker undvika all "trial-and-error" metoder. Vid normal belastning har jag 50 grader i cpu-temp. och jag är väldigt paranoid, vill inte bränna sönder laptopen. Vid kompileringen kör jag båda kärnorna på 100%, och sist satte jag ut den som sagt i minusgrader (jag vet, inte helt bra för batteri mm.) och då höll den sig runt 50 grader tills den var färdig. Hade jag gjort detta inomhus hade jag passerat kokpunkten för alkohol (76 grader)! (vad det nu har med saken att göra?)
Trodde inte min dator var så värst snabb, 1,86x2. jag inaktiverar ju det mesta, kanske därför kompileringsprocessen går så fort.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

En dum fråga i det här sällskapet, hur mycket kan man vinna i prestanda på att optimera och kompilera kärnan?
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Tja, låt mig halvskeptiskt säga att det du vinner är ju främst under boot-processen, och att kunna välja vad som kompileras rakt in i kärnan och vad som skall laddas som moduler. Känns lite onödigt för mig att ha en jätte kärna med stöd för dell, mac, web-cam, bluetooth, atari, amiga, fujitsu-laptoppar, mm. listan kan göras lååång. men så är det ju, Linux måste ha stöd och funka för alla per automatik.

Skulle hävda att kompilera kärna är väl för de som vill ha totalkontroll, eller lära sig något nytt, och vara lite smånördiga. (men jag är långt ifrån expert på ämnet.)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

@cthulhu
Jo det vet jag, men jag var ute en siffra.
Datorn blir ju inte dubbelt så snabb, men är det så att man märker en betydlig skillnad?
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Min bestämda mening är att det inte spelar något roll för en modern dator.... ;)

Däremot så spelar det stor roll vilken version man kör. 2.6.33 är mycket snabbare än 2.6.32 på mina burkar.
2.6.34 är ungefär som 2.6.33.

Sedan kompilerar jag själv så är jag främst ute efter en 1000Hz kernel som är märkbart snabbare. En 1000hertzare kan då vara mycket instabil för vissa burkar.

Det kan sedan finnas behov att kompilera på bestämda sätt utifrån den hårdvara som man har i sin burk inkl pryttlar som ska kopplas in.

Slutligen så tillhör det "allmänbildningen" för en riktig Linuxare att ha känt på en egen kärna någon gång. >:D
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Att det tillhör allmänbildningen har jag förstått för länge sedan...
Vad menar du med en 1000Hz kernel? Är det frekvensen för cpu'en som det ska stämma överens med?
Och att man tar bort stöd för pryttlar man aldrig använder är ju en självklarhet.
Är det inte lite så att om man har en gammal burk ståendes som man tycker är för slö att använda, där kanske det är mer lönt att kompilera en egen kärna?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Rune.K skrev:Att det tillhör allmänbildningen har jag förstått för länge sedan...
Vad menar du med en 1000Hz kernel? Är det frekvensen för cpu'en som det ska stämma överens med?
Och att man tar bort stöd för pryttlar man aldrig använder är ju en självklarhet.
Är det inte lite så att om man har en gammal burk ståendes som man tycker är för slö att använda, där kanske det är mer lönt att kompilera en egen kärna?
1000Hz (Timer frequency) är hur ofta kärnan "stannar" och kommunicerar med hårdvaran/userspace. Desto snabbare frekvens, desto mer "flyt" i systemet.
│ CONFIG_HZ_1000: │
│ │
│ 1000 Hz is the preferred choice for desktop systems and other │
│ systems requiring fast interactive responses to events.

cthulhu:
Att ta bort NFS ur kärnan påverkar bara storleken på kärnan (eller antalet moduler som tar plats på hårddisken). Det ger knappast någon prestandavinst på WiFi.

Och att det tar över timmen att kompilera gör det nog bara på äldre datorer. Eller så har man för mycket skit med. ;)
Tar ca 10 minuter på min server med 3GHz Core 2 Duo.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Fungerar inte Mandriva fortfarande så att den kompilerar kärnan under installationen och tar bort alla moduler och drivare som inte används..? Bossieman och jag testade ju Mandriva på min bärbara Compaq för något år sedan eller så och då optimerade den iaf kärnan och sett t.ex. till boot-tid så bootade ju Mandriva betydligt snabbare än den Ubuntu-installation jag hade då. Sedan fungerade ju Intel-drivaren dubbelt så bra i Mandriva som i Ubuntu - detta var under tiden då det var sånt himla strul med Intel 4500-serien i GNU/Linux...
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"