Inget rotfilsystem definierat

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
martinkellner

Inget rotfilsystem definierat

Inlägg av martinkellner »

Jag försöker installera 9.10 med windows installer. När saker och ting är nedladdade och man startat om datorn drar den igång partitioneraren men innan den kommer igång står det ungefär "inget rotfilsystem är definierat. Ange detta i partitionsredigeraren". Detta går ju dock inte eftersom denna inte hinne dra igång. Till saken hör att denna dator dels saknar cd--läsare, dels verkar det vara ngt tjall med usb-portarna för när jag försökte installera via usb så får jag en massa felmeddelanden trots att jag provat med olika usb-minnen etc. hjälp!
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Inget rotfilsystem definierat

Inlägg av ycc »

Jag ser att ingen har svarat ännu. Jag har tyvärr inget bra förslag att komma med. Som jag förstår så har du laddat ner Wubi och kört igång den och låtit Wubi ladda ner Ubuntu-CDn.

Jag kan inte riktigt se varför man i det läget skulle få installationsproblem av att datorn saknar/har fel på CD-läsare/USB-portar. (Men allt är ju möjligt.)

Som det ser ut nu så kan du alltså starta datorn och välja mellan Ubuntu och Windows? Windows fungerar men om du väljer Ubuntu så får du direkt ett felmeddelande om rotfilsystem?

Vi får hoppas någon kan komma med något bra förslag. Jag har försökt skriva lite om installation utan CD-läsare här:
http://web.telia.com/~u17103363/doc/Ubu ... n_noCD.htm

Du har ju redan provat USB-installation. För att det skall fungera måste ju USB-porten vara bootbar.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
martinkellner

Re: Inget rotfilsystem definierat

Inlägg av martinkellner »

Såhär: Det är inte när man kör wubi som man får felet med den inte hittar cd-spelaren, utan när jag försöker med alternate-installer cd:n. När jag kör wubi får jag "inget rofilsystem..." Och det ska gå att boota från usb-porten. Nu har jag också provat att starta med en live-cd från en portabel cd-läsare med usb-utgång men fick en massa felmeddelanden då också Tror att det var ngt i still med I/O error... någonting.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"