Symlink misslyckas

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
palb
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Symlink misslyckas

Inlägg av palb »

När jag kör

sudo ln –s /usr/lib/libXm.so.4 /usr/lib/libXm.so.3 så får jag

ln: målet "/usr/lib/libXm.so.3" är inte en katalog

Vad gör jag för fel?

/usr/lib/libXm.so.3 är en symlink och pekar mot ett delat bibliotek libXm.so.3.0.2. Provar jag ln direkt så säger den samma sak.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Symlink misslyckas

Inlägg av andol »

libXm.so.4 är alltså den nya symlänk du vill skapa? Är du säker på att du anger argumenten i rätt ordning?

(Sen så ser ditt bindestreck lite märkligt ut. Fast det kan förstås vara en forumartefakt.)
palb

Inlägg av palb »

andol skrev:libXm.so.4 är alltså den nya symlänk du vill skapa? Är du säker på att du anger argumenten i rätt ordning?

(Sen så ser ditt bindestreck lite märkligt ut. Fast det kan förstås vara en forumartefakt.)
Såg att någon hade omvänd ordning. Men det bör väl vara som jag gjort för att få libXm.so.4 som symlink, som du säger. Provar jag tvärtom är det likadant "är inte en katalog"

Ska kolla bindestrecket.
palb

Inlägg av palb »

Där var felet, bindestrecket. Tack.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av SlamsornasKung »

Jag hoppas det inte gör något om jag kapar den här tråden. Har problem med ln -s jag med. Jag kan skapa dem, precis som jag kan skapa hårda länkar. Mitt problem är att de inte fungerar! Säg att jag har en fil (som heter ”gnu”), i en mapp på skrivbordet, som jag sedan skapar en symbolisk länk för och lägger på skrivbordet direkt (obs, detta exempel är gjort under OS X, men jag får ungefär samma fel under GNU/Linux) med:

ln -s gnu /users/SK/Desktop

Vips så kommer länken upp på skrivbordet. Men den fungerar inte. Den pekar inte på originalfilen och har dessutom ett kryss över sig, i terminalen är den markerad med rött.

Om jag däremot skapar en HÅRD länk med:

ln gnu /users/SK/Desktop

Så fungerar det alldeles utmärkt. Vad är det jag missar?

Bästa hälsningar,

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

SlamsornasKung skrev:ln -s gnu /users/SK/Desktop
Det där skapar en symlänk som heter gnu i katalogen /users/SK/Desktop/ och som pekar på gnu i samma katalog, dvs en symlänk som pekar på sig själv. Du behöver ange hela sökvägen till det symlänken pekar på, relativt katalogen där symlänken finns.

Om filen gnu ligger direkt i hemkatalogen så blir det:

Kod: Markera allt

cd
ln -s ../gnu Desktop/
Om du tycker att det är förvirrande så kan du ha som tumregel att först flytta dig till rätt katalog:

cd ~/Desktop/
ln -s ../gnu
Det går även bra med absoluta sökvägar:

ln -s ~/gnu ~/Desktop/
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av SlamsornasKung »

Nu förstår jag, stort tack!

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av Rag3Rac3r »

"ln -sf /fil/du/villlänka/fil.ext /till/platsen/du/vill/ha/den/på/filen.so" brukar jag använda. Aldrig krånglat :)
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"