Medlemsmötet den 10/2

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
swe_henke

Medlemsmötet den 10/2

Inlägg av swe_henke »

Mycket vatten har runnit under bron i en fart som motsvarar en riktig vårflod.

Vi har ett utlyst möte den 10/2 och vi borde genomföra detta annars har vår kritik angående det inställda mötet den 28/1 varit felaktiga.
Dagordningen måste bibehållas i den mån det går. inaktuella frågor måste sållas för att skapa en struktur på mötet. Det finns flera frågor som skall upp en andra eller rent av tredje gång för att kunna klarläggas en gång för alla.

Fyll på med frågor och det mesta är 'on topic'
MVH
Henrik S.

Kubuntu 7.04 on Amilo M-6500 (P3 800MHz, HD 20Mb, 256Mb, DVD)
FreeSCO 0.3.4 on Fujitsu ErgoPro X (P2 (Klamath) 233MHz, HD 3Gb ext2, HD 6,2 Gb ext2, 128Mb)
Windows 2000 Pro SP4 on ACER TRAVELMATE (Celeron 800MHz, HD 10Gb, 196Mb)
Windows 2000 Pro SP4 on ASUS P4S333 (P4 1.4MHz, HD 60Gb, 767Mb)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Medlemsmötet den 10/2

Inlägg av vulfgar »

Vi borde göra klart dett med om LoCot är en förening eller inte och sedan har vi frågan om stadgarna.

Vi kan ju fatta lite beslut om strukturer som t ex medlemsråd. även om vi inte tillsätter folk ännu, så kan vi ju besluta om strukturer.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Kanske dela upp ansvaret redan då, en/flera kontaktman/män, ledare känns överflödigt, utse valberedning för styrelse, splitta upp ubuntu-se ubuntu-sverige i 2 separata som vulfagr påpekade.....osv.

Klargöra strukturen/organisationen, så att säga.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Jono har utlyst ett ledarval. Det låter omöjligt att ta bort den positionen då :P
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ledare, är det specifikt för LoCo som kontaktman, eller som överhuvud till LoCo och styrelse, eller i vilket sammanhang har den positionen tagit plats här?

Är inte Kontaktmannen LoCo:ts ledare? Har jag missuppfattat hela grejen igen?
(Tittar och taket och kliar mig i skallen och inser att det här måste förtydligas till outgrundlig klarhet så ett korkat kattskrälle kan hänga med i snacket!!)

Edit: Jaja, innan jag blir hårlös så vi måste reda ut strukturen hur som helst och faställa den.
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

En kontaktperson har egentligen ingen annan roll än att informera om vad som händer i ubuntu för locot och vice versa. Den som styr och ställer bör vara ledaren, och det är en sådan vi ska utse.

Vi ska alltså utse sebasteans efterträdare.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ok, rörigt, men nu klarnar det igen, men det är struktur och LoCo/förening vi bör inrikta oss på och få till imo med beslut.
Personval kommer senare när valberedning gjort sitt. Först är det ju ledaren som är i fokus.
Användarvisningsbild
swe_henke

Inlägg av swe_henke »

ozamosi skrev: En kontaktperson har egentligen ingen annan roll än att informera om vad som händer i ubuntu för locot och vice versa. Den som styr och ställer bör vara ledaren, och det är en sådan vi ska utse.

Men för att veta om det är en ledare vi är ute efter så bör vi klarlägga föreningens och LoCots samröre med varandra.

om vi skall separera föreningen från Locot så skall en ledare tillsättas. Men om föreningen driver LoCot så är styrelsen det samma som ledare.

Jag tror det flesta har sett kontaktpersonen som ledaren. Johan var/är kontaktperson och var/är tillika ledare för LoCot i Sverige.

Vi måste definiera rollerna Ledare / Kontaktperson / Föreningsstyrelse
MVH
Henrik S.

Kubuntu 7.04 on Amilo M-6500 (P3 800MHz, HD 20Mb, 256Mb, DVD)
FreeSCO 0.3.4 on Fujitsu ErgoPro X (P2 (Klamath) 233MHz, HD 3Gb ext2, HD 6,2 Gb ext2, 128Mb)
Windows 2000 Pro SP4 on ACER TRAVELMATE (Celeron 800MHz, HD 10Gb, 196Mb)
Windows 2000 Pro SP4 on ASUS P4S333 (P4 1.4MHz, HD 60Gb, 767Mb)
Okänd

Inlägg av Okänd »

swe_henke skrev:
ozamosi skrev: En kontaktperson har egentligen ingen annan roll än att informera om vad som händer i ubuntu för locot och vice versa. Den som styr och ställer bör vara ledaren, och det är en sådan vi ska utse.

Men för att veta om det är en ledare vi är ute efter så bör vi klarlägga föreningens och LoCots samröre med varandra.

om vi skall separera föreningen från Locot så skall en ledare tillsättas. Men om föreningen driver LoCot så är styrelsen det samma som ledare.

Jag tror det flesta har sett kontaktpersonen som ledaren. Johan var/är kontaktperson och var/är tillika ledare för LoCot i Sverige.

Tack swe_henke, var nog lite dit jag ville komma men fick inte ihop det hela i min röriga hjärna.  ::)
Användarvisningsbild
Idéalist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Idéalist »

swe_henke skrev:

Hear hear!
Eftersom Sebastean haft flera hattar att ta på sig (kontaktperson, ledare, ordförande......) så bör vi enas om en organisation där varje person bara har en hatt. Sedan fixar sig nog resten, för då behöver ju ingen bli anklagad för dubbal roller eller att var övervakare av sig själv.
Why having a large Bill, when you can have a small Tux?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

En hel del av det ni säger kräver ju såklart att sebastean lämnar ifrån sig föreningen... Han ser inte ut att vara på humör att diskutera det.
Användarvisningsbild
fonsterbage 2.0

Inlägg av fonsterbage 2.0 »

ozamosi: I sånt fall tycker jag vi gör om det hela. D v s bildar föreningen en gång till. Det är bara formalia. Det är lika bra att allt blir rätt den här gången.

Det formella föreningsbildandet är det egentligen ingen brådska med. Det kan ske på årsmötet. Vi kan i alla fall inte ha en förening utan klara medlemskriterier eller fungerande stadgar.
marwal

Inlägg av marwal »

Sebastean ÄGER inte föreningen. Föreningen lyder under de stadgar som skickats in till Skatteverket. Enligt dom stadgarna kan vi sammankalla medlemsmöte och besluta en hel del saker.

Jag har skapat http://ubuntu-se.org/Wiki/TmpDagordning så vi kan bygga dagordning inför mötet den 10/2 i kanalen #ubuntu-se.
mojoman

Inlägg av mojoman »

En punkt som jag tycker ska tas upp är definition av medlem.

Om det ska vara demokratiskt (och det ska det) så är det viktigt att alla medlemmar har möjlighet att rösta. Frågan kan uppstå om vem som är medlem och om man behöver ta ställning till detta när en omröstning ska hållas, ja, då är det redan för sent och definitonen kan komma att ifrågasättas. Om föreningen och forumet integreras så är det än mer viktigt att detta är klarlagt redan från början. Framförhållning med andra ord och jag tror inte heller behöver vara särskilt komplicerat.

En tänkbar lösning är att alla personer som har aktiva konton på ubuntu-se är medlemmar i föreningen. Med aktiva konton avses konto där inloggning skett någon gång under det gångna året. Varje årsskifte görs en översikt på vilka konton som inte varit aktiva under det gånga året. Ett mail går ut till vederbörande där man informerar att kontot kommer att raderas om man inte loggar in inom en viss tid (ex.vis två veckor). På så sätt har man en uppdaterad medlemslista och de aktiva medlemmar (en generös definition av aktiv, vilket jag anser man bör ha) har då medbestämmanderätt i såväl förening som forum.

Är detta en vettig idé? Och är det praktiskt genomförbart? Jag kan tänka mig att anmäla detta som punkt till dagordningen men tar helst lite input och synpunkter innan.

/mojoman
Användarvisningsbild
fonsterbage 2.0

Inlägg av fonsterbage 2.0 »

Är det någon som i verkligenheten har SETT de stadgar som lämnats in eller till och med kanske har en kopia?

Jag vill inte måla fan på väggen, men här gäller det nog att ha både hängslen och livrem.
marwal

Inlägg av marwal »

Tycker mojomans idé är bra. Tycker du ska sätta upp frågan på dagordningen. Mötet blir på #ubuntu-se-mote
marwal

Inlägg av marwal »

fonsterbage skrev: Är det någon som i verkligenheten har SETT de stadgar som lämnats in eller till och med kanske har en kopia?

Jag vill inte måla fan på väggen, men här gäller det nog att ha både hängslen och livrem.
Vi måste väl helt enkelt anta att det är samma som ligger på WIkin... annars har vi ju blivit bedragna.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

mojoman skrev: En tänkbar lösning är att alla personer som har aktiva konton på ubuntu-se är medlemmar i föreningen. Med aktiva konton avses konto där inloggning skett någon gång under det gångna året. Varje årsskifte görs en översikt på vilka konton som inte varit aktiva under det gånga året. Ett mail går ut till vederbörande där man informerar att kontot kommer att raderas om man inte loggar in inom en viss tid (ex.vis två veckor). På så sätt har man en uppdaterad medlemslista och de aktiva medlemmar (en generös definition av aktiv, vilket jag anser man bör ha) har då medbestämmanderätt i såväl förening som forum.
Konto var? I forumet? På wikin? På sändlistan? På freenode?
marwal

Inlägg av marwal »

ozamosi skrev: Konto var? I forumet? På wikin? På sändlistan? På freenode?
Ja, det där krånglade ju till det. Det ska ju inte spela någon roll VART man är aktiv för att räknas som medlem.

Antingen får vi räkna människor på alla dessa forum som medlemmar eller så får vi upprätta ett medlemsregister där kanske en start är att man anmäler sig som medlem till föreningen.

Att värva in människor som kanske inte ens vill vara med i en förening känns - vid närmare eftertanke - inte alls demokratiskt. Så det senare är väl ett bra förslag?

(Men medlem i Locot är man väl ändå så fort man på något sätt väljer att bidra / delta)
Senast redigerad av 1 marwal, redigerad totalt 6 gånger.
BjörnF

Inlägg av BjörnF »

Kan man inte lägga in någon sorts ruta när man registrerar sig på forumet där man får välja om man vill vara med i föreningen eller inte?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"