32 vs 64

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Horred

32 vs 64

Inlägg av Horred »

Hej!
Igår var jag och handlade en ny laptop. Det bidde en Sony Vaio med windows 7 64 bitars. Intel Core i7 processor.
Nu vill jag ha Ubuntu installerat. Jag hittar bara 32 bitars versionen av 9.10 att ladda ner. Men viss borde jag kunna använda 64 bitars?

Tacksam för goda råd från forumet! ???
CyberDoc
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: 32 vs 64

Inlägg av CyberDoc »

Här har du alla http://releases.ubuntu.com/karmic/ och ja de går utmärkt att annvända 64-bitars
Eee PC 1000H - Ubuntu Desktop 9.10
Intel 3Ghz 4GB Ram 500GB Hdd 512MB Grafik - Ubuntu Desktop 10.04
My artworks on gnome-look http://gnome-look.org/usermanager/searc ... n=contents
My Homepage for Linux OS U http://www.losu.se
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av xtr3m3 »

Jag kör 64-bitars. Inga problem :)
Bild
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Visserligen kör jag lucid så det kan ju skilja något men det enda problemet jag hittat hittills i 64 bitars är att man inte kan använda flash från förråden, utan får hämta den själv från adobe.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Horred

Inlägg av Horred »

Hej igen!
Det ville sig inte riktigt bra med Ubuntu på den datorn. Jag installerade 64 bitarsversionen men tappade internet på det trådlösa. Med LAN kabeln fick jag kontakt igen och kunde installera uppdaderingarna. Jag laddade också ner och installerade förslaget jag fick om en proprietär drivrutin till grafikkortet. Nu sitter jag med en svart bildskärm efter omstart. Någon med ett tips om i vilken ände jag ska börja?
Användarvisningsbild
mghg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av mghg »

Hej Horred!

Jag överlåter svaren på dina frågor till mer de kunniga, men jag är mycket intresserad av hur det går för dig eftersom jag själv funderar på att skaffa en Sony Vaio.

Exakt vilken modell har du?
Horred

Inlägg av Horred »

Datorns beteckning är vpcf11s1e.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vad exat menar du med svart bildskärm? När blir den svart? Blir den helt svart?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Horred

Inlägg av Horred »

Svart. Jättesvart. Oändligt kolsvart. Som vore datorn avstängd.
Men nu har jag kört recoveryskivorna och ska börja om från början :P
För inte ska jag väl behöva ge upp linuxinstallationen? Eller är det så att på vissa laptopmodeller går det bara inte? Kanske Bill Gates i en grumlig och rutten konspiration med Intel har förmått Sony att bygga datorer som är avsedda att haverera med open source? :-[
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Händer det något om du trycker Ctrl + Alt + F1?
Horred

Inlägg av Horred »

Ja, det är svart då med. alt+ctr+F1 = svart
Jag har testat live 32 bitars vesrionen nu och det blir samma sak. Inget internet över det trådlösa och hopplös grafik. När jag installerar den rekommenderade proprietära drivrutinen så blir det bara så himla svart.
CyberDoc
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av CyberDoc »

Har du Ati grafikkort?
Eee PC 1000H - Ubuntu Desktop 9.10
Intel 3Ghz 4GB Ram 500GB Hdd 512MB Grafik - Ubuntu Desktop 10.04
My artworks on gnome-look http://gnome-look.org/usermanager/searc ... n=contents
My Homepage for Linux OS U http://www.losu.se
Horred

Inlägg av Horred »

grafikkortet är nvidia geforce gt 330 gpu
Horred

Inlägg av Horred »

Jag ger upp mina försök att installera Ubuntu på min Sony Vaio VPCF11S1E. Jag klarar det inte. Jag ångrar gruvligt detta köp av Sony Vaio. Nästa gång ska jag veta att Linux är lätt att installera på datorn innan köp. Fan också! Att behöva bita i det sura äpplet med windows tills man har råd med nästa dator! Det svider.

En sista fråga. Jag körde memtest som finns på Ubuntuskivan. Den säger att det sitter en Intel Core I5 processor på 1596Mhz. Men Vad jag har betalat för så ska det sitta en I7 processor. Det säger också klisterlappen på datorn och på kartongen och i "egenskaper" efter att ha högerklickat på "den här datorn".

Vad tror ni stämmer? Kan det vara en väg att häva köpet av skitdatorn?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Du borde väl ha öppet köp eller ångerrätt eller vad det nu heter? Jag handlar bara online så jag har dålig koll på vad som gäller i butik.

Ett tips till nästa köp är en Lenovo. :) Dom är inte snygg men du får ju ingen värmekamin i plast iaf, T61 modellen är poppis bland programerarna, sjukt underbart tangentbord. Har den själv och jag älskar den. Sedan fungerar allt i Ubuntu utan minsta handpåläggning. Fingeravtrycksläsaren har jag iofs inte provat, så den vet jag inte om den fungerar.
Användarvisningsbild
matza55
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av matza55 »

Hund skrev:Du borde väl ha öppet köp eller ångerrätt eller vad det nu heter? Jag handlar bara online så jag har dålig koll på vad som gäller i butik.

Ett tips till nästa köp är en Lenovo. :) Dom är inte snygg men du får ju ingen värmekamin i plast iaf, T61 modellen är poppis bland programerarna, sjukt underbart tangentbord. Har den själv och jag älskar den. Sedan fungerar allt i Ubuntu utan minsta handpåläggning. Fingeravtrycksläsaren har jag iofs inte provat, så den vet jag inte om den fungerar.
Enligt konsumentlagen har man rätt att ångra sej.
Hänvisa till konsumentköplagen - i värsta fall - Allmänna Reklamations Nämnden.
svartis
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av svartis »

Lite sent tyvärr, men har du provat att starta i felsäkertläge? Har för mig att det är f4 man trycker. Eller om du kör dualboot så välj återställningsläge och leta efter felsäker/basic grafik. Funkar det så kolla efter och installera senaste grafikdrivrutinerna och prova igen.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"