Installation med cd från recovery mode

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
emilSverige

Installation med cd från recovery mode

Inlägg av emilSverige »

Hej,
helt plötsligt funkar inte Ubuntu att boota upp längre... Efter att ubuntu-ikonen visas är skärmen svart och man kommer inte vidare. Jag har testat att boota upp i den näst senaste versionen (2.6.31-17), men det blir ingen skillnad.

Jag skulle vilja installera om Ubuntu för att lösa problemet, har bränt en Ubuntu-skiva, men datorn bootar aldrig från cd av nån skum anledning. (Jag har googlat en del på det, jag verkar inte vara ensam med problemet att datorn bootar från hårddisk vad man än ändrar i bios:et)

Kan man sätta igång installationen av ubuntu från recovery mode? Jag kan gärna installera om det på nytt, har inget jätteviktigt sparat på den.
Jag kör dual boot med Vista, och Vista funkar fortfarande att boota upp i, så jag tror inte det är nåt hårddiskproblem.
m!rage

Re: Installation med cd från recovery mode

Inlägg av m!rage »

Prova att skapa ett startbart usb-minne från live-cdn (som inte startar, hoppsan :) men från en annan dator menar jag). Sen kan du försöka boota upp det och installera därifrån istället. Förutsatt att du har en tillräckligt ny dator för att kunna starta från usb
emilSverige

Inlägg av emilSverige »

Ja, enligt bios ska man kunna boota från usb-hårddisk och usb-cd-rom iaf. Vet inte om en usb-sticka funkar som usb-hårddisk, men klart värt att prova iaf.
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av viper »

Nu är jag ingen "guru", har bara kört Ubuntu sedan november förra året. Men under denna tid har jag hunnit med 6 olika installationer varav en server.

Jag har i ett par av fallen upplevt precis det du beskriver:
Efter att ubuntu-ikonen visas är skärmen svart och man kommer inte vidare.
En av fördelarna med Ubuntu är den snabba uppstarten vilket gjorde att jag i dessa lägen helt enkelt körde omstart med strömbrytaren vaje gång det skedde och efter ett par gånger lyckades burken boota klart.

Enligt min uppfattning verkar det som om vissa installationer behöver en tid på sig att stabiliseras, för efter ett tag är det hur stabilt som helst.

Någon gång hände det även efter en uppdatering.

Men jag är som sagt ingen "guru" och säger inte att det är så här i ditt fall, men det hjälpte mig i flera fall och kan kanske vara till hjälp för någon.

MVH / Per
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"