Musen hänger sig? Allt beter sig konstigt.

Generella frågor om Kubuntu och KDE-specifika frågor. Både 3.x och 4.x
supar_nollie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Musen hänger sig? Allt beter sig konstigt.

Inlägg av supar_nollie »

Nu har jag haft mitt Ubuntu 32 9.10 installerat i ca en månad. Det har fungerat bra. Mycket pulande hit och dit, men det är lite charmen.

Något som hänt några gånger tidigare är att musen har hängt sig så att säga. Den går att röra runt men jag kan inte klicka någonstans förutom ibland. Jag har dessutom ett Logitech Dinovo Edge jag kan prova klicka med musen med och det händer inget där heller. Jag kan bara ibland välja med pilarna på tangentbordet.
Jag hade inte så många program installerade än så jag tänkte då mig att jag skulle installera en ny. Jag tog bort partitionerna som ubuntu låg på via windows. Sedan valde jag Kubuntu 64 9.10. Jag trodde då problemen skulle försvinna men de kvarstår. Jag har nvidia-kort, om det hjälper med den infon.

Sitter just nu i Windows 7 som som jag har i dualboot på samma dator och det fungerar utan problem med all hårdvara.

Någon som har någon idé? Vill ni ha mer info så är det bara att säga till.
Senast redigerad av 3 supar_nollie, redigerad totalt 11 gång.
Stationär: [dualB Windows 7 & Ubuntu 9.10][P182][Core2 Duo E8400][2 x 2GB][8800GTS 512 MB][SAMSUNG 226BW 22"][Canon Pixma IP4000][Logitech MX1000][diNovo Edge]
Cam: [Canon EOS 40D]
Phone: [Iphone 3G]
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Musknapp hänger sig? Allt beter sig konstigt.

Inlägg av Rune.K »

Hej
Det är ju inget hårdvarufel eftersom allt fungerar i windows.
Hur ansluts musen?
Att musen inte "fungerar" kan bero på att processorn belastas väldigt hårt.
Se om du hittar ett systemövervakareprogram i menyn för att se om det finns något samband, kör själv Kubuntu.
Koppla ur musen helt och hållet för att testa om det är någon kollition mellan musfunktionerna i tangentbordet och musen som orsakar felet.
Ett sådant fel som du har är svårt att veta vad det beror på, men går du systematiskt tillväga borde det gå att lösa.
mvh Rune

Edit:
Jag såg att du kör Kubuntu 9.10, där finns System Monitor, så här kan det se ut.
supar_nollie

Re: Musknapp hänger sig? Allt beter sig konstigt.

Inlägg av supar_nollie »

Tack så mycket. Du gav mig lite idéer. Både musen och tangentbordet satt i usb-portar direkt på moderkortet. Jag satte musen i mitt extra usb-istickskort. Tanken var då att de inte hanteras på samma ställe, och därav mindre risk att de krockar.

Och det hjälpte. Nu fungerar det kanon.
Stationär: [dualB Windows 7 & Ubuntu 9.10][P182][Core2 Duo E8400][2 x 2GB][8800GTS 512 MB][SAMSUNG 226BW 22"][Canon Pixma IP4000][Logitech MX1000][diNovo Edge]
Rune.K

Re: [LÖST] Musknapp hänger sig? Allt beter sig konstigt.

Inlägg av Rune.K »

Det var roligt att höra!
/Rune
supar_nollie

Re: Musen hänger sig? Allt beter sig konstigt.

Inlägg av supar_nollie »

Jag gillade inte riktigt Kubuntu och installerade då en ny UBUNTU 64 9.10. Gnome var mer min smak i alla fall.

Nu efter någon vecka så har problemen kommit tillbaka igen. Nu blir jag tvungen att använda win7 och det är inte kul.
Jag har en Logitech MX1000 mus och ett Logitech Dinovo Edge tangentbord. Idag när jag provat att dra igång ubuntu så har jag lyckas uppdatera via synaptics, men det blev ingen skillnad efter omstart. Jag fick lov att använda bara tangentbordet för att navigera runt för att uppdatera. Musen går att röra runt både med musen och med touchpaden på dinovot. Men det reagerar inte alls när man klickar. Varken höger eller vänster. Ibland efter en liten stunds användande av tangentbordet kanske det går att klicka på något en liten stund. Sen tillbaka till samma skit. Jag har kollat om det är något som suger resurser men det är helt lungt. Det flyter ju på precis som det ska om jag använder tangenterna.

Vad kan det vara som gör att musen går att röra runt men inte går att klicka ibland? Jag kör dualboot och i windows 7 fungerar allt helt perfekt, men vill gärna inte använda det.

Intel Core 2 duo E8400 3ghz
Nvidia geforce 8800gts 512
4gb ram
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Troligtvis är det så att ditt tangentbord och mus är för nytt, för att Ubuntu ska kunna hantera dem korrekt.
Ta en titt på hemsidan för Logitech om det finns några drivrutiner för Linux.
supar_nollie

Inlägg av supar_nollie »

Det är så himla otrevligt att det fungerar en bra tid. Det har ju som sagt fungerat flera veckor helt ostört, sen plötsligt börjar det hända saker. Logitech har inga drivisar till ubuntu. Jag ska försöka ta mig till att stoppa i mitt vanliga ps/2 tangentbord imårrn för att se om det jävlas med mig då också.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Jag har också ett Logitech Dinovo Edge, förutom att en del extraknappar inte funkar så är det inga som helst problem. Jag har en Logitech MX1100 mus som också funkar bra. Jag tror problemet ligger nån annanstans.

Använder du den proprietära drivrutinen för grafikkortet?

Pröva att stänga av visuella effekter och se om det händer då också. Inte för att du ska behöva klara dig utan dom (ingen människa borde vara utan dom) men då vet vi åt vilket håll problemet lutar.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
supar_nollie

Inlägg av supar_nollie »

visuella efx är borta. Har varit det sedan senaste nyinstallationen. Den proprietära drivrutinen används.
supar_nollie

Inlägg av supar_nollie »

Startade ubuntu idag för att se om det hade läkt sig själv. Men efter jag öppnat en av mina mappar så kan jag bara klicka inom den. Välja mappar där i. Markera dem och så vidare. Kan inte stänga rutan eller trucka någonstans annars än i rutan. Det jag däremot KAN göra är att trycka ctrl+alt+del för att få upp "stänga-rutan". Välja där i får jag bläddra med pilarna på tangentbordet för att välja starta om och tycka enter. Det går kanon.
http://tropicana.99k.org/scrot.jpg
AlexF
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av AlexF »

Hej!

Har du testat att installera en äldre version av ubuntu? Hittar du något konstigt med hjälp av kommandot dmesg? vad ger lsmod för output?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Om du kör med Live-skiva, händer det då också? Pröva att surfa ett par timmar eller nåt.

För skojs skul, pröva med visuella effekter aktiverade. Har nog inget att förlora på det iaf.

supar_nollie

Inlägg av supar_nollie »

Har inte provat med live-skiva.

MEN nu fungerar det som det ska igen. Det jag provade med först var att sätta en ps/2 adapter på usb på musen (logitech mx1000) men det ville inte fungera rätt i alla fall. Så då
kopplade jag ur Logitech Dinovo edge och körde med ett gammalt IBM tangentbord med ps/2 kontakt så att varken musen eller tangentbordet sitter i USB. Då fungerade det som det skulle igen. Eftersom jag inte vill köra med IBM-tangentbordet så provade jag att sätta tillbaka dinovo-tangentbordet i extra interna kortet med usb. Allt fungerar då som det ska igen. Musen sitter fortfarande kvar med ps/2 adapter.

Vi får se hur länge det fungerar nu. Min tanke var att det på något sätt krockar i programvaran efter några dagar eller veckor. Hur konstigt det än låter. Om det krockas nu om ett tag så får vi börja tänka om igen. De borde inte krocka i något USB-protokoll nu tycker man.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

supar_nollie skrev:...
Vi får se hur länge det fungerar nu. Min tanke var att det på något sätt krockar i programvaran efter några dagar eller veckor. Hur konstigt det än låter. Om det krockas nu om ett tag så får vi börja tänka om igen. De borde inte krocka i något USB-protokoll nu tycker man.
Hoppas att det fortsätter att fungera!
Sådana fel som uppträder efter en tid är jobbiga och väldigt frustrerande. Då är det på sätt och vis bättre om något inte fungerar alls.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Det kan vara hårdvarufel, eller en skum mjukvarubugg. Vi får hoppas på det senare, att den aldrig drabar dig igen och att den är utrotad i och med nästa version av Ubuntu.

supar_nollie

Inlägg av supar_nollie »

utrotad i och med nästa version av Ubuntu hoppas jag verkligen på. Ser verkligen fram emot nästa Ubuntu. Lite för att jag har iphone och det ska vara bättre stöd för det.
Men som sagt, vi får hoppas att inte problemet dyker upp igen. Något fruktansvärt irriterande. Det verkar ju vara lite problem att veta vad det är också. Jag verkar vara rätt så ensam om problemet.
Skriv svar

Återgå till "KDE (Kubuntu)"