Lubuntu hjälp [LÖST]

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Lubuntu hjälp [LÖST]

Inlägg av xtr3m3 »

Har några frågor.

1. Hur stänger man av scroll funktionen på musplattan? - LÖST
2. Hur lägger man till hemmapp och papperskorg på skrivbordet (gör det i gconf-editor i ubuntu)
3. Gör så att monterade enheter inte lägger sig på skrivbordet (gör det i gconf-editor i ubuntu)
4. Har lagt hemmappen på ett sd-kort och den ploppar upp varje uppstart. Hur gör jag för att den inte ska göra det?
5. Nyckelringen för nätverket eller nått vill att jag ska ange lösenordet vid varje uppstart. Har kryssat i att den ska låsa upp automatiskt men det gör den inte. Hur får jag till det?
6. Var finns uppdateringshanteraren? Startar den automatiskt när nya uppdateringar finns eller måste man uppdatera via synaptic?
7. Nätverksikonen hamnar långt åt vänster och flyttar längre åt vänster emellanåt också. Hur fixar jag det? - DELVIS LÖST
2010-03-04-101417_1024x600_scrot.png
2010-03-04-101417_1024x600_scrot.png (94.54 KiB) Visad 2841 gånger
Behöver hjälp då det är min mors dator.
Senast redigerad av 4 xtr3m3, redigerad totalt 6 gång.
Bild
Användarvisningsbild
cthulhu

Re: Lubuntu hjälp

Inlägg av cthulhu »

1. Kolla upp syndaemon (det är redan installerat tror jag), det kan stänga av touchpaden när du använder tangentbordet. Det har även konfiguration för att stänga av vissa funktioner med touchpaden.
Vet inte om det var det du var ute efter...
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

cthulhu skrev:1. Kolla upp syndaemon (det är redan installerat tror jag), det kan stänga av touchpaden när du använder tangentbordet. Det har även konfiguration för att stänga av vissa funktioner med touchpaden.
Vet inte om det var det du var ute efter...
Ska kolla upp det senare idag :)
Bild
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Får inte syndaemon att starta. Har testat via alt + F2 och i terminalen men det vägrar.

Sen har jag lagt till ett nytt problem inklusive bild i första inlägget angående nätverksikonen som flyttar sig längre och längre till vänster.

*EDIT*

Verkar vara batteriövervakaren som gör att det flyttar på sig. Tog bort den och la dit en annan så länge.
Bild
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

2. Har inte använt Pcmanfm just något, men kan kika på det när jag kommer hem.
3. -II-
4. -II-
6. Jag antar att man har samma uppdateringshanterare som i Ubuntu. Den för finnas i menyn. Jag är rätt säker på att den uppdateringshanterare som finns är inställd att hojta till vid nya uppdateringar, att inte ha den aktiv vore ju dumt rent säkerhetsmässigt.
7. Läste om en annan som hade lika/liknande problem med att ikonen flyttades ofrivilligt på panelen i Lucid. Så det tycks var en bugg.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Hund skrev:2. Har inte använt Pcmanfm just något, men kan kika på det när jag kommer hem.
3. -II-
4. -II-
6. Jag antar att man har samma uppdateringshanterare som i Ubuntu. Den för finnas i menyn. Jag är rätt säker på att den uppdateringshanterare som finns är inställd att hojta till vid nya uppdateringar, att inte ha den aktiv vore ju dumt rent säkerhetsmässigt.
7. Läste om en annan som hade lika/liknande problem med att ikonen flyttades ofrivilligt på panelen i Lucid. Så det tycks var en bugg.
Ok. Får väl bukt på allt tillslut :)
Bild
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Ang. syndaemon, har du ställt in det där extra mojängen i xorg.conf? SHMConfig tror jag det hette.
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

cthulhu skrev:Ang. syndaemon, har du ställt in det där extra mojängen i xorg.conf? SHMConfig tror jag det hette.

Hur gör man det? Är det bara att lägga till det längst ner i xorg.conf?
Bild
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Vill minas att jag läste på någon blogg om att det skall vara under input device, och du måste ha "on" på den också, men hittar inte var.
Detta kan vara intressant, (men där står inget om det jag svamlat om (vad jag kan se) så lite inte på vad jag säger... :-X )
(men det står hur man stänger av touchpaden i alla fall)
https://help.ubuntu.com/community/SynapticsTouchpad
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

cthulhu skrev:Vill minas att jag läste på någon blogg om att det skall vara under input device, och du måste ha "on" på den också, men hittar inte var.
Detta kan vara intressant, (men där står inget om det jag svamlat om (vad jag kan se) så lite inte på vad jag säger... :-X )
(men det står hur man stänger av touchpaden i alla fall)
https://help.ubuntu.com/community/SynapticsTouchpad
Ok. Hehehe ;D :P

*EDIT*

Första är löst. Stänga av scrollningen alltså. Installerade gsynaptics och stängde av det där.
Bild
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Lubuntu och nya PcManFM är ju fortfarande i utveckligsstadiet
2. Det är väl tänkt att PcManFM ska fixa det men tror inte att det är realiserat i 0.9 än. Papperskorgen definitivt inte klar.
3. Vet inte, men det borde som du säger gå att stänga av. Får själv inga volymer på skrivbordet, helt tomt
4. Monteras hemmappen via /etc/fstab? Inte säker på att jag förstår då den verkar betraktas om en godtycklig volym.
5. Vet inte, men sett problemet i andra trådar här i forumet
6. Uppdateringshanteraren update-manager behöver du installera, fråga mig inte varför :o
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Jo det vet jag :)

2. Ok. Får vänta ett tag.
3. Ok. Vet inte om det kommer några här heller. Tänkte bara om det är som i Ubuntu.
4.

Kod: Markera allt

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=917846cb-2829-43e0-be98-de6f89ad0b60 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# /home was on /dev/mmcblk0p1 during installation
UUID=2794f755-07b6-4dde-9bda-dd8d8c892953 /home           ext4    defaults        0       2
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=21b57073-79b2-4f38-b584-243c8616d46a none            swap    sw              0       0

5. Ok. Kanske löser sig längre fram.
6. Har gjort det nu. Det var bättre :)
Bild
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

xtr3m3 skrev:4. Har lagt hemmappen på ett sd-kort och den ploppar upp varje uppstart. Hur gör jag för att den inte ska göra det?
Ska jag tolka det som att hemmappen (sd-kortet) dyker upp på skrivbordet som en flyttbar volym eller som mappen Hem ala Ubuntu?
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Mappen öppnar sig själv om masäger så. Dyker inte inte upp på skrivbordet utan öppnas.

Sen har jag en till fråga.
Installerade unrar-nonfree och p7-zip + p7-rar. I ubuntu kan man högerklicka på filen och packa upp men det går inte i Lubuntu. Varför?

gsynaptics inställningarna är nollställda efter omstart igen. Nån som vet hur jag får dom att sparas?
Har även testat gpointing-device-settings
Bild
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

xtr3m3 skrev:Mappen öppnar sig själv om masäger så. Dyker inte inte upp på skrivbordet utan öppnas.
Nu kör jag inte Lubuntu speciellt ofta men efter de senaste uppdateringarna så noterade jag följande:
- skrivbordet tömdes på alla ikoner (tomt)
- trash i pcmanfm fungerar nu i sidopanelen, ett steg framåt!
- hemmappen poppar upp hos mig också nu vid inloggning

Detta med att hemmappen poppar upp och att ikoner inte dyker upp på skrivbordet när man loggar in är ett fel (libfm?) som säkert kommer att fixas snart. En workaround är att man efter inloggningen gör följande:
- tryck Alt+F2
- kör kommandot pcmanfm2 --desktop
vilket sätter upp ev ikoner och ger en annan högerklickmeny. Jag lyckas dock fortfarande inte med att skapa nya mappar och filer på skrivbordet via högerklickmenyn :P

Kollade också lite på felrapportering, fann bl.a
network-manager : don't save password in keyring
Vet i tusan om de menar att det inte ska lagras i keyring eller om det misslyckas som i ditt fall. På ren engelska så betyder det att det inte ska (don't) lagras annars borde det stått doesn't, hmm..
Källa: https://wiki.ubuntu.com/Lubuntu/SubTeams/TestingSubTeam

För PCManFM är även denna sida bra att kolla upp då och då
Länk: https://wiki.ubuntu.com/Lubuntu/SubTeam ... fm2Testing
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"