75% drar i snörett för att öppna dörren...

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: 75% drar i snörett för att öppna dörren...

Inlägg av Grön Göling »

Lao Tzu skrev:
BadOmen skrev:Jag skulle verkligen vilja se minen på de som stod och väntade vid dörren när ni kom och visade att de måste trycka :D
Det fick mig att tänka på den här. ;D
Påminner mig om en sak som sonens far, numera avliden, berättade om sig själv. YouTube fanns inte då, annars hade det säkert hamnat där.

Han kom som 17-åring från Glasgow till USA för att börja jobba som körsnärslärling där. Inte ett dugg världsvan, ung, kaxig och helt obekant med begreppet automatiska dörrar. Han hade köpt en dyr kostym och dyra resväskor, för han skulle minsann visa upp sin bästa sida och att han minsann var någon att räkna med för den stora världen.
Då han landat i USA, fått ut sitt bagage, som han givetvis bar på för att visa att "här var det kraft i arm minsann" i stället för att ta en bagagevagn, så kneippade han genom hallen och fram emot de automatiska dörrarna, spanade in läget men olyckligtvis fanns där ingen som passerade genom dörrarna just då.
Eftersom han inte såg något handtag, så förmodade han att man skulle knuffa upp dörrarna med axeln eller nå't, så han tog litet sats fram emot hindret - och gjorde en flygande entré in i USA. Väskorna var rätt tunga och stannade inte direkt, så det blev väl litet av "som skjuten ur en kanon-effekten" antar jag. Alla landade väl utspridda framför taxikön.
Det här hände sig 1956, så automatiska dörrar var väl inte så vanliga då får man anta. Särskilt inte i Glasgow.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Utanför ämnet: Förresten - själv drar jag i snörtvå ;)
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

CryingFreeman skrev:
BadOmen skrev: Undrar vad det kostar sjukvården att behöva öppna dessa dörrar hela tiden och dessutom värma upp den kalla luften som ständigt strömmar in.
Det är väl det här som är den springande punkten och det är ju inte enbart sjukvården det drabbar i slutändan utan oss skattebetalare. Det kan tyckas vara en småsak, men i ett makroekonomiskt perspektiv rör det sig säkert om ganska mycket pengar och onödig miljöpåverkan.

Det är lite lustigt att människor köper lågenergilampor men inte gärna kompromissar med såna saker. Själv tar jag gärna bilen de fyra kilometer jag ska transportera mig och ursäktar mig mer än en gång med att jag ska ha med mig datorn och att den inte pallar med 10-20 minusgrader i en halvtimma-fyrtio minuter varje morgon och kväll. Dessutom ska jag hämta sonen på dagis varannan vecka, som ligger en mil bort. Och så vidare.

Sant är i alla fall att i ett miljöperspektiv är det de små uppoffringarna som gör skillnad. Frågan är hur många små uppoffringar vi är beredda att göra For The Greater Good™.
Du har helt fattat vad det var jag ville få fram med mitt inlägg fasten jag kanske var lite otydlig. :)
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Du var inte otydlig i ditt första inlägg BadOmen, som jag tycker.

Nästan alla människor känner till det här med global uppvärmning och flertalet forskare är helt överens om att medeltemperaturern på vårt jordklot kommer att stiga och stiger pga av människans påverkan.
Ett exempel på hur politiker kan påverka energiförbrukningen är införandet av förbud mot vanliga glödlampor, för att vi istället ska använda lågenergilampor. Det är naturligtvis en piss i havet, men många bäckar små...

Att jag har börjat använda dörröpppnare i höst och vinter har jag redan förklarat, men annars förstår jag inte att fullt friska människor inte orkar öppna en dörr på vanligt sätt.
Dörröppnare är också en piss i havet, men många bäckar små...
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

Rune.K skrev:Du var inte otydlig i ditt första inlägg BadOmen, som jag tycker.

Nästan alla människor känner till det här med global uppvärmning och flertalet forskare är helt överens om att medeltemperaturern på vårt jordklot kommer att stiga och stiger pga av människans påverkan.
Ett exempel på hur politiker kan påverka energiförbrukningen är införandet av förbud mot vanliga glödlampor, för att vi istället ska använda lågenergilampor. Det är naturligtvis en piss i havet, men många bäckar små...

Att jag har börjat använda dörröpppnare i höst och vinter har jag redan förklarat, men annars förstår jag inte att fullt friska människor inte orkar öppna en dörr på vanligt sätt.
Dörröppnare är också en piss i havet, men många bäckar små...
Så bra då, jag började tro att jag var otydlig =)

Jag tycker att det är en sådan enkel grej att låta bli att de små dropparna kan jag bjuda på plus att man hjälper till med nån extra droppe för att inte kalluften strömmar in och kyler ned rummet som sedan måste värmas upp igen.

Hoppas att nån som läser den här tråden tänker till en extra gång innan denne rycker i snöret eller trycker på knappen, är det värt det eller inte...
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

BadOmen skrev:...
Jag tycker att det är en sådan enkel grej att låta bli att de små dropparna kan jag bjuda på plus att man hjälper till med nån extra droppe för att inte kalluften strömmar in och kyler ned rummet som sedan måste värmas upp igen.

Hoppas att nån som läser den här tråden tänker till en extra gång innan denne rycker i snöret eller trycker på knappen, är det värt det eller inte...
Att kalluften strömmar in och kyler ned rummet som sedan måste värmas upp igen, det är den stora kostnaden ligger!
Jag har redan börjat öppna dörrar på vanligt vis, troligtvis är svinfluensan över för den här säsongen, får väl ta en spruta i höst.
Att det sedan finns fullt friska människor som använder sej av dörröppnare får man nog leva med.
/Rune
dubbe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av dubbe »

Jag har faktiskt själv suttit i en väntsal på ett sjukhus och gjort exakt samma iaktagelse, först tyckte jag det var slöseri på en av dörrarna som var inne i sjukhuset (funderade länge över om det inte vore mer praktiskt att ha en dörr i som i normal-läget var öppen) och sedan vid luftslussen. Där slogs jag dessutom av den ökade uppvärmningskostnaden.

Min personliga åsikt lutar åt "många bäckar små..." och jag tycker nog man kan försöka öppna dörren med handkraft om man har möjligheten. Vilket också för tanken till alla köpcentrum och liknande som har automatiskt skjutdörrar... Det måste ju vara ännu sämre, många ställen har ju inte ens något slussystem utan bara en dörr som åker upp så snart någon går förbi utanför. Även här borde ju uppvärmningskostnaden öka drastiskt?
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

dubbe skrev:Jag har faktiskt själv suttit i en väntsal på ett sjukhus och gjort exakt samma iaktagelse, först tyckte jag det var slöseri på en av dörrarna som var inne i sjukhuset (funderade länge över om det inte vore mer praktiskt att ha en dörr i som i normal-läget var öppen) och sedan vid luftslussen. Där slogs jag dessutom av den ökade uppvärmningskostnaden.

Min personliga åsikt lutar åt "många bäckar små..." och jag tycker nog man kan försöka öppna dörren med handkraft om man har möjligheten. Vilket också för tanken till alla köpcentrum och liknande som har automatiskt skjutdörrar... Det måste ju vara ännu sämre, många ställen har ju inte ens något slussystem utan bara en dörr som åker upp så snart någon går förbi utanför. Även här borde ju uppvärmningskostnaden öka drastiskt?
Ja, ibland kan man undra varför det finns en dörr på vissa ställen eller vad tanken bakom systemet är.

På sjukhuset så är det en lång korridor med flera automatiskt öppnande dörrar(öppnas när man närmar sig). Korridoren är som navet i sjukhuset så det är en otroligt tät trafik, både gångare och olika sjukhustransporter. De bytte från dörrar med snöre till dessa helautomatiska dörrar. Den enda anledningen jag kan se att dessa dörrar har är för att blockera brandrök vid ev. brand. Men det borde ju helt klart vara bättre ifall dörrarna stängs när brandlarmet går i stället för att hela tiden öppnas och stängas (många gånger hinner den bara stängas till hälften innan den öppnas igen...). Om det inte har med brand att göra utan att de inte vill att det ska bli typ korsdrag så misslyckas det ju totalt eftersom dörrarna står ju nästan alltid öppna med hjälp av den lilla dörröppnarmotorn...

Jag kan dock förstå personalen som drar sängar, rullstolar mm. genom dörrarna att de föredrar de helautomatiska före de med snören men jag tror de inte hade brytt sig så mycket om det inte fanns nån dörr där :)

Det skulle vara roligt att veta vad tanken i grunden var med de där dörrarna, de har ju funnits där i årtionden, sen sjukhuset byggdes och då kanske de hade nån sorts funktion... Jag kan tänka mig att de hade en funktion som att det inte skulle vara helt öppet från korridoren direkt upp i trapphuset men det är det ändå inte nu... För de har tätat till själva trapphuset och satt en dörr till trappan så det kan inte vara det korridor dörrarna är bra för nu iaf...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"