Öppna drivrutinen för ATI:s grafikkort

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Öppna drivrutinen för ATI:s grafikkort

Inlägg av Cadryc »

I Karmic, lade just in öppna drivrutinen för ATI:s grafikkort med xorg edgersförråd för att få en nyare version som stöder min HD4870.

Med den proprietära drivrutinen så laggade Compiz en aning. När man tex skulle maximera ett fönster så var det en fördröjning på en halv sekund. Inte en chans att spela in skärmvideor.

Med den öppna flyter Compiz på som smält smör. Inga fördröjningar någonstans, går utmärkt att spela in skärmvideor (testade ett tiotal sekunder). Har dock bara kört med den öppna drivrutinen en 15 minuter nu, men är helnöjd än så länge.

glxgears ger

Kod: Markera allt

glxgears
IRQ's not enabled, falling back to busy waits: 2 0
11058 frames in 5.0 seconds = 2211.440 FPS
11273 frames in 5.0 seconds = 2254.593 FPS
12438 frames in 5.0 seconds = 2484.272 FPS
12376 frames in 5.0 seconds = 2475.159 FPS
11503 frames in 5.0 seconds = 2299.370 FPS
12439 frames in 5.0 seconds = 2487.746 FPS
Men jag vet inte hur bra det är, tar med det ifall det säger nån nånting. Har dock läst att en del spel inte ska fungera med den öppna drivrutinen än, så det är rejäl betastämpel fortfarande.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Öppna drivrutinen för ATI:s grafikkort

Inlägg av Dagon^ »

Jag kör med ATi's egna drivare och här är mitt resultat av glxgears

Kod: Markera allt

7933 frames in 5.0 seconds
5962 frames in 5.0 seconds
5822 frames in 5.0 seconds
5927 frames in 5.0 seconds
5970 frames in 5.0 seconds
5733 frames in 5.0 seconds
6147 frames in 5.0 seconds
5968 frames in 5.0 seconds
5784 frames in 5.0 seconds
5788 frames in 5.0 seconds
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Har du också ett 4870? Antar att högre antal frames är bättre, öppna drivrutinen har ju nästan dubbelt så höga värden, om du nu har ett liknande grafikkort annars är det ju inte direkt jämförbart.

Jag är fortfarande helnöjd. Använder Compiz och video, får lite tear i bilden ibland när kuben roterar eller när jag drar runt mitt geleaktiga fönster med video, men inget som stör mig iaf.

Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Cadryc skrev:Har du också ett 4870? Antar att högre antal frames är bättre, öppna drivrutinen har ju nästan dubbelt så höga värden, om du nu har ett liknande grafikkort annars är det ju inte direkt jämförbart.

Jag är fortfarande helnöjd. Använder Compiz och video, får lite tear i bilden ibland när kuben roterar eller när jag drar runt mitt geleaktiga fönster med video, men inget som stör mig iaf.

Usch, jag glömde skriva att jag har HD4670 :)
Enda jag stör mig lite på är att när jag kör fullskärm i VLC så flimrar det lite horisontella linjer. Annars funkar ATi's egna drivare utmärkt.
Funkar bra med spel också.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Utmärkt är väl att ta i lite :P När du tex maximerar ett fönster, öppnar en meny eller växlar fullskärm i VLC, sker det då omedelbart eller eller är det en fördröjning på en halv sekund? Så hade jag med den proprietära drivrutinen. Med ett Nvidia 7900 och proprietär drivrutin så flöt det på utan skumma fördröjningar, samma sak med grafikkretsar från Intel så prestandamässigt borde det göra det med ett ATI 4670 också. Om inte så skulle du kunna pröva öppna drivrutinen innan du lägger in Lucid, om du ändå ska reninstallera.

Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Cadryc skrev:Utmärkt är väl att ta i lite :P När du tex maximerar ett fönster, öppnar en meny eller växlar fullskärm i VLC, sker det då omedelbart eller eller är det en fördröjning på en halv sekund? Så hade jag med den proprietära drivrutinen. Med ett Nvidia 7900 och proprietär drivrutin så flöt det på utan skumma fördröjningar, samma sak med grafikkretsar från Intel så prestandamässigt borde det göra det med ett ATI 4670 också. Om inte så skulle du kunna pröva öppna drivrutinen innan du lägger in Lucid, om du ändå ska reninstallera.
Det sker direkt. Inga fördröjningar alls. Så utmärkt skulle jag nog ändå säga.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Ok, trodde fördröjningen var en av buggarna i ATIs proprietära, men gäller väl inte alla modeller då. Men gött att det funkar, 3Dspel skulle ju inte funka så bra alla gånger än så länge med den öppna.

Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Cadryc skrev:Ok, trodde fördröjningen var en av buggarna i ATIs proprietära, men gäller väl inte alla modeller då. Men gött att det funkar, 3Dspel skulle ju inte funka så bra alla gånger än så länge med den öppna.
Njae, det verkar inte så. Hund var på mig när jag hade beställt datorn och drog valsen om ATi och förrådandet och det ena och det andra :P
Nej, precis. Därför kör jag med den proprietära :)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Nu verkar Mesa 7.8 bli för stabilt för xorg edgers :P Nu har de 7.9 och det funkar inte för mig, letade upp lite gamla paket från apt-cachen men fick inte den öppna drivrutinen att funka igen, tillbaka med den proprietära. Har för mig att det finns ett annat ppa-förråd som inte är lika cutting edge som xorg edgers, får leta upp och prova det. Visserligen snart dags att lägga in Lucidbetan, men den har väl Mesa 7.7, spörs hur bra det funkar med mitt grafikkort.

(jo jag vet att det är mer än bara Mesa, men orkar inte skriva alla paket och mesa är enklast att skriva :P )

Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"