STADGAR - ett förslag.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
SV: STADGAR - ett förslag.
Broder Tuck pekar på en knäckfråga. Är LoCot, och till exempel forumet en del av föreningen och lyder under föreningens styrelse (mer eller mindre fritt och fristående men ändå) eller ska vi se föreningen som en fristående verksamhet, kanske begränsad till skivförsäljning och liknande.
Har förstått att många aktiva, av någon anledning som jag inte riktigt förstått, känner sig främmande för föreningen och dess verksamhet. Om jag förstått vill de skilja LoCo och förening och de vill slippa vara med i föreningen. Själv är jag uppvuxen med föreningar och ser inget konstigt i det, så jag fattar inte hur de tänker. Lite ljus över den frågan vore nyttigt.
Ska föreningen bara syssla med skivförsäljning och dylikt, behöver den kanske inte vara en förening alls. Då kanske det lika gärna kan vara ett bolag eller en stiftelse? Fast förening är kanske enklare? I alla fall kan den vara liten och enkel till sin konstruktion.
Men å andra sidan måste vi då lägga krutet på LoCo'ts organisation och inre demokrati...
Vi måste klara ut vad vi skriver stadgar för och hur organisationen i stort ska se ut innan vi gräver ner oss i detaljerna.
Har förstått att många aktiva, av någon anledning som jag inte riktigt förstått, känner sig främmande för föreningen och dess verksamhet. Om jag förstått vill de skilja LoCo och förening och de vill slippa vara med i föreningen. Själv är jag uppvuxen med föreningar och ser inget konstigt i det, så jag fattar inte hur de tänker. Lite ljus över den frågan vore nyttigt.
Ska föreningen bara syssla med skivförsäljning och dylikt, behöver den kanske inte vara en förening alls. Då kanske det lika gärna kan vara ett bolag eller en stiftelse? Fast förening är kanske enklare? I alla fall kan den vara liten och enkel till sin konstruktion.
Men å andra sidan måste vi då lägga krutet på LoCo'ts organisation och inre demokrati...
Vi måste klara ut vad vi skriver stadgar för och hur organisationen i stort ska se ut innan vi gräver ner oss i detaljerna.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Hej
Jag tar mig friheten att kommentera era stadgar.
De ser rätt bra ut, men några justeringar kan göras.
§6, mom 3:
§1.
Allmännyttig är väl en klassificering av föreningar som görs av myndigheter, bla för att ge skattemässiga fördelar. Finns en sådan klassificering eller är det bara nåt som slunkit med?
I vilket fall som helst, eftersom "allmänyttig" är en klassifikation från en utomstående organisation kan man fundera på om det ska stå med i föreningens stadgar. Vad händer t.ex. om den utomstående organisationen väljer att INTE ge föreningen Ubuntu Sverige status som allmänyttig?
§10.
Vem beslutar om sådana skäl finns eller inte?
Det borde skrivas in i stadgarna. Annars sitter ni lätt där med en mörkläggningsdebatt i knät igen.
Håller med Hr Tuck om att relationen mellan Local Community i portalparagrafen och Föreningen Ubuntu Sverige i §1, kunde vara tydligare.
Annars ser det som sagt bra ut. Särskilt gillar jag att ni framhåller att det är styrelsen och inte ordföranden som har mandatet. Det är bra rent demokratiskt.
Stå på er!
Jag tar mig friheten att kommentera era stadgar.
De ser rätt bra ut, men några justeringar kan göras.
§6, mom 3:
Vad menas med "tjänstgörande ordförande"? Är det mötets ordförande eller föreningens ordförande? Rättigheten att avge utslagsröst borde vara entydigt definierad eftersom det handlar om maktutövning. Annars blir det lätt bråk när makten ska utövas...Vid lika röstetal i ärende där röstning sker öppet gäller den mening som biträds av tjänstgörande ordförande
§1.
Vad menar ni med "allmännyttig"?Ubuntu Sverige är en ideell, allmännyttig, partipolitiskt samt religiöst oberoende förening
Allmännyttig är väl en klassificering av föreningar som görs av myndigheter, bla för att ge skattemässiga fördelar. Finns en sådan klassificering eller är det bara nåt som slunkit med?
I vilket fall som helst, eftersom "allmänyttig" är en klassifikation från en utomstående organisation kan man fundera på om det ska stå med i föreningens stadgar. Vad händer t.ex. om den utomstående organisationen väljer att INTE ge föreningen Ubuntu Sverige status som allmänyttig?
§10.
Vad skulle sådana särskilda skäl vara?Protokollen skall vara tillgängliga för medlemmar om inte särskilda skäl mot detta föreligger.
Vem beslutar om sådana skäl finns eller inte?
Det borde skrivas in i stadgarna. Annars sitter ni lätt där med en mörkläggningsdebatt i knät igen.
Håller med Hr Tuck om att relationen mellan Local Community i portalparagrafen och Föreningen Ubuntu Sverige i §1, kunde vara tydligare.
Annars ser det som sagt bra ut. Särskilt gillar jag att ni framhåller att det är styrelsen och inte ordföranden som har mandatet. Det är bra rent demokratiskt.
Stå på er!
De dårskaper man ångrar mest i sitt liv är de man begick när man inte hade tillfälle.
- fonsterbage 2.0
Jag ansluter mig i stort till swe_henkes stadgeförslag.
Ett par mindre förslag till ändringar:
Inledning
Föreningen Ubuntu Sverige är den förening som driver den lokala gemenskapen (s.k. LoCo, Local Community), godkänt av internationella Ubuntu och Canonical. Lokala gemenskaper världen över är en grundstomme för Ubuntus stora och vidsträckta internationella gemenskap. Möjlighet ges för nära samarbete samt utbyte av erfarenheter lokala gemenskaper emellan.
§ 2 Medlemskap
Enskild person kan bli medlem i föreningen genom att hos styrelsen ansöka om medlemskap. Inval sker på nästkommande medlemsmöte.
För att vara medlem i Ubuntu Sverige så krävs det att man på något sätt är aktiv inom gemenskapen. Årsmötet kan, efter förslag från styrelsen, kalla den som på ett förtjänstfullt sätt främjat föreningens syften till hedersmedlem. Föreningen har inga rättigheter att utesluta någon ur nätverket. Däremot kan ansvariga för föreningens olika delområden vidta åtgärder för att begränsa skadan som illvilliga individer kan åsamka. Som medlem har man en röst på årsmötet i varje omröstning. Medlemsskap upphör om medlem begär utträde.
Ändringsförslagen beror på att vi på något sätt måste lösa två knäckfrågor. Dels förhållandet mellan föreningen och LoCot, dels vem som är medlem. Det är nog nödvändigt om vi i framtiden ska slippa den senste tidens turbulens.
Den tredje knäckfrågan att lösa är "ledaren" och ledarens roll visavi förening/styrelse. Som jag ser det verkar det mest naturligt att ledarens roll är att vara LoCots högste ansvarige och ledare. Att ledaren (vidrig titel, finns ingen bättre?) utses av årsmötet och ingår i styrelsen.
Nu ska vi givetvis rösta fram en ledare den 10:e eller när det blir. Denna person bör då även fungera som interimsordförande i föreningen fram till årsmötet.
Fråga:
Finns det eller finns det inte en valberedning sedan tidigare? Verkar vara en smula förvirrande på den punkten. Är den avsatt?
Finns en valberedning bör den på nästa möte få i uppdrag att tillsammans med "ledaren" förbereda årsmötet. Finns ingen bör en valberedning snarast tillsättas för samma uppgift.
Det här är rätt så lösa funderingar, men ett försök att skapa struktur för det korta perspektivet.
Ett par mindre förslag till ändringar:
Inledning
Föreningen Ubuntu Sverige är den förening som driver den lokala gemenskapen (s.k. LoCo, Local Community), godkänt av internationella Ubuntu och Canonical. Lokala gemenskaper världen över är en grundstomme för Ubuntus stora och vidsträckta internationella gemenskap. Möjlighet ges för nära samarbete samt utbyte av erfarenheter lokala gemenskaper emellan.
§ 2 Medlemskap
Enskild person kan bli medlem i föreningen genom att hos styrelsen ansöka om medlemskap. Inval sker på nästkommande medlemsmöte.
För att vara medlem i Ubuntu Sverige så krävs det att man på något sätt är aktiv inom gemenskapen. Årsmötet kan, efter förslag från styrelsen, kalla den som på ett förtjänstfullt sätt främjat föreningens syften till hedersmedlem. Föreningen har inga rättigheter att utesluta någon ur nätverket. Däremot kan ansvariga för föreningens olika delområden vidta åtgärder för att begränsa skadan som illvilliga individer kan åsamka. Som medlem har man en röst på årsmötet i varje omröstning. Medlemsskap upphör om medlem begär utträde.
Ändringsförslagen beror på att vi på något sätt måste lösa två knäckfrågor. Dels förhållandet mellan föreningen och LoCot, dels vem som är medlem. Det är nog nödvändigt om vi i framtiden ska slippa den senste tidens turbulens.
Den tredje knäckfrågan att lösa är "ledaren" och ledarens roll visavi förening/styrelse. Som jag ser det verkar det mest naturligt att ledarens roll är att vara LoCots högste ansvarige och ledare. Att ledaren (vidrig titel, finns ingen bättre?) utses av årsmötet och ingår i styrelsen.
Nu ska vi givetvis rösta fram en ledare den 10:e eller när det blir. Denna person bör då även fungera som interimsordförande i föreningen fram till årsmötet.
Fråga:
Finns det eller finns det inte en valberedning sedan tidigare? Verkar vara en smula förvirrande på den punkten. Är den avsatt?
Finns en valberedning bör den på nästa möte få i uppdrag att tillsammans med "ledaren" förbereda årsmötet. Finns ingen bör en valberedning snarast tillsättas för samma uppgift.
Det här är rätt så lösa funderingar, men ett försök att skapa struktur för det korta perspektivet.
- sontho
Hej alla
Har ”bara” varit åskådare/lyssnare/tittare en längre tid nu
Och har kanske inte alla vinklingar klart för mig,
Men!
Som ganska van föreningsmänniska undrar jag varför inte ordförande kan användas även av oss?
Det är ju bara ett ord, men alla vet vad som menas (tror lilla jag i varje fall), och ganska avdramatiserat.
/Thomas
Har ”bara” varit åskådare/lyssnare/tittare en längre tid nu
Och har kanske inte alla vinklingar klart för mig,

Men!
Som ganska van föreningsmänniska undrar jag varför inte ordförande kan användas även av oss?
Det är ju bara ett ord, men alla vet vad som menas (tror lilla jag i varje fall), och ganska avdramatiserat.
/Thomas
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
Ubuntu user # 10410
fonsterbage: Dina förslag är inlaggda i wikin som alternativ. Angående det om medlemskap så var den ursprungliga texten att styrelsen godkänner en medlem. Men detta ansågs en aning knöligt om man skall vänta på nästkommande möte för att bli medlem.
Thomas: Att det florerar termer som Ledare kontaktperson och ordförande är en aning förvirrande.
Ordet Ledare kommer från den Engelska formen Leader som Ubuntu bestämt är den term som skall användas. Nu är jag inte säker på att detta måste anammas neråt i LoCot.
Förslaget för stadgar använder sig av de traditionella termerna. så som ordförende, kassör mfl.
kontaktperson är han/hon som deltar på möten och är fördelad på information från ubuntu upstreams.
Thomas: Att det florerar termer som Ledare kontaktperson och ordförande är en aning förvirrande.
Ordet Ledare kommer från den Engelska formen Leader som Ubuntu bestämt är den term som skall användas. Nu är jag inte säker på att detta måste anammas neråt i LoCot.
Förslaget för stadgar använder sig av de traditionella termerna. så som ordförende, kassör mfl.
kontaktperson är han/hon som deltar på möten och är fördelad på information från ubuntu upstreams.
MVH
Henrik S.
Kubuntu 7.04 on Amilo M-6500 (P3 800MHz, HD 20Mb, 256Mb, DVD)
FreeSCO 0.3.4 on Fujitsu ErgoPro X (P2 (Klamath) 233MHz, HD 3Gb ext2, HD 6,2 Gb ext2, 128Mb)
Windows 2000 Pro SP4 on ACER TRAVELMATE (Celeron 800MHz, HD 10Gb, 196Mb)
Windows 2000 Pro SP4 on ASUS P4S333 (P4 1.4MHz, HD 60Gb, 767Mb)
Henrik S.
FreeSCO 0.3.4 on Fujitsu ErgoPro X (P2 (Klamath) 233MHz, HD 3Gb ext2, HD 6,2 Gb ext2, 128Mb)
Två viktiga saker för en medlem i en förening är inträde och utträde.
Jag tycker att det ska vara extremt tydligt vad som gäller vid båda dessa, gärna på gränsen till övertydligt.
Hur anmäler man sig som medlem? Räcker det med att säga till på #ubuntu-se? Skapa ett konto på forumet?
Och hur bär man sig åt för att utträda ur föreningen? Skriv gärna något typ "Utträde på medlemmens egen begäran sker genom e-post till XXX eller genom radering av konto på föreningens forum". Eller något annat lämpligt.
Föreningen måste väl också i rimlighetens namn ha ett medlemsregister över medlemmarna? Hur ska man annars kunna veta om 2/3 av medlemmarna önskar ett extra årsmöte?
Just my 2 cents ;-)
Jag tycker att det ska vara extremt tydligt vad som gäller vid båda dessa, gärna på gränsen till övertydligt.
Vad menas till exempel med aktiv? Och var ska man vara aktiv? Forumet? Wikin? IRC?§ 2 Medlemskap
För att vara medlem i Ubuntu Sverige så krävs det att man på något sätt är aktiv inom gemenskapen.
Hur anmäler man sig som medlem? Räcker det med att säga till på #ubuntu-se? Skapa ett konto på forumet?
Och hur bär man sig åt för att utträda ur föreningen? Skriv gärna något typ "Utträde på medlemmens egen begäran sker genom e-post till XXX eller genom radering av konto på föreningens forum". Eller något annat lämpligt.
Föreningen måste väl också i rimlighetens namn ha ett medlemsregister över medlemmarna? Hur ska man annars kunna veta om 2/3 av medlemmarna önskar ett extra årsmöte?
Just my 2 cents ;-)
Innan man är riktigt säker, är man gärna tvärsäker.
Ubuntu user # 9864
Ubuntu user # 9864
Hej!
Hur vet jag som medlem här på forumet om jag även är medlem i de övriga sammanhangen här som tas upp?
Är jag även medlem då det gäller Föreningen?
MVH/Malou
Här kom de frågor som jag undrat över och varit på väg att ställa (finns säkerligen många fler som undrar).Vanilj skrev: Två viktiga saker för en medlem i en förening är inträde och utträde.
Vad menas till exempel med aktiv? Och var ska man vara aktiv? Forumet? Wikin? IRC?§ 2 Medlemskap
För att vara medlem i Ubuntu Sverige så krävs det att man på något sätt är aktiv inom gemenskapen.
Hur vet jag som medlem här på forumet om jag även är medlem i de övriga sammanhangen här som tas upp?
MVH/Malou
- sontho
vill bara referera till ett inlägg jag redan gjort
(http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... l#msg37514)
Som ganska van föreningsmänniska tycker jag att man aktivt ska tala om att man vill vara medlem i en förening, och även lika aktivt kunna tala om när man inte längre vill vara medlem.
Att automatiskt räknas som medlem bara för att jag gillar detta forum kan ju vara lite dumt.
När det sedan finns en förening, klart med stadgar och allt, så anmäler jag mig nog.
/Thomas
Edit:
Ooops, detta kanske blev en dubbelpostning. Det var inte meningen, men nu är den gjord
(http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... l#msg37514)
Som ganska van föreningsmänniska tycker jag att man aktivt ska tala om att man vill vara medlem i en förening, och även lika aktivt kunna tala om när man inte längre vill vara medlem.
Att automatiskt räknas som medlem bara för att jag gillar detta forum kan ju vara lite dumt.
När det sedan finns en förening, klart med stadgar och allt, så anmäler jag mig nog.
/Thomas
Edit:
Ooops, detta kanske blev en dubbelpostning. Det var inte meningen, men nu är den gjord

Senast redigerad av 1 Gäst, redigerad totalt 6 gånger.
Det ska gå!
Ubuntu user # 10410
Ubuntu user # 10410
i SMF är detta fullt möjligt och det har varit förslag om detta tidigare på forumet. Så lite mer verkstad så är detta ordnat!BjörnF skrev: Kan man inte lägga in någon sorts ruta när man registrerar sig på forumet där man får välja om man vill vara med i föreningen eller inte?
Borde räcka med att man aktivt meddelar en medlemsansvarig som fixar denna medlemsgrupp i forumet.
Detta vore ett ganska tydligt sätt att se vilka som är medlemmar och man både anmäler intresse och urträde på ett aktivt sätt.
man kan ha som en lite skylt på forumet nedanför sitt namn/nick som säger:
Ubuntu-SE
Stödmedlem
Medlemsmatrikeln är = personer på forumet som tillhör gruppen 'Ubuntu-SE Stödmedlem'
Lätt att hålla reda på och lätt att räkna vid eventuela omröstningar.
MVH
Henrik S.
Henrik S.
Jag skulle nog säga att det idag inte finns några föreningsmedlemmar då en medlemsförteckning värd namnet saknas. Se inlägget ovan skrivet 14:35 för ett förslag.Malou skrev: Hej!
Här kom de frågor som jag undrat över och varit på väg att ställa (finns säkerligen många fler som undrar).Vanilj skrev: Två viktiga saker för en medlem i en förening är inträde och utträde.
MVH/Malou
MVH
Henrik S.
Henrik S.
Låter alldeles utmärkt tycker jag och lätt att administrera för föreningen och förstå som medlem.swe_henke skrev:i SMF är detta fullt möjligt och det har varit förslag om detta tidigare på forumet. Så lite mer verkstad så är detta ordnat!BjörnF skrev: Kan man inte lägga in någon sorts ruta när man registrerar sig på forumet där man får välja om man vill vara med i föreningen eller inte?
Borde räcka med att man aktivt meddelar en medlemsansvarig som fixar denna medlemsgrupp i forumet.
Detta vore ett ganska tydligt sätt att se vilka som är medlemmar och man både anmäler intresse och urträde på ett aktivt sätt.
man kan ha som en lite skylt på forumet nedanför sitt namn/nick som säger:
Ubuntu-SE
Stödmedlem
Medlemsmatrikeln är = personer på forumet som tillhör gruppen 'Ubuntu-SE Stödmedlem'
Lätt att hålla reda på och lätt att räkna vid eventuela omröstningar.
Lägg till i stadgarna "Medlemsanmälan sker på vårt forum genom ikryssande i därför avsedd ruta på xxx (SMF-funktion eller sida). Utträde ur föreningen sker genom avbockade av denna ruta." Eller någon liknande formulering.
Ubuntu user # 9864
Ubuntu user # 9864
Kan ni kolla den här länken ? Den går säkert att anpassa 
http://custom.simplemachines.org/mods/index.php?mod=485

För att undvika allt för egna moddar av forumet så bör man införa en grupp i forumet med namnet 'Medlemsansvarig'. En eller flera skulle kunna inneha denna grupp.
De har behörighet att lägga till eller tabort grupper på forumets medlemmar.
Kan detta vara något för stadgarna?
Kan detta vara något för stadgarna?
Anmälan av medlemskap till föreningen sker genom att man kontaktar forumets medlemsansvarige. På samma sätt avsäger man sitt medlemskap genom att kontakta forumets medlemsansvarige.
Den moden har jag tipsat om förut och skulle mycket väl fungera här så att man redan vid registreringen kan ta ett aktivt beslut om man vill vara med i Ubuntu Sverige.Little John skrev: Kan ni kolla den här länken ? Den går säkert att anpassa
Senast redigerad av 1 swe_henke, redigerad totalt 6 gånger.
MVH
Henrik S.
Henrik S.
En petitess men lägg till "forumets medlemsansvarige" istället för bara medlemsansvarige för att skilja på en eventuell sådan funktion i föreningen. Då kan vem som helst vara medlemsansvarig bara på forumet och inte för föreningen.swe_henke skrev: För att undvika allt för egna moddar av forumet så bör man införa en grupp i forumet med namnet 'Medlemsansvarig'. En eller flera skulle kunna inneha denna grupp.
Kan detta vara något för stadgarna?Anmälan av medlemskap till föreningen sker genom att man kontaktar medlemsansvarig. På samma sätt avsäger man sitt medlemskap genom att kontakta medlemsansvarige.Den moden har jag tipsat om förut och skulle mycket väl fungera här så att man redan vid registreringen kan ta ett aktivt beslut om man vill vara med i Ubuntu Sverige.Little John skrev: Kan ni kolla den här länken ? Den går säkert att anpassa
Ubuntu user # 9864
Ubuntu user # 9864
Mja, inte riktigt bestämt... Snarare säger de att den som leder Locot ska uppföra sig på det och det sättet - vad man kallar personen är väl skit samma. Någon person som organiserar och leder arbetet brukar väl alltid finnas?swe_henke skrev: Ordet Ledare kommer från den Engelska formen Leader som Ubuntu bestämt är den term som skall användas. Nu är jag inte säker på att detta måste anammas neråt i LoCot.
Och finns det någon mening med att vara så kåta på exakt benämning?

Håller med!Thomas skrev:
/Thomas
- fonsterbage 2.0
Vänligen kolla även i tråden "medlemsmöte 10/2" då dessa två trådar delvis diskuterar samma saker.
Kolla framför allt att de stadgar som ligger i wikin inte stämmer överens med de stadgar som delgivits myndigheterna.
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,5493.20.html
Kolla framför allt att de stadgar som ligger i wikin inte stämmer överens med de stadgar som delgivits myndigheterna.
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,5493.20.html
Jag har ett förslag för att lättare ha överblick på hur senaste uppdaterade version ser ut fortlöpande efter att ändringar görs tills vi har ett färdigt förslag som vi alla känner oss nöjda med.
Mitt förslag är att swe_henke redigerar sin första post i den här tråden och klistrar in den senaste versionen där i sin helhet, och fortlöpande redigerar och lägger in de ändringar som görs varteftersom tills vi är nöjda med vad vi ser.
Vad tror ni om det?
Mitt förslag är att swe_henke redigerar sin första post i den här tråden och klistrar in den senaste versionen där i sin helhet, och fortlöpande redigerar och lägger in de ändringar som görs varteftersom tills vi är nöjda med vad vi ser.
Vad tror ni om det?
+1Bobcat skrev: Jag har ett förslag för att lättare ha överblick på hur senaste uppdaterade version ser ut fortlöpande efter att ändringar görs tills vi har ett färdigt förslag som vi alla känner oss nöjda med.
Vad tror ni om det?

Ubuntu user # 9864
Ubuntu user # 9864