Nyinstallation, några frågor

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Skyldig
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Nyinstallation, några frågor

Inlägg av Skyldig »

EDIT: Ändrade rubrik, märkte att det dök upp fler frågor

Nu är det dags att testa Ubuntu 9.1!

*Hur väljer jag att låta blåtanden vara avslagen per default? Bockade ur blåtand i System|Inställningar|Uppstartsprogram men den startar ändå.

*Hur ser jag vilken version på grafikkortsdrivrutin jag har installerat? Kan jag göra detta utan att använda terminalen? Har ordentliga problem med mitt ATI HD2600 (laptop). Testade nu med proprietära drivaren som föreslås i System|Administration|Hårdvarudrivrutiner men det enda som hände var att jag kan nu aktivera visuella effekter extra, som inte fungerar. Startar jag t ex rhythmbox med visuella effekter hänger den sig helt. Öppnar jag eller flyttar ett fönster "laggar" det grovt.

Skulle vara kul om man kunde få ordning på problemen utan att hacka ihjäl sig i terminalen. Jag har precis formaterat både min och min sambos dator och tyckte att vi ger Ubuntu en ny chans. Båda våra datorer installerade ok, men ingen av dem fixar enkel grafikhantering. Min sambo gick med på att ge Ubuntu en vecka eller två innan hon byter tillbaka till MS om det inte fungerar. Första utmaningen är att få ordning på grafiken och nästa att hitta mjukvara för att kunna redigera CAD-ritningar (.DWG) då hon behöver det för jobbet. Skall bli spännande att se om jag löser det denna gången. Har försökt tidigare (8.04) men inte fått ordning på det. Utvecklingen går framåt så nu jäklar ;) Min sambo är helt ointresserad av att lära sig terminalen och vill bara att det skall vara enkelt. Själv har jag glömt av 99% av det lilla jag lärde mig av terminalkommandon sedan förra installationen tyvärr, och givetsvis glömde jag att backa upp mitt egenkomponerade terminal-wiki som användes flitigt. Nu vet jag inte ens hur jag ser vilken drivare jag kör på :0 mer än att det är prop. ATI.

Sambons grafikkort ATI HD 3650, mitt HD2600 och båda är laptops. Förslag emottages tacksamt.
Senast redigerad av 1 Skyldig, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
barzam

Re: Stänga av blåtand, ati version?

Inlägg av barzam »

Du kanske kan inaktivera bluetooth i laptopens BIOS-inställningar? Det brukar vara det enklaste sättet.
Användarvisningsbild
Skyldig

Inlägg av Skyldig »

Tack för snabb respons! Sant! Undersöker vid nästa boot. Upptäckte nu att när jag slår av blåtanden på den fysiska knappen på datorn, tänds skalan för skärmens ljusinställningar upp. Det händer dock inte när jag aktiverar blåtanden med samma knapp :)

Minskade ned upplösningen på typsnittet för att få lite mindre bokstäver. Det första man upptäcker i Ubuntu är att allt tar mycket större plats än i vista/win7. I FF tex använder jag mig flitigt av bokmärkesfältet och de tre sista bokmärkena saknades/fälldes in. Efter att ha gått ned till 80dpi får alla plats igen. Nu till nästa problem. Varken i MS eller på min iPhone lägger sig loginrutorna på höjden, men i Ubuntu av någon anledning. Det finns mycket gott om plats men trots det växer sidorna på höjden vilket leder till (på vissa sidor) till onödigt scrollande. Kör med samma upplösning. Finns det någon enkel lösning? Se bifogad.
Bilagor
nordnet_ubuntu.png
nordnet_ubuntu.png (38.15 KiB) Visad 3076 gånger
Användarvisningsbild
Skyldig

Inlägg av Skyldig »

Nu när jag ändå håller på att försöka få Ubuntu startklar, vill tipsa om denna enkla guide för att aktivera BACK- och FORWARD-knappar på möss, något som skapar enormt beroende.

-Musknappar, check!
-Grafik
-CAD
-Sketchup

Någon som kan svara på varför Rhythmbox hänger sig när jag söker efter en fil i filhanteraren? Måste verkligen få ordning på grafiken, det tar en halv sekund för fönstret att reagera efter att man klickat på det, grymt irriterande.
Användarvisningsbild
barzam

Re: Nyinstallation, några frågor

Inlägg av barzam »

Om du kör utan grafiska effekter, får du samma problem då?
Användarvisningsbild
Skyldig

Inlägg av Skyldig »

barzam skrev:Om du kör utan grafiska effekter, får du samma problem då?
Utan några effekter:
Flytta fönster = Fortfarande fel, sidorna på fönstret ritas upp fel och skapar kanter/lagg vid förflyttning. Kunde tyvärr inte ta skärmdump på det, bilden blev "rätt" men live blir det fel.
Rhythmbox = Kan fortfarande inte köra visuella effekter
Filhanteringen = Sökning får inte längre Rhytmbox att frysa

Har inte testat fler grafiska övningar, enklast att börja med dessa. Då både jag och min sambo använder grafiska applikationer dagligen är det viktigt för oss att det fungerar. Vi är givetvis öppna för en del förändringar när man byter OS men att på samma maskin få kompromissa med utbud, prestanda och kvalitet är inget alternativ i längden. Nu vet jag att flera av forumets användare kommer att ifrågasätta vad jag menar med mitt påstående. En snabb förklaring:

I vårat fall handlar det om:
-Kvalitet i detta fallet handlar om att saker fungerar rakt av. Enkelhet, att kunna installera en ny applikation enkelt med musklick utan att behöva lägga dyrbar tid på att läsa FAQ's och leta på forum. Klick-klick helt enkelt. Programhanteraren innehåller inte alla saker man söker och då försvinner klicket.
-Utbud: Kunna använda program som är up-to-date och inte känns 10 år gamla. Kunna använda "vanliga" populära gratisprogram (t ex Sketchup) utan att behöva installera ett helt OS ovanpå (t ex WMware med XP) det nya OS:et man just installerat. De flesta gratisprogrammen jag hittar känns dammiga och saknar ofta stöd för de filformaten som används i branschen. Finns filstöd, får man leva med vissa fel (t ex i OO).
-Prestanda: Att inte behöva kompromissa för mycket. I mitt exempel (Intel Core2 Duo T7500 @ 2,2GHz med 4Gb RAM och 512mb VRAM) känns det som en avsevärd kompromiss att inte kunna använda några som helst grafiska tillägg och ändå laggar det "ritar" fel. Känns ungefär lika grafiskt som min A1200 OS 3.9, och det var snyggt när det kom (läs ej 2010).

Kort sagt skulle vi vilja använda datorn som ett verktyg för att utföra dagliga arbetsuppgifter och då med samma effektivitet som man gjorde med win7.

AMD är inte supersugna på att ta tag i problemet Länk och de hänsvisar till Acer, som inte stödjer Linux.

Huvudproblemet är grafiken, som ställer till det för många applikationer och prestandan överlag. Får jag ordning på det så kan man kanske komma runt de andra utmaningarna.
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Men varför vill du byta från Windows egentligen? Det verkar ju funka perfekt för dig!

Du ska absolut inte räkna med att kunna köra Windows-program felfritt i Linux. Om du verkligen är beroende av ett visst program bör du inte använda Ubuntu. Om du däremot vet att du kan göra samma sak med ett ersättningsprogram är det inget problem. Jag tror du måste vara beredd att antingen byta alla de program du är van vid mot andra eller köra Windows virtuellt, och då hade jag hellre dualbootat och jobbat i Windows och gjort allt annat i Ubuntu.
Användarvisningsbild
Skyldig

Inlägg av Skyldig »

barzam skrev: (..)
Om du däremot vet att du kan göra samma sak med ett ersättningsprogram är det inget problem.
(..)
Precis det är vad jag letar efter :) Ersättningsprogram som kan utföra samma sak, och känns moderna och klarar av filformaten. Hittills har jag inte hittat det jag söker. Det verkar som att mitt ljudkort inte heller fungerar som det skall. Får inget ljud i Skype eller om jag lägger till ljudeffekter till knappar och fönster (endast i testsyfte). Rhythmbox kan spela upp ljud dock.

I System | Administration | Hårdvarudrivrutiner hade det varit klockrent att hitta alla installerade drivrutiner för hårdvara. När jag går in där får jag endast upp drivaren för grafikkortet. Är det en inställningsgrej jag missat? Vill minnas att jag hade det dilemmat sist med.

Varför kör jag inte Win7? Min dator hade Vista installerat och jag gillade Win7 bättre. Orkade inte med att min dator tog 3minuter och 20 sekunder på sig för att boota (uppmätt tid) med Vista. Win7 var mycket trevligare men en bugg i ladd-logiken gjorde att win7 formligen käkade batterier. Trist, speciellt när garantin gick ut. Hursomhelst så löpte betatestartiden ut och jag föreslog att vi skulle ge Ubuntu en ny chans. Exakt samma problem jag fick sist uppstod denna gången, tyvärr. Någon begåvad med samma grafikproblem har säkert löst problemet (eller bytt dator).
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

En bra början är om du beskriver vad du vill göra med datorn ("jag vill retuschera foton", "jag vill se på DVD" osv) annars är det svårt att tipsa.

De flesta drivrutinerna finns i kärnan, öppna ett terminalfönster och skriv lsmod så ser du vad som används. Just Ati-drivaren ligger utanför kärnan (av licenskäl bla). Normalt behöver man inte veta vilka drivrutiner som används eftersom det mesta sköter sig självt.
Användarvisningsbild
Skyldig

Inlägg av Skyldig »

Några exempel vad jag vill kunna göra med datorn:

Utnyttja den (prestandan)
Skyldig skrev: -Prestanda: Att inte behöva kompromissa för mycket. I mitt exempel (Intel Core2 Duo T7500 @ 2,2GHz med 4Gb RAM och 512mb VRAM) känns det som en avsevärd kompromiss att inte kunna använda några som helst grafiska tillägg och ändå laggar det "ritar" fel.
Skyldig skrev: Första utmaningen är att få ordning på grafiken och nästa att hitta mjukvara för att kunna redigera CAD-ritningar (.DWG) då hon behöver det för jobbet.
Kunna köra spel, vilket går i vissa fall med Wine, om bara grafikdrivarna hade fungerat.

Här finns en tråd när jag försökte få igång sketchup i Ubuntu, vilket inte fungerade så bra. Så ett BRA alternativ till Sketchup vore intressant. I tråden diskuteras flera alternativ och inget kom i närheten utan att det också kostade en slant.

Surfa bekvämt, bli av med scrollandet
Skyldig skrev: Varken i MS eller på min iPhone lägger sig loginrutorna på höjden, men i Ubuntu av någon anledning.
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Skyldig skrev: -Prestanda: Att inte behöva kompromissa för mycket. I mitt exempel (Intel Core2 Duo T7500 @ 2,2GHz med 4Gb RAM och 512mb VRAM) känns det som en avsevärd kompromiss att inte kunna använda några som helst grafiska tillägg och ändå laggar det "ritar" fel.
Kolla här: https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI
Skyldig skrev: hitta mjukvara för att kunna redigera CAD-ritningar (.DWG) då hon behöver det för jobbet.
Jag skulle köra AutoCAD i Windows virtuellt i Virtualbox för detta. Är det AutoCAD hon normalt använder förresten? Wine kanske funkar, eller Crossover (kostar pengar). Men du kan kika här: http://www.opendesign.com/ eller googla själv.
Skyldig skrev: Kunna köra spel, vilket går i vissa fall med Wine, om bara grafikdrivarna hade fungerat.
Kolla winehq.org för info om spelen. Det finns ju massa spel till Ubuntu också, utan att behöva använda Wine (ja de är bra).
Skyldig skrev: Här finns en tråd när jag försökte få igång sketchup i Ubuntu, vilket inte fungerade så bra. Så ett BRA alternativ till Sketchup vore intressant. I tråden diskuteras flera alternativ och inget kom i närheten utan att det också kostade en slant.
Ingen aning. Googla "sketchup ubuntu". Eller kör virtuellt.
Skyldig skrev: Surfa bekvämt, bli av med scrollandet
Varken i MS eller på min iPhone lägger sig loginrutorna på höjden, men i Ubuntu av någon anledning.
Har du prövat att tömma cache? Prövat olika webbläsare? Blir det skillnad om du zoomar sidorna? Det kan vara vad som helst som orsakar detta egentligen.
Användarvisningsbild
Skyldig

Inlägg av Skyldig »

Tack för tiden du lägger på att svara, Barzam!

Jag börjar med det viktigaste. Som nybörjare är jag i extremt behov av hjälp.
Before attempting to install the ATI CatalystTM Linux software suite, the following
software must be installed:
XOrg 6.8, 6.9, 7.0, 7.1, 7.2, 7.3 or 7.4
Linux kernel 2.6 or above
glibc version 2.2 or 2.3
POSIX Shared Memory (/dev/shm) support is required for 3D applications
The ATI CatalystTM Linux software suite no longer provides precompiled Kernel
Modules; all installations require GCC compiler and kernel-headers or kernel-source in
order to enable 2D and 3D acceleration.
For best performance and ease of use, ATI recommends the following:
Kernel module build environment
o Kernel source code include either the Kernel Source or Kernel Headers packages
The RPM utility should be installed and configured correctly on your system, if you
intend to install via RPM packages
The following packages must be installed in order for the CatalystTM Linux driver to
install and work properly:
XFree86-Mesa-libGL
libstdc++
libgcc
XFree86-libs
fontconfig
freetype
zlib
gcc
Lång lista. Grön användare. Googlar lite efter en guide men har hittills inte hittat någon. Help! :)

Tittade i Synaptic men var inte riktigt säker på vilka paket jag skall välja.
Försökte installera Build Essential men fick

Kod: Markera allt

~$ sudo -s aptitude install build-essential
E: Kunde inte erhålla låset /var/lib/dpkg/lock - open (11: Resursen tillfälligt otillgänglig)
E: Kunde inte låsa administrationskatalogen (/var/lib/dpkg/). Använder en annan process den?
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd         
Läser tillståndsinformation... Färdig
Initierar pakettillstånd... Färdig     
E: Kunde inte erhålla låset /var/lib/dpkg/lock - open (11: Resursen tillfälligt otillgänglig)
E: Kunde inte låsa administrationskatalogen (/var/lib/dpkg/). Använder en annan process den?
Ser att en forumanvändare försökt sig på samma sak men gick bet.
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Jag tror du har allt det där installerat. Prova att köra den nedladdade filen bara så ser du om det funkar eller ej :)
Finns här: http://support.amd.com/us/gpudownload/l ... ng=English

Angående felet du fick, stäng Synaptic (och uppdateringshanterare osv) innan du prövar att installera något. Funkar det inte alls, starta om datorn först.

EDIT: typo och la till länk
Användarvisningsbild
Skyldig

Inlägg av Skyldig »

Snabbt jobbat! Tyvärr stötte jag på patrull. Provade att byta teckenkodning, ingen skillnad. Jag dubbelklickade bara på filen, borde jag öppnat den på något annat vis?

EDIT: Angående drivaren så inser jag mitt misstag när jag letade tidigare på AMD's hemsida. Jag valde notebook istället för Radeon Mobility. Kanske bra att veta för andra i samma sits.
Bilagor
Namnlös.jpg
Namnlös.jpg (50.29 KiB) Visad 2957 gånger
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Använd terminalen, gå till mappen där den ligger

cd Hämtningar
sedan

sh ./ati-driver-installer-10-2-x86.x86_64.run
Läs mer här:
https://a248.e.akamai.net/f/674/9206/0/ ... 2-inst.pdf
Användarvisningsbild
Skyldig

Inlägg av Skyldig »

Tack för hjälpen! Följde dokumentet och startade om. Den fixade inte drivaren, fick upp detta under boot:
Ubuntu is running in low-graphics mode. You may need to update your configuration to solve this.

(EE) Unable to Initiale PCS database
(EE) Missing PCS defaults file /etc/ati/amdpcsdb.default
(EE) No device detected
Och denna när jag försökte använda ati-appen:
fel.jpg
fel.jpg (17.85 KiB) Visad 2920 gånger
EDIT: Vill bara tillägga att jag körde sudo -s /usr/bin/aticonfig --initial
och det spottade ut tre rader, minns tyvärr inte vad men inga felmeddelanden och något om xorg tror jag :-\

EDIT 2: Har nu avinstallerat och installerat drivaren på nytt. När jag kör sudo -s /usr/bin/aticonfig --initial får jag

Found fglrx primary device section
 Unable to find any supported Screen sections
EDIT 3: Lade till
Användarvisningsbild
Skyldig

Inlägg av Skyldig »

Innan jag väljer att använda den nya drivrutinen och riskera en ny krasch, skulle jag behöva förslag på ändringar. Ser på andra forum att användare har använt sig av

sudo aticonfig --overlay-type=Xv
Kan det vara något?
Screen-Related Options:
--ovt, --overlay-type=STRING
Change the overlay for the X server. STRING can be one of:
opengl
Xv
disable

Jag hittar inte XFree86-Mesa-libGL i Synaptic. Kan detta vara en bidragande orsak (står listad i ati-pdfen) ?

Just nu använder datorn defaultdrivaren från Ubuntu, men senaste ATI-drivrutinen är också installerad men inte "aktiverad" i System | Admnistration | Hårdvarudrivrutiner.
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

I installationsguiden står det här:
7 Launch the Terminal Application/Window and run:
For versions of X.Org newer than 7, /usr/bin/aticonfig --initial to configure the
driver for your ATI product.
ATI Catalyst™ Linux Installer Note 7
For versions of X.Org older than 7, /usr/X11R6/bin/aticonfig --initial to configure
the driver for your ATI product.
Har du prövat båda?
Användarvisningsbild
Skyldig

Inlägg av Skyldig »

Nope. När jag tittade i Synaptic hittade jag Xorg 7.4 installerad så jag tog det första alternativet. Jag testar det andra nu.

EDIT: Avbröt. Katalogen bin i X11R6 saknas.
Användarvisningsbild
Skyldig

Inlägg av Skyldig »

Jag är intresserad av att lösa följande felmeddelanden som kommer upp om jag aktiverar nya drivrutinen och startar om
Ubuntu is running in low-graphics mode. You may need to update your configuration to solve this.

(EE) Unable to Initiale PCS database
(EE) Missing PCS defaults file /etc/ati/amdpcsdb.default
(EE) No device detected
amdpcsdb.default finns tills jag startar om och datorn kraschar, då (i någon form av safe mode) döps den om till en backup gissar jag, .bak. Nu har jag kört igenom installationen igen efter en ny krasch så nu finns en ny amdpcsdb.default som är full av... text.

"No device detected" låter som att grafikkortet inte hittas. Det finns med i listan med godkända kort från ATI.

Testade fglrxinfo men fick tillbaka "Segmenteringsfel". Det kanske är helt logiskt eftersom drivrutinen inte är aktiv för tillfället, men installerad.

EDIT: Efter omboot med Linuxdrivaren får jag nu följande med fglrxinfo

display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: ATI Mobility Radeon HD 2600
OpenGL version string: 3.2.9551 Compatibility Profile Context
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"