Backup på särskild hårddisk

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
gorade
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Backup på särskild hårddisk

Inlägg av gorade »

Använder sbackup till Ubuntu 9.10. Har en HDD på 1 TB där jag har en partition för program och en för /home. Sbackup vill helst lägga backupfilerna under /var/backup, vilket ju är på programpartitionen. Det är ju inte det allra smartaste om hårddisken pajar eller (troligare) att jag pajar programmet så att det måste installeras om.

Sedan förut sitter en numera oanvänd SATA disk på 250 GB i burken. Då tänkte jag kunna använda den som backup. Jag ville automatisera det så att denna hårddisk startar då jag startar min desktop och inte behöver monteras för hand.

Så här gjorde jag:
1 startade gparted och öppnade den tilltänkta bakupdisken som heter /dev/sdb1.
2. Högerklickar på den och ser på >information där jag finner att UUID är 71d121e3-21ed-424e-b1b9-7f9c4398b018.
3. sudo gedit /etc/fstab
4. lägger till följande rader:
UUID=71d121e3-21ed-424e-b1b9-7f9c4398b018 /var/backup ext4
defaults 0 2

Därmed anser jag mig ha lagt in en monteringspunkt för sbackups backupmap på hårddisken /dev/sdb1
Det verkar fungera. Jag kan schemalägga backupprogrammet och backupfilerna hamnar i /var/backup.
Med gparted ser jag att den utnyttjade delen av /dev/sdb1 växer, men inget i programpartitionen.

Kan det vara så enkelt? Tacksam om någon förståndig person kan ha synpunkter och bekräfta att jag gjort rätt.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Backup på särskild hårddisk

Inlägg av mrfab »

Frågan är ju vad du vill backa för filer .Själv har jag hela systemet på en säskild hårddisk och när jag lyckas crasha systemet (Händer emellanåt när man skall testa lite bara senast idag faktiskt)installerar jag om det med familjefotografierna i tryggt förvar på annan hårddisk.
Användarvisningsbild
gorade
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av gorade »

Jo, men det är ju ganska bra att kunna restaurera programfiler också i stället för att ominstallera allt från början. Familjefotografier och annat finns ju på särskild partition på /home men säg att hårddisken pajar då finns en backup av /home på en annan hårddisk. Det är mitt motiv för att ha backup och /home på olika diskar.
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

I och med att programfiler ofta hänger ihop med systemet tycker jag själv att det är lättare att göra så men visst finns ju massor med sätt att backa upp hela systemet i denna tråd tas några sätt upp
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 90#p357490
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Även här bra guide för backup du kan spara backupen på en dvd skiva ochså
http://www.ngohaibac.com/how-to-backup- ... tu-system/
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"