Nu är det dags att testa Ubuntu 9.1!
*Hur väljer jag att låta blåtanden vara avslagen per default? Bockade ur blåtand i System|Inställningar|Uppstartsprogram men den startar ändå.
*Hur ser jag vilken version på grafikkortsdrivrutin jag har installerat? Kan jag göra detta utan att använda terminalen? Har ordentliga problem med mitt ATI HD2600 (laptop). Testade nu med proprietära drivaren som föreslås i System|Administration|Hårdvarudrivrutiner men det enda som hände var att jag kan nu aktivera visuella effekter extra, som inte fungerar. Startar jag t ex rhythmbox med visuella effekter hänger den sig helt. Öppnar jag eller flyttar ett fönster "laggar" det grovt.
Skulle vara kul om man kunde få ordning på problemen utan att hacka ihjäl sig i terminalen. Jag har precis formaterat både min och min sambos dator och tyckte att vi ger Ubuntu en ny chans. Båda våra datorer installerade ok, men ingen av dem fixar enkel grafikhantering. Min sambo gick med på att ge Ubuntu en vecka eller två innan hon byter tillbaka till MS om det inte fungerar. Första utmaningen är att få ordning på grafiken och nästa att hitta mjukvara för att kunna redigera CAD-ritningar (.DWG) då hon behöver det för jobbet. Skall bli spännande att se om jag löser det denna gången. Har försökt tidigare (8.04) men inte fått ordning på det. Utvecklingen går framåt så nu jäklar

Sambons grafikkort ATI HD 3650, mitt HD2600 och båda är laptops. Förslag emottages tacksamt.