b43-fwcutter slutar att fungera lite random

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
nocker
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

b43-fwcutter slutar att fungera lite random

Inlägg av nocker »

Hej börjar bli riktigt frustrerad av detta problem som återkommer minst 1 gång i månaden, ibland 2-3 gånger.

Kör Karmic Koala med en hp laptop med broadcom wireless (Broadcom Corporation BCM4401-B0 100Base-TX (rev 02)) och installerar b43-fwcutter för att få trådlösa att fungera. Efter någon/några veckor slutar det fungera (gör ej någon uppdatering eller installering innan) Allt försvinner även då i Hardware drivers... Då går jag in i synaptic o tar bort o ominstallerar b43-fwcutter, rebootar och har jag tur fungerar allt igen, ibland krävs flera reboots + ominstallationer. Nu sitter jag här igen och har ominstallerat 3 ggr och rebootat säkert 20ggr. Men det verkar som b43-fwcutter vägrar att laddas, kör jag iwconfig får jag inte upp wlan0, och här är lshw -C network outputen...

*-network
description: Ethernet interface
product: BCM4401-B0 100Base-TX
vendor: Broadcom Corporation
physical id: e
bus info: pci@0000:02:0e.0
logical name: eth0
version: 02
serial: 00:17:a4:d5:47:c9
size: 100MB/s
capacity: 100MB/s
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm bus_master cap_list ethernet physical mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd autonegotiation
configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=b44 driverversion=2.0 duplex=full ip=192.168.1.7 latency=64 link=yes multicast=yes port=twisted pair speed=100MB/s
resources: irq:16 memory:f4008000-f4009fff

Somsagt brukar lösa sig med massa ominstallationer och omstarter, men skulle vara intressant att se om någon har något förslag eller kunskaper om detta problem.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: b43-fwcutter slutar att fungera lite random

Inlägg av Lars »

Hej, välkommen till ubuntu-se

Att ominstallation av b43fwcutter "löser" problemet är förmodligen en ren slump och ingenting annat. Allt det programmet gör är att lägga till några firmware-filer under /lib/firmware, själva drivrutinen finns redan med i Linux-kärnan.

Vad som eventuellt kan hjälpa är av köra sudo rmmod b43 följt av sudo modprobe b43 för att starta om drivrutinen. Håll utkik i /var/log/syslog när du gör det, några intressanta felmeddelanden kanske dyker upp.
nocker
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: b43-fwcutter slutar att fungera lite random

Inlägg av nocker »

Hej Lars, tackar för svaret!
Testade att göra som du föreslog, hjälpte tyvärr inte, allt såg även normalt ut i syslog (Broadcom 43xx driver loaded [ Features: PL, Firmware-ID: FW13 ])
Fortfarande inget trådlöst nät :-\
Riktigt skumt att det inte vill sig. Får ta och fortsätta felsöka med fräscha ögon imorgon!
Skriv svar

Återgå till "Internet"