Allt-i-ett server som trilskas.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
belga
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Allt-i-ett server som trilskas.

Inlägg av belga »

Hej!
Jag tänkte höra om det fanns någon här som kan hjälpa mig med lite problem som jag har. Det är så att jag under en längre tid har kört en äldre burk hemma som router och brandvägg med hjälp av Ubuntu och dnsmasq+Shorewall. Detta har fungerat i stort sett felfritt och bra mycket bättre än någon vanlig konsumentrouter jag tidigare haft. Mitt första problem är dock relaterat till detta.

Det är så att efter att jag uppgraderade ubuntu-installationen sist så har Shorewall slutat att starta automatiskt. Detta gör att jag manuellt måste logga in på servern och starta upp det hela vilket är lite bekymmersamt. Har testat med allting jag hittat, från att lägga in det hela i rc.local till att formatera om hela burken och starta om och inget av det hjälper. Jag har dock hittat en antydan om att det ska vara problem med ubuntus uppstart som i sin tur gör att shorewalls startscript inte fungerar som det ska. Är det någon som eventuellt vet mer om detta och kanske har en lösning?

Nästa sak jag undrar är gällande NAS-lagring. Burken jag har som router är egentligen galet overkill (X2 4200+, 1GB RAM och det enda den gör är att vara router och driva en ventrilo-server). Så jag tänkte utöka det hela genom att lägga över lite lagring på den också, men jag har ingen egentligen koll på vad som är lämpligt att köra. Jag kör lite blandade OS på nätverket, ett par XP, windows 7, OSX och linux (fedora + ubuntu). Så som jag vill ha det så är det bara centraliserad lagring jag är ute efter (fått tag i 4x 750GB-diskar som inte får plats i vanliga burken). Gärna med möjlighet till att skydda/gömma specifika filer och mappar men det är inte ett måste. Någon som har några bra tips? Alltihopa ska ju dock köras vid boot och utan inloggning.

Sista frågan jag har är om rc.local över huvud taget fungerar/används? Har försökt få min ventrilo-server att autostarta via den men utan att lyckas. Finns det någon bra hjälp/guide för hur man lägger till kommandon som ska köras vid boot? Är inte så insatt i linux (än) mer än att jag kan ta mig runt i det och har lite grundläggande koll på hur man gör de vanligaste sakerna men all hjälp jag kan få gällande någon av dessa saker är väldigt uppskattat.
Användarvisningsbild
Victor
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Allt-i-ett server som trilskas.

Inlägg av Victor »

Angående vad du kan göra med servern kan du kika här: https://help.ubuntu.com/9.10/serverguide/C/index.html

och speciellt kolla in denna sida: https://help.ubuntu.com/9.10/serverguid ... rvers.html samt https://help.ubuntu.com/9.10/serverguid ... rking.html om du vill använda den som filserver med olika operativsystem i nätverket.

... detta förutsatt om du har ubuntu 9.10 som server-op.. Kolla här för en komplett lista med de olika versionerna: https://help.ubuntu.com/
// So long, and thank you for all the fish

"Your Ubuntu User number is # 10448"
AlexF
Kontakt:

Inlägg av AlexF »

Hej!

Kan inte svara för problemen du har med din uppstart.
Däremot tycker jag definitivt att du ska stoppa in dem där diskarna och använda servern som nätverkslagring!
Du kan använda Samba för att dela ut ditt material till de maskiner som kör windows och linux(?). Mac OS X har jag faktiskt inte en aning om, men det verkar som att du kan använda SMB även där. Angående att gömma filer och sånt så bör det kunna lösas med begränsade rättigheter för vissa grupper/användare, medan andra grupper/användare får full tillgång till katalogträdet du delar ut.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Bara ett litet delsvsar:
Jag trodde man kunde använda
etc/init.d/rc.local
Vilket kommando skriver du in för att starta servern?

I den grafiska miljön finns väl ett kommando "sessioner" bland menyerna.

Man kan ju lägga in ett testkommando i rc.local för att se att den körs.
touch ~/rcLocal_aktiverad
(filen skapas)

Utanför ämnet: Vill man lägga in ett eget skript blir det visst lite krångligare, symlänkar måste skapas:

https://help.ubuntu.com/community/UbuntuBootupHowto
Utanför ämnet: To install your own script, copy it to /etc/init.d, and make it executable.

sudo cp myscript /etc/init.d
sudo chmod +x /etc/init.d/myscript

To make the script run at startup:

sudo update-rc.d myscript start 51 S .

(Do not forget the dot: . )

For more information on the usage of update-rc.d

man update-rc.d
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
belga

Inlägg av belga »

För att starta servern är det helt enkelt

Kod: Markera allt

sudo shorewall start
Jag har testat att lägga in det i rc.local men det startar inte upp den, det händer ingenting faktiskt.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"