Mounta SATA hdd med ntfs-3g
Är lite osäker på om jag skulle posta här eller nån annanstans, hoppas det är ok.
Mitt problem är som följer:
Jag har precis skickat Win Xp åt helvete och bestämde mig för att göra ett försök med Ubuntu som verkar trevligt. Hittils har det mesta gått ok, men jag har en SATA disk som jag har all musik på som är formaterad med NTFS. Hittade ntfs-3g som verkade schysst och följde guiden på http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009. Jag märkte inga problem under själva installationen. Men, efter omstart av systemet kan jag fortfarande inte mounta disken. Följande felmeddelande kommer när jag försöker komma åt den: "mount: endast root kan montera /dev/sda5 på /media/ntfs0"
Om jag har förstått det hela rätt så har man inget egentligt root konto som man använder i ubuntu... Så, nån som har nåt tips på vad som kan vara galet?
Mitt problem är som följer:
Jag har precis skickat Win Xp åt helvete och bestämde mig för att göra ett försök med Ubuntu som verkar trevligt. Hittils har det mesta gått ok, men jag har en SATA disk som jag har all musik på som är formaterad med NTFS. Hittade ntfs-3g som verkade schysst och följde guiden på http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009. Jag märkte inga problem under själva installationen. Men, efter omstart av systemet kan jag fortfarande inte mounta disken. Följande felmeddelande kommer när jag försöker komma åt den: "mount: endast root kan montera /dev/sda5 på /media/ntfs0"
Om jag har förstått det hela rätt så har man inget egentligt root konto som man använder i ubuntu... Så, nån som har nåt tips på vad som kan vara galet?
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du måste använda sudo innan kommandot. Så fort du vill göra något som root i ubuntu skriver du såhär:
Kod: Markera allt
sudo vaddunuvillgöra
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Yes, jag vet. Men detta är något som skall ske automatiskt. Är som sagt helt ny på linux sen igår, men enligt guiden så editerar man /etc/fstab och lägger till en rad med den nya enheten. min ser ut som såhär, där den sista raden är det som skall föreställa ntfs disken:
därpå så lägger man till fuse i /etc/modules och så ska det funka vid uppstart. Men det gör det inte som sagt...
Tack för snabbt svar fö.
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
/dev/hda1 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1
/dev/hda5 none swap sw 0 0
/dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto 0 0
/dev/sda5 /media/ntfs0 ntfs-3g silent,umask=0,locale=en_US.utf8,no_def_opts,allow_other 0 0
Tack för snabbt svar fö.

- Retardedpope
Kör:
Det öppnar nautilus med root-rättigheter. Sen kan du ju testa att montera därifrån. Sen bör du formatera om din NTFS partition till förslagsvis ext3 så att du kan använda den i Linux (Linux kan ej skriva till NTFS).
gksudo nautilus
Nu har Retardedpope fel. ntfs-3g kan visst skriva till ntfs 

Ja, det funkar utmärkt att skriva till ntfs med ntfs-3g. Problemet visade sig vara att jag, när jag avinstallerade windows, inte stängde av det ordentligt utan bara stängde av strömmen till burken. Då kunde tydligen inte ntfs-3g mounta disken. Lösningen var altså att ominstallera windows och stänga av det ordentligt.
Efter detta fungerar det utmärkt.
Efter detta fungerar det utmärkt.
- Retardedpope
"Warning : ntfs-3g is still in beta. You should not use it on production machines.
If you can, it's always better to prefer ext3 to share file between windows & linux using http://fs-driver.org/"
Men man bör ändå använda ext3.
Dock är det härligt att det nu går att skriva till ntfs.
If you can, it's always better to prefer ext3 to share file between windows & linux using http://fs-driver.org/"
Men man bör ändå använda ext3.

Dock är det härligt att det nu går att skriva till ntfs.

- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ext3 kan väl windows inte ens se om man inte använder partitionsprogram?
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
SV: Mounta SATA hdd med ntfs-3g
Hallå alla glada nu är jag tbx i Linux/unix världen och kör ubuntu igen
hade problem med NTFS-3G förut så jag slutade med ubuntu.
men nu jädrar är jag igång tack vare denna tråd jag sparkade igång NTFS-3G
och vipps hade jag allt som jag ville ha i Ubuntu som jag hade i Win.
så nu funkar de Perfa! Tack för att du dela ut tråden
*livet är inte mer än va du själv gör de till*
hade problem med NTFS-3G förut så jag slutade med ubuntu.
men nu jädrar är jag igång tack vare denna tråd jag sparkade igång NTFS-3G
och vipps hade jag allt som jag ville ha i Ubuntu som jag hade i Win.
så nu funkar de Perfa! Tack för att du dela ut tråden

*livet är inte mer än va du själv gör de till*
lilla Pelle säger till sin mor.
Jag ska bli moderator när jag blir stor.
Jag ska bli moderator när jag blir stor.