jag satt vid en sån där slussutgång på sjukhuset som ska göra att inte kall luft strömmar rakt in utan den stannar i slussen. Båda dörrarna där var försedda med snören som öppnar dörrarna automatiskt. Under tiden jag satt där och väntade så började jag räkna på hur många som öppnade dörren med snörett och hur många som knuffade upp den. Jag räknade 20 st personer i en följd (vilket inte tog många minuter) och av dom så använde 15 st snörett och bara 5 st knuffade upp dörren. Utav dessa personer fanns det ingen som hade nåt synligt handikapp som skulle hindra dom från att själva öppna dörren... Alltså 75% av de som gick genom dörrarna använde snörena. Alla som öppnade minst en av dörrarna med snörett räknade jag som snöresöppnare.
Jag satt där även ett bra tag utan att räkna så noga och det var ganska precis 75 % som använde snörett hela tiden.
Eftersom de var friska och snabba människor som inte behövde böka sig in med rullator eller rullstol så gick det så snabbt för dem att dra i ytterdörrens snöre och sedan kliva in och dra i innerdörrens snöre så att det väldigt ofta blev att båda dörrarna stod öppna samtidigt och den kalla luften strömmade rakt igenom slussen och in i sjukhuset...
Jag har tidigare nån gång retat mig på dessa dörrar eller snarare på dessa snördragare... Ibland har jag varit med om att jag är snäll och håller upp en dörr till en kvinna/man och de drar ändå i snörett... och det såg jag även hända nu när jag satt och kollade på dessa dörrar. Kan det vara mer slöseri på ström än så!?
Undrar vad det kostar sjukvården att behöva öppna dessa dörrar hela tiden och dessutom värma upp den kalla luften som ständigt strömmar in.
Är det bara jag som kan störa mig på sådana här småsaker?