Hej börjar bli riktigt frustrerad av detta problem som återkommer minst 1 gång i månaden, ibland 2-3 gånger.
Kör Karmic Koala med en hp laptop med broadcom wireless (Broadcom Corporation BCM4401-B0 100Base-TX (rev 02)) och installerar b43-fwcutter för att få trådlösa att fungera. Efter någon/några veckor slutar det fungera (gör ej någon uppdatering eller installering innan) Allt försvinner även då i Hardware drivers... Då går jag in i synaptic o tar bort o ominstallerar b43-fwcutter, rebootar och har jag tur fungerar allt igen, ibland krävs flera reboots + ominstallationer. Nu sitter jag här igen och har ominstallerat 3 ggr och rebootat säkert 20ggr. Men det verkar som b43-fwcutter vägrar att laddas, kör jag iwconfig får jag inte upp wlan0, och här är lshw -C network outputen...
*-network
description: Ethernet interface
product: BCM4401-B0 100Base-TX
vendor: Broadcom Corporation
physical id: e
bus info: pci@0000:02:0e.0
logical name: eth0
version: 02
serial: 00:17:a4:d5:47:c9
size: 100MB/s
capacity: 100MB/s
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm bus_master cap_list ethernet physical mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd autonegotiation
configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=b44 driverversion=2.0 duplex=full ip=192.168.1.7 latency=64 link=yes multicast=yes port=twisted pair speed=100MB/s
resources: irq:16 memory:f4008000-f4009fff
Somsagt brukar lösa sig med massa ominstallationer och omstarter, men skulle vara intressant att se om någon har något förslag eller kunskaper om detta problem.
b43-fwcutter slutar att fungera lite random
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: b43-fwcutter slutar att fungera lite random
Hej, välkommen till ubuntu-se
Att ominstallation av b43fwcutter "löser" problemet är förmodligen en ren slump och ingenting annat. Allt det programmet gör är att lägga till några firmware-filer under /lib/firmware, själva drivrutinen finns redan med i Linux-kärnan.
Vad som eventuellt kan hjälpa är av köra sudo rmmod b43 följt av sudo modprobe b43 för att starta om drivrutinen. Håll utkik i /var/log/syslog när du gör det, några intressanta felmeddelanden kanske dyker upp.
Att ominstallation av b43fwcutter "löser" problemet är förmodligen en ren slump och ingenting annat. Allt det programmet gör är att lägga till några firmware-filer under /lib/firmware, själva drivrutinen finns redan med i Linux-kärnan.
Vad som eventuellt kan hjälpa är av köra sudo rmmod b43 följt av sudo modprobe b43 för att starta om drivrutinen. Håll utkik i /var/log/syslog när du gör det, några intressanta felmeddelanden kanske dyker upp.
Re: b43-fwcutter slutar att fungera lite random
Hej Lars, tackar för svaret!
Testade att göra som du föreslog, hjälpte tyvärr inte, allt såg även normalt ut i syslog (Broadcom 43xx driver loaded [ Features: PL, Firmware-ID: FW13 ])
Fortfarande inget trådlöst nät
Riktigt skumt att det inte vill sig. Får ta och fortsätta felsöka med fräscha ögon imorgon!
Testade att göra som du föreslog, hjälpte tyvärr inte, allt såg även normalt ut i syslog (Broadcom 43xx driver loaded [ Features: PL, Firmware-ID: FW13 ])
Fortfarande inget trådlöst nät

Riktigt skumt att det inte vill sig. Får ta och fortsätta felsöka med fräscha ögon imorgon!