Inget ljud TVtime Television Viewer?

Problem med att spela musik, film osv.
Jxx
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inget ljud TVtime Television Viewer?

Inlägg av Jxx »

Efter att aldrig fått tv-kortet att funka som det ska i XP vart jag glatt överraskad att det funkar finfint i Linux med ett undantag, jag saknar ljudet. Rätt störande givetvis, jag har ljud från musikspelaren, när jag kör videos och saker på nätet, youtube t ex. Men inte i TVtime TV.

Är det nån inställning jag har missat? Trycker jag på pliltangent "framåt" står det ljudstyrka 0 i spelaren, den går dock inte att höja vad jag har lyckats lista ut...
Bowmore

Re: Inget ljud TVtime Television Viewer?

Inlägg av Bowmore »

Ljudet brukar jag också alltid få fixa till för Tvtime.

Antingen så installerar du paketet gnome-alsamixer som hamnar under Program > Ljud ... eller så startar du upp backend med kommandot alsamixer i terminalen.

Först ställer du upp ljudet till max i Tvtime med piltangenterna. Därefter testar du i alsamixer genom att dra upp volymen för tänkbara ljudkanaler. I mitt fall behöver jag bara dra upp volymen för Analog M sen är det klart.
Jxx

Inlägg av Jxx »

Bowmore skrev:Först ställer du upp ljudet till max i Tvtime med piltangenterna.
Får det tyvärr ändå inte att fungera, det är just att ställa upp ljudet med piltangenterna som inte går. Det står ljudstyrka och en vågrät stapel finns där men kan inte ändras från noll av någon anledning.

Jag har provat att ställa upp alla tänkbara staplar i alsamixer, händer ändå ingenting...Analog M hittar jag inte heller märkligt nog...
Jxx

Inlägg av Jxx »

Fan, nu har jag inget ljud från youtube längre heller...hur avinstallerar man alsamixer?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jxx skrev:Fan, nu har jag inget ljud från youtube längre heller...hur avinstallerar man alsamixer?
Alsamixer är default, gnome-alsamixer är bara ett grafiskt program för alsamixer så att avinstallera gnome-alsamixer ger inget.

Att volymen inte svarar i tvtime, dvs står på 0 beror troligen på att den "mixerspaken" som Tvtime försöker manövrera inte stöds av enheten mixer.

Så kolla om enheten mixer finns, dvs /dev/mixer.
Det kan du göra mha av filhanteraren eller via terminalen med kommandot

Kod: Markera allt

ls -l /dev/mixer
Finns enheten mixer kör då kommandot

grep -i mixerdevice ~/.tvtime/tvtime.xml
som i mitt fall ger svaret
<option name="MixerDevice" value="/dev/mixer:line1"/>
Om du får samma svar (line1) så kan du testa med att ändra line1 till line med kommandot

tvtime-configure --mixer=/dev/mixer:line
och se om volymindikatorn nu svarar i Tvtime.

Jag har analog anslutning så om du har digtal anslutning så kan det skilja.

Kolla även manualen för kommandot tvtime-configure med
man tvtime-configure
där det finns ett antal alternativ under Options för -x, --mixer=DEVICE[:CH]

Tyvärr är det terminalen som gäller för att ev kunna lösa detta.
Jxx

Inlägg av Jxx »

Ok, svaret jag får när jag skriver in "ls -l /dev/mixer" är:

crw-rw----+ 1 root audio 14, 0 2010-03-05 22:32 /dev/mixer

det säger mig dock inget?

Jag har testat dina tips men tyvärr fungerar inget ändå...nu är jag dock mer störd över att jag inte har något ljud via youtube och stv-play, någon idé vad det kan bero på?

Jag tackar dig för dina tips även om det inte fått det att funka...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jxx skrev:nu är jag dock mer störd över att jag inte har något ljud via youtube och stv-play, någon idé vad det kan bero på?
Om det hände efter det att du provat olika inställningar med gnome-alsamixer så är det troligen där problemet ligger och där du får söka. Kolla också att du inte råkat bocka i Tyst eller kommit åt några av switcharna längst ner av misstag.
Jxx

Inlägg av Jxx »

Bowmore skrev:
Jxx skrev:nu är jag dock mer störd över att jag inte har något ljud via youtube och stv-play, någon idé vad det kan bero på?
Om det hände efter det att du provat olika inställningar med gnome-alsamixer så är det troligen där problemet ligger och där du får söka. Kolla också att du inte råkat bocka i Tyst eller kommit åt några av switcharna längst ner av misstag.
Jo, det var ju min tanke också men alla staplarna är kontrollerade och ingen rutan för Tyst är ibockad vad jag kan se. Något irriterande dock...
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"