Om:
http://lkml.org/lkml/2010/3/8/280
Ubuntu Mainline har den som vanligt:
http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/ma ... .6.34-rc1/
Testing....

PS De tidigaste RC versionerna kan innehålla lite större buggar....

Det var ju en del som har hänt som sagt var.6500+ files changed, 400,000+
lines added, ~175,000 lines deleted.
Japp, testade den nya 34-kärnan men den svärtnitade direkt. Powerknappen var enda sättet att komma ur då varken typ reisub, alt-sysrq+b eller nåt annat hjälptepun skrev:PS De tidigaste RC versionerna kan innehålla lite större buggar....DS
Och här satt även jag med en något äldre Intel pro och ati, jojo, men det sket sig ...pun skrev:Kärnan funkar lysande för mig....![]()
Jo den late väljer då att köra från Ubuntu Mainline så får man en färdigkompilerad körna att testa.cthulhu skrev:Kanske fel ställe att fråga men kan man ta bort allt med NFS och CUPS under konfigurationen av kärnan, om man inte använder nätverk och skrivare på sin dator? Det påverkar inte WiFi eller annat eller?
Jo tog det 30 minuter så sitter du med en kraftfull burk och då är det ju bara att testa på.cthulhu skrev:Jo, jag har kompilerat några kärnor tidigare, .29 sist. (tog 30 minuter, satte ut datorn på balkongen för kylning).
Tycker det "svåra" är att veta hur mycket man kan ta bort. Tyckte jag vär väldigt noga sist, men ändå lyckades jag fumla bort hibernate/suspend. (dessa står ju tydligt i konfigurationen vad detta är, så jag lät bli dem. men-men.)
1000Hz (Timer frequency) är hur ofta kärnan "stannar" och kommunicerar med hårdvaran/userspace. Desto snabbare frekvens, desto mer "flyt" i systemet.Rune.K skrev:Att det tillhör allmänbildningen har jag förstått för länge sedan...
Vad menar du med en 1000Hz kernel? Är det frekvensen för cpu'en som det ska stämma överens med?
Och att man tar bort stöd för pryttlar man aldrig använder är ju en självklarhet.
Är det inte lite så att om man har en gammal burk ståendes som man tycker är för slö att använda, där kanske det är mer lönt att kompilera en egen kärna?
│ CONFIG_HZ_1000: │
│ │
│ 1000 Hz is the preferred choice for desktop systems and other │
│ systems requiring fast interactive responses to events.