Hej alla
Har ”bara” varit åskådare/lyssnare/tittare en längre tid nu
Och har kanske inte alla vinklingar klart för mig,
Men!
hmmm... skrev jag inte samma sak alldeles nyss??
Som ganska van föreningsmänniska tycker jag att man aktivt ska tala om att man vill vara medlem i en förening, och även lika aktivt kunna tala om när man inte längre vill vara medlem.
Att automatiskt räknas som medlem bara för att jag gillar detta forum kan ju vara lite dumt.
När det sedan finns en förening, klart med stadgar och allt, så anmäler jag mig nog.
/Thomas
Det ska gå!
--------------------------------------------------------
Ubuntu user # 10410
fonsterbage skrev:
Är det någon som i verkligenheten har SETT de stadgar som lämnats in eller till och med kanske har en kopia?
Jag vill inte måla fan på väggen, men här gäller det nog att ha både hängslen och livrem.
Jag har en kopia från skatteverket av de handlingar som skickats in för registrering och ansökan för ett org.nr.
Dessa finns som en PDF just nu men jag kan tyvärr inte lägga ut denna på forumet då jag inte får ladda upp så stora filer. kanske någon med högre behörigheter kan hjälpa till med detta.
Jag kan maila denna på begäran också.
marwal skrev:
Vi måste väl helt enkelt anta att det är samma som ligger på WIkin... annars har vi ju blivit bedragna.
Jag kan meddela att de inlämnade pappren inte helt överensstämmer med det protokollet som ligger på wikin. Hur detta skall tolkas kan jag inte tyda.
Jag har raderat personliga uppgifter om Johan med tanke på PUL.
BjörnF skrev:
Kan man inte lägga in någon sorts ruta när man registrerar sig på forumet där man får välja om man vill vara med i föreningen eller inte?
i SMF är detta fullt möjligt och det har varit förslag om detta tidigare på forumet. Så lite mer verkstad så är detta ordnat!
Borde räcka med att man aktivt meddelar en medlemsansvarig som fixar denna medlemsgrupp i forumet.
MVH
Henrik S.
Kubuntu 7.04 on Amilo M-6500 (P3 800MHz, HD 20Mb, 256Mb, DVD)
FreeSCO 0.3.4 on Fujitsu ErgoPro X (P2 (Klamath) 233MHz, HD 3Gb ext2, HD 6,2 Gb ext2, 128Mb)
Windows 2000 Pro SP4 on ACER TRAVELMATE (Celeron 800MHz, HD 10Gb, 196Mb)
Windows 2000 Pro SP4 on ASUS P4S333 (P4 1.4MHz, HD 60Gb, 767Mb)
Var man ska ha ett aktivt konto för att anses som medlem - om man nu väljer den modellen - är en en bra fråga.
Jag tycker att *om* föreningen driver forumet så är ett aktivt konto på forumet ett ganska naturligt kriterium för att vara medlem i föreningen. Givetvis måste folk infomeras att ett konto innebär detta men samtidigt så är ju medlemskap inte på något sätt betungande, dvs det medför inga egentliga förpliktelser eller omkostnader utan ger endst personen ifråga rösträtt. Det är dessutom en smal sak att, om man önskar utträda, att radera sitt konto. Och om man vill vara en soffliggande medlem eller använda forumet som gäst så finns givetvis den möjligheten.
Men som sagt, det kan finnas många spekter av detta så lite kritik, tankar och åsikter från folk är ett bra sätt att få fram ett mer genomtänkt förslag.
mojoman skrev:
Var man ska ha ett aktivt konto för att anses som medlem - om man nu väljer den modellen - är en en bra fråga.
Jag tycker att *om* föreningen driver forumet så är ett aktivt konto på forumet ett ganska naturligt kriterium för att vara medlem i föreningen. Givetvis måste folk infomeras att ett konto innebär detta men samtidigt så är ju medlemskap inte på något sätt betungande, dvs det medför inga egentliga förpliktelser eller omkostnader utan ger endst personen ifråga rösträtt. Det är dessutom en smal sak att, om man önskar utträda, att radera sitt konto. Och om man vill vara en soffliggande medlem eller använda forumet som gäst så finns givetvis den möjligheten.
Men som sagt, det kan finnas många spekter av detta så lite kritik, tankar och åsikter från folk är ett bra sätt att få fram ett mer genomtänkt förslag.
FreeSCO 0.3.4 on Fujitsu ErgoPro X (P2 (Klamath) 233MHz, HD 3Gb ext2, HD 6,2 Gb ext2, 128Mb)
Jaha. Då har jag läst de papper som skickats in angående föreningen.
Stadgarna, som jag tidigare flera gånger sagt är en katastrof, är mer än så. Då det gäller medlemskriterierna stämmer de inte ens med de stadgar som ligger på wikin.
I de inlämnade papprena sägs "För att vara medlem i Ubuntu Sverige så krävs det att man har en personlig presentation i wikin innehållande en kort presentation samt kontaktinformation i form av e-post-adress, jabber eller liknande . . ."
Det kravet finns inte på wikin. Varför det är så kan man bara spekulera om. Och vad som skulle kunna ha hänt på medlemsmötet 10/2.
Av vad jag förstår innebär det att Ubuntu Sverige har noll medlemmar i dag (hittar i vart fall inga presentationer på wikin).
Nu vet jag inte hur formalistisk man ska vara, men jag fortsätter tjata: Nu måste vi se till att få allt rätt från början!
Med tanke på att Jono lägger ner en hel del hårt arbete med att hjälpa oss reda ut det här - ska vi inte vänta tills han är klar innan vi börjar ha egna möten på sidan om?
Det här mötet förstår jag inte. Ubuntu har genom Jono engagerat sig för att lösa vårat problem. Under mötet han medverkade på senast sades att han skulle hjälpa oss med omröstning och tillhörande arbete för att göra det rätt så att vi kan stå på egna fötter. Nu vill ni alltså trots detta köra erat eget race och skita i det arbete Jono lagt ner och planerar lägga ner? Det är både otacksamt gentemot Jono och dessutom smått korkat. Varför? Det finns inga vettiga själ till det här. Jono kom in som medlare (och det är hans uppdrag inom ubuntu vad jag vet) och vill hjälpa oss. Varför ska vi inte ta emot hans hjälp? I dags läge har vi inget erkänt sätt att styra saker och ting på och att då så här snabbt kalla till eget möte som om det är upp till var och en att snabbast hålla första bästa möte och bestämma ordningsfrågor blir bara fel. Det begriper ni med. Ubuntu har genom Jono erbjudit hjälp och det ska väl självaste *** till om vi inte kan sitta still i båten under tiden? Att som LoCo inte ta emot hjälp av Ubuntu när den ges är i mina ögon som att rakt av avsäga sig relationen uppåt. Märk väl att LoCo inte är något som är upp till var och en att titulera sig, det är upp till Ubuntu att erkänna oss som det - inte upp till oss. /Kent
Jag är lite gammaldags av mig och ogillar forum. Skrev först svaret på dagordningen på wikin. Det är kanske inte den mest optimala plats att göra till diskussionsplattform, men det kändes mer rätt för mig än forum.
I vart fall förstår jag inte er. Det här kan ni verkligen inte ha tänkt igenom. Vi skapade en formell förening med ogenomtänkta stadgar och ordningsregler som knappt ventilerats i gemenskapen - och detta gjorde vi fortare än kvickas. Nu har Ubuntu genom Jono erbjudit sig att leda oss genom val av ledarskap etc. Givetvis ska vi vänta in det möte Jono, och väl alla medverkande då ingen protesterade vad jag kan se, kallat till. Där väljer vi ledarskap. Eran dagordning talar om att välja personer. Det är i dags läge bara dumt. Om allt ni vill är att diskutera - så diskutera. Men det är väl å andra sidan därför vi har irc, sändlista och forum. Dessutom förstår ni också att det är fel fel fel att kalla till möten så hastigt. Minst en vecka i förväg - allt annat är taskigt gentemot de som vill engagera sig. Det ger inte dem möjlighet med framförhållning.
33 <+jono> ok, I am going to call this meeting to a close, with the following action:
21:33 <+jono> * I will develop an open voting process
21:34 <+jono> * We will schedule an IRC meeting to discuss how the voting works
21:34 <+jono> this meeting will take place in two weeks at the same time
21:34 <+jono> 8pm UTC on Mon 19th Feb
Ifall det undgått någon; så slutade föregående möte. Återigen vill jag därmed poängtera att det är detta bud som gäller. Det finns ingen vettig anledning till att snabbinkalla ett möte. Om vi så gör, så sätter vi som praxis att vi oavsett föregående möte när som kan snabbinkalla till nytt med någon dags varsel och där göra som vi vill. Så ska vi inte ha det. Håll er lugna ffs.
Ursäkta, men nu fattar jag inte riktigt vad ni menar. Klart att vi inte väljer någon innan Jonos möte!
Vad som diskuteras här är ju mer om hur vi vill ha organisationsstrukturen, det är väl inget fel om vi har med oss något om detta på Jonos möte? T ex hur vi ska göra med föreningen, det kan ju vara bra att veta innan valet.
Ju mer vi lyckas ta fram tillsammans ju smidigare kan vi ju komma igång och jobba med ubuntu.
På internet vet ingen att du är en hund...... ~~~ .....I'm a bitch!
Det är vanligt att i rena skaparglädjen ryckas med i planeringen och börja spåna fritt. Precis lika vanligt som att det då alltid dyker upp någon som ska spela rollen som den sansade, systematiske realisten. I en väl fungerande grupp har båda sina roller att fylla och bidrar, var och en på sitt sätt, med att föra utveckligen framåt.
I ett webbforum är det lätt att gripas av någon slags "postningsyra" - dvs att inte anse sig hinna följa en tråds utveckling från början utan istället dyka ner på sidan fem och kasta in sina "2 cent". Till slut ligger det flera dollar där som ingen förstår vad dom har där att göra. I det här specifika läget är det märkligt att se att högen med amerikansk valuta kommer från ett par så ansedda medlemmar.
Om man tittar på vad som faktiskt skett, sagts och gjort handlar det inte om att föregripa Jono Bacon. Det är ingen som ens har andats om att vi ska skita i Bacon och hålla polsk riksdag efter eget huvud. Allt det där är tolkningar som ett par medlemmar valt att göra - medlemmar som antingen gripits av nämnda postningsyra eller helt enkelt inte ids att följa trådar från start.
Initiativ som tagits är :
1) Öppna dagordningen
2) Ta reda på vilka som är beredda att kandidera...
3) ...för att ev. hålla någon POLL på forumet i syfte att slippa 1) sprida röster 2) kandidera i "onödan"
detta har byggts på med
4) Tråd där kandidater presenterar sig så vi som ska välja har en chans att skaffa oss en uppfattning
Allt gott. Entusiasmen stor. Mängder av medlemmar börjar ta del av den demokratiska processen (istället för den gamla demokjatiska pjosessen) och trådar fylls med tankar, idéer, infall. Dagordningen byggs på med punkter. Vissa idéer är kanske mindre genomtänkta; vissa ej genomförbara; vissa saknar brett stöd. Likaså på dagordningen finns det punkter som kanske inte GÅR att behandla på ett möte av olika anledningar. Men energi ska riktas, inte kväsas. När man då väljer att skälla ut medlemmar efter noter för att de försökt bidra... är det riktigt klokt?
Ska vi redan nu börja skrämma medlemmar från att komma med förslag? Ska medlemmar i Locot känna sig tveksamma att lyfta fram en fråga de funderat kring? Det tycker inte jag. Alla initiativ är bra. Vissa kanske behöver lite guidning så deras energi fokuseras på optimalt sätt. Att vråla att dom är kompletta idioter och otacksamma drägg är inte rätt väg. Det är tvärtom en ganska usel taktik.
Vi behöver den här energin. Ta till vara på den istället för att rya och domdera!
Finns det punkter på dagordningen som inte bör vara där, så radera dom (gör en anmärkning om motivet till raderingen) eller ta upp frågan i forumet. Vi har fortfarande ganska dåliga erfarenheter av de som ska "peka med hela handen" istället för att föra en dialog. Tänk på det och var glad åt att medlemmarna VILL något.
Möten får gärna hållas så mycket som dom vill, men det mötet som jag kommer att gå på kommer att hållas på utsatt tid av JONO. Det andra kommer jag att uppskatta, då det är en bit på vägen, meninga offeciella beslut kommer att tas, och inte heller kommer nån kontaktman att utses av det mötet (10/2). Jag har redan i diverse forumposter runt om gjort klart att jag hoppar av kanditaturen.
Jag har sett att det finns punkter på dagordningen den 10/2 som inte är genomförbara eller i linje med Jonos arbete som skall utföras den 19/2.
Personligen anser jag att de saker som är viktiga att diskutera är hur arbetet skall organiseras i framtiden.
Är det med en förening som driver LoCot?
En föreningen som enbart arbetar med de saker som är i behov av en ekonomisk hantering. Så som skivutskick?
Skall föreningen skrotas och LoCot enbart ha en eller 2 ledare/kontaktpersoner?
Detta borde vara ganska viktiga frågor som den som blir vald den 19/2 att veta i förhand?
Sen har vi frågan om det skall vara EN eller TVÅ personer Kanske fler?
Det är ju synd om Jono genomför ett val med EN person om de flesta vill ha TVÅ!
Så visst finns det saker att reda ut innan ett val genomförs. Men mötet skall inte påverka Jonos möte på så vis att det föregår mötet den 19/2.
Klart står det att Jono skall hålla i valet och kanske tillsammans med sebastean om han vill detta.
Personliga kommentarer till dagordningen:
val av medlemsråd Skall vi ha någon förening alls?
Enande kring några få kandidater (4-5)för posten som kontaktperson Detta anser jag kan störa Jonos arbete.
Stadgeändringar Bra fråga. Kanske vi kan enas om en bra version som kan användas vid en ev. uppdatering av stadgar.
Val av valberedning Valberedning till vad? Det finns redan en utsedd!
Upprättande av medlemsregister för föreningen. Hur tas medlemskap upp? Vem håller i registret? Det här är nog den viktigaste frågan inför en förenings vara eller icke vara.
Punkter jag saknar och borde skriva in på wikin...:
Sen en fråga jag inte känner har fått något bra svar. Är Ledare och Kontaktperson samma sak? Vad väljer vi egentligen med hjälp av Jono?
MVH
Henrik S.
Nu när vi alla får vara med igen och när forumet fungerar riktigt vettigt behöver vi inte ha så himla bråttom, utan kan fatta väl förberedda, förankrade och genomdiskuterade beslut, när vi är färdiga för det.
Ge bara Jono chansen att styra upp saker och ting först.
Dessutom kan vi alla behöva lite tid att fundera på vad vi vill och vad som blir bäst för Ubuntu-se. Vi har diskussioner runt organisation, förening - LoCo, stadgar osv, där vi än så länge har rätt olika åsikter, och där rätt många nog ännu inte är så insatta. Låt de diskussionerna ta tid, så hittar vi kanske vägar där ingen behöver känna sig överkörd.
Så vitt jag ser det är det inget fel att träffas och snacka, men fatta inga beslut på söndag. Då rör vi nog bara till det.
Själv har jag förmodligen ingen möjlighet att delta på söndag.