Installera Ubuntu innifrån Windows

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
puttek
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Installera Ubuntu innifrån Windows

Inlägg av puttek »

Tjena! En fråga. Precis som topic lyder. Går det att installera Ubuntu på en tom partition innifrån Windows?
Jag har nämligen bränt ut .ISO filen tre gånger, på tre olika skivor och ingen fungerar.

Väldigt tacksam för svar, eventuellt hänvisningar till guid(-er) till detta om så finnes.

Tack på förhand. Putte!
Användarvisningsbild
norhager

Re: Installera Ubuntu innifrån Windows

Inlägg av norhager »

puttek skrev:Tjena! En fråga. Precis som topic lyder. Går det att installera Ubuntu på en tom partition innifrån Windows?
Jag har nämligen bränt ut .ISO filen tre gånger, på tre olika skivor och ingen fungerar.

Väldigt tacksam för svar, eventuellt hänvisningar till guid(-er) till detta om så finnes.

Tack på förhand. Putte!
kan du inte boota från cdskivan är det de du menar, har du kollat att din dator är ställd i bios att bota från cd. Ge gärna lite mer information så får du bättre hjälp.
puttek

Inlägg av puttek »

Datorn botar från skivan som den ska. Jag kommer fram till menyn då man får välja vad man vill göra.
Installera, testa utan att installera, kolla skivan efter fel, m.m. Vad jag än trycker på så hoppar den vidare och stannar vid en svart bakgrund.
Jag har testat att vänta en stund, men inget händer.
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Prova den alternativa installationsskivan:
http://releases.ubuntu.com/karmic/
puttek

Inlägg av puttek »

barzam skrev:Prova den alternativa installationsskivan:
http://releases.ubuntu.com/karmic/
Alternate install cd? Måste man bränna ut denna på cd också?
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Japp, eller använd USB-minne (googla på Unetbootin) om din dator kan boota från det.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

puttek skrev:Datorn botar från skivan som den ska. Jag kommer fram till menyn då man får välja vad man vill göra.
Installera, testa utan att installera, kolla skivan efter fel, m.m. Vad jag än trycker på så hoppar den vidare och stannar vid en svart bakgrund.
Det verkar som du har ett grafikkort som krånglar skriv vad du har för hårdvara så är det lättare och hjälpa dig.
puttek

Inlägg av puttek »

norhager skrev:
puttek skrev:Datorn botar från skivan som den ska. Jag kommer fram till menyn då man får välja vad man vill göra.
Det verkar som du har ett grafikkort som krånglar skriv vad du har för hårdvara så är det lättare och hjälpa dig.
Jag sitter på en, Compaq 615. En av skivorna gick förbi denna svarta bakgrund och man kom ända fram till att det börjar installera.
Alltså, efter partionering och sedan dök det upp ett felmeddelande som sa att det var något fel på skivan.

Kan det vara så att skivorna blir fel brända i min brännare? Jag har olyckligtvis inga fler skivor eller ett usb-minne att använda mig utav.
Antar att jag får nöja mig och sitta med Windows.

Tack för all hjälp.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

puttek skrev:
norhager skrev:
Jag sitter på en, Compaq 615. En av skivorna gick förbi denna svarta bakgrund och man kom ända fram till att det börjar installera.
Alltså, efter partionering och sedan dök det upp ett felmeddelande som sa att det var något fel på skivan.

Kan det vara så att skivorna blir fel brända i min brännare? Jag har olyckligtvis inga fler skivor eller ett usb-minne att använda mig utav.
Antar att jag får nöja mig och sitta med Windows.

Tack för all hjälp.
Be någon kompis att bränna en skiva åt dig det verkar som att din brännare har gjort sitt snart.
puttek

Inlägg av puttek »

Jag skulle nästan vilja påstå att jag kommit fram till att det inte är skivan(-orna) som spökar.
Jag hittade ett program som heter Wubi. Med detta kan man installera Ubuntu utan skiva direkt ifrån Windows.
Med denna gick installationen bra ända fram till att jag skulle starta om datorn och starta ubuntu,
- då dyker samma problem upp. Svart skärm och där står den stilla.

Min dator verkar tydligen inte gilla Ubuntu värst mycket vilket är ganska tråkigt.
Någon som erfarit eller hört något om samma problem?

Compaq 615 är datorn jag använder.
Windows 7 som annat system. (om det skulle ha betydelse)
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

puttek skrev:Jag skulle nästan vilja påstå att jag kommit fram till att det inte är skivan(-orna) som spökar.
Jag hittade ett program som heter Wubi. Med detta kan man installera Ubuntu utan skiva direkt ifrån Windows.
Med denna gick installationen bra ända fram till att jag skulle starta om datorn och starta ubuntu,
- då dyker samma problem upp. Svart skärm och där står den stilla.

Min dator verkar tydligen inte gilla Ubuntu värst mycket vilket är ganska tråkigt.
Någon som erfarit eller hört något om samma problem?

Compaq 615 är datorn jag använder.
Windows 7 som annat system. (om det skulle ha betydelse)
Jag var inne på Compaq hemsida och kollade lite om din dator, din dator har ett grafikkort som heter ATI Radeon™ HD 3200 (integrerad grafik) och jag brukar försöka hålla mig borta från allt som heter ATI, du kan söka här lite om ditt grafikkort sök då under rubriken Hårdvara och drivrutiner så kan du kanske hitta lite om hur du ska lösa dina problem och har du tur så kanske det finns någon annan med samma dator som har en lösning. Det är bäst att kolla sin hårdvara innan man börjar installera.
puttek

Inlägg av puttek »

Hallå igen! Tillbaka och tänkte att det är onödigt att dra upp en ny tråd.
Någon med likadan dator "compaq 615" som kommit fram till någon lösning?
Jag håller på att dra ner Alternativa versionen, ska ta och se om det funkar.

Kul med uppdatering.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"