guide till att installera Debian med Netinstall sökes!
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
guide till att installera Debian med Netinstall sökes!
Hej jag hade tänkt att testa Debian på min netbook. Jag använder mig av programmet "unetbootin" och när man väljer Debian som distro får man upp installations valen netistall eller hdmedia. Vilket ska jag välja och hur ska jag göra? MVH Jonas
Re: guide till att installera Debian med Netinstall sökes!
Har du en iso eller CD med Debian, så väljer du hdmedia.
Annars väljer du netinstall, men då måste du vara uppkopplad när du sedan bootar med USBminnet.
Annars väljer du netinstall, men då måste du vara uppkopplad när du sedan bootar med USBminnet.
-
- Kontakt:
Okej så om jag har en iso så lägger jag den på usb minnet tillsammans med Hd media filerna?
Problemet är att när jag kör en "vanlig" cd1 av debian med unetbootin så kommer det upp en ruta när jag installerar som säger att jag ska cd skivan:O
Problemet är att när jag kör en "vanlig" cd1 av debian med unetbootin så kommer det upp en ruta när jag installerar som säger att jag ska cd skivan:O
-
- Kontakt:
Jag hade problem med att installera debian från de vanliga skivorna på min netbook. Har för mig att det var något med skivan/spelaren det klagades på. (Kan ju vara för att installationsprogrammet letade efter en skiva trots att jag körde från usb...)
Så jag testade netinstall istället. Det gick fint, till och med över ett WPA2-skyddat nät. Däremot tog det lite tid för installationsprogrammet att ladda ner alla paket. Men på plussidan så var ju allt i senaste version när installationen var klar.
Så jag testade netinstall istället. Det gick fint, till och med över ett WPA2-skyddat nät. Däremot tog det lite tid för installationsprogrammet att ladda ner alla paket. Men på plussidan så var ju allt i senaste version när installationen var klar.
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
-
- Kontakt:
om netbooken är en eeepc så tipsar jag om http://wiki.debian.org/DebianEeePC