Trådlöst nätverk startar inte

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
MaraIF
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Trådlöst nätverk startar inte

Inlägg av MaraIF »

Problem 1: I min PC Amilo M7440 vill inte trådlöst nätverk starta vid nedtryckning av knappen för WiFi i Windows-XP-miljö(trådlöst).
Problem 2: Jag antar att detta problem även finns i Ubuntu. I Windows miljön får jag vid varje uppsart installera programmet Power Manager Wlan RF On/Off för att den trådlösa uppkopplingen skall aktiveras(lampan lyser vid knappnedtryckningen). Har löst det med en ikon för snabbstart av programmet PM.
Hur installerar ja programmet PMi Ubuntu eller finns det andra lösningar?
Läste om test med”if config-a wlan0”? Körde kommandot i Terminalen men blev inte klokare. Inte startade WiFI i alla fall och svaret blev en 0(nolla) på följande rad. Vad det nu kunde betyda?
Det vitsiga är att i 9 fall av 10 får jag göra denna manuella installation. Alltså inte alltid!
Tacksam för svar
Martin
Jag kör nu Kubuntu 9.10 som jag installerta parallellt med mitt Windows XP-system
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Trådlöst nätverk startar inte

Inlägg av SlamsornasKung »

Jag känner igen det här ;-)

Fick du inte igång det som det skulle sist? http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... ilit=amilo

Eller missförstår jag din fråga?

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
MaraIF

Inlägg av MaraIF »

Tack för ditt svar.

1. Hjälpen(Janne) nedanstående link var för omständlig(läs förstod inte) så jag skippade hela Ubuntu 8.10. Detta skedde för ca ett år sedan. Att jag klassade frågan som "Löst" kan man tolka på flera sätt (gav upp!)
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=926714

2. Nu är jag tillbaka med XUBUNTU 9.10 men har samma problem med WiFI-knappen i Ubuntu-miljön.
Hjälpen är fortfarande aktuell men Ubuntu-kunskaperna är fortfarande på lågstadiet.
Förstår att ett program skall laddas ner, kompileras och köras - men hur??
Hälsningar

Martin
Senast redigerad av 2 MaraIF, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

MaraIF skrev:Tack för ditt svar.

1. Hjälpen(Janne) ned nedanstående link var för omständlig(läs förstod inte) så jag skippade hela Ubuntu 8.10. Detta skedde för ca ett år sedan. Att jag klassade frågan som "Löst" kan man tolka på flera sätt (gav upp!)
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=926714

2. Nu är jag tillbaka med KUBUNTU 9.10 men har samma problem med WiFI-knappen i Ubuntu-miljön.
Hjälpen är fortfarande aktuell men Ubuntu-kunskaperna är fortfarande på lågstadiet.
Förstår att ett program skall laddas ner, kompileras och köras - men hur??
Hälsningar

Martin
Det kan jag faktiskt hjälpa dig med.

Börja med att ladda ned modulen fsam7400-0.5.1.tgz från: http://zwobbl.homelinux.net/pub/

Spara filen till ditt skrivbord. Nu kan du dubbelklicka på fsam7400-0.5.1.tgz för att öppna den med arkivhanteraren. När du har gjort det så flyttar du mappen fsam7400-0.5.1 från tgz-arkivet till skrivbordet med ett enkelt dra-&-släpp.

Nu måste du bläddra fram till mappen via terminalen. Öppna terminalen, skriv sedan:

cd Skrivbord

följt av

cd fsam7400-0.5.1

Nu är du inne i mappen. Skriv nu:

sudo make

följt av

sudo make install

Nu ska modulen vara installerad. Skriv sedan:

sudo modprobe fsam7400

eller

sudo modprobe fsam7400 radio=1

Om allt har gått vägen skall ditt trådlösa hoppa igång! Informationen ovan finns också i filen "INSTALL" i mappen fsam7400-0.5.1. Om du får ett kryptiskt felmeddelande om ”linux headers” måste du först installera det. Enklast genom att följa guiden här: http://www.cyberciti.biz/faq/howto-inst ... s-package/

Jag hade (som total newb) samma dilemma som du med min Amilo 7440. Jag fick det att fungera, och jag är övertygad om att även du kommer att lyckas. Kör hårt!!!

SK

Edit: Tack alla som hjälpte mig att få igång mitt trådlösa när det begav sig.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
MaraIF

Inlägg av MaraIF »

Tack för ditt positiva svar . vi skall nog fixa det!

1. Problemet är att jag inte kommer åt kabelnätverket. Var skall jag kolla. Vill minnas att denna funktion skötes automatiskt i min Toshiba 8100. Skriver detta i en annan PC.

2. Fråga: Tror du felet med det trådlösa nätverket blir en engångslösning eller blir det permanent i Ubunt? Har annars laddat ner XUBUBTU och inte KUBUNTU som jag felaktigt har nämnt.

Tryggt att veta att någon annan sitter med Amilo A7440 - då är vi säkert på samma nivå.

Barnbarnen kallar så nu får jag sluta

Martin
Senast redigerad av 2 MaraIF, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

MaraIF skrev:Tack för ditt positiva svar . vi skall nog fixa det!

1. Problemet är att jag inte kommer åt kabelnätverket. Var skall jag kolla. Vill minnas att denna funktion skötes automatiskt i min Toshiba 8100. Skriver detta i en annan PC.

2. Fråga: Tror du felet med det trålösa nätverket blir en engångslösning eller blir det permanent i Ubunt? Har annars laddat ner XUBUBTU och inte KUBUNTU som jag felaktigt har nämnt.

Tryggt att veta att någon annan sitter med Amilo A7440 - då är vi säkert på ssamma nivå.

Barnbarnen kallar så nu får jag sluta

Martin
Metoden ovan är inte permanent i det avseendet att ditt trådlösa sparkar igång automatiskt vid uppstart. Men, det går att ordna relativt enkelt. Vi tar det steg för steg. Det viktigaste just nu är att se till att komma runt problemet med den idiotiska ”killswitchen”. Jag skriver för övrigt detta meddelande från min Amilo 7400, trådlöst! Till vardags använder jag annars nuförtiden min 12" HP.

Varför du inte kommer åt ditt kabelnätverk kan jag inte svara på. Du kan ju alltid ladda ner de relevanta filerna från en annan burk och sedan föra över via USB.
MaraIF

Inlägg av MaraIF »

Tack för ditt tydliga svar. Det tog en bit före jag insett att jag hade att gör med en nedladda zippad fil. Fick mappen på rätt ställe! Allt gick bra till sudo make.
Sen kom det tyvärr felmeddelande. Eftersom jag inte kan kopiera hela felmeddelande får vi nöja oss med det som jag tror är det väsentligatse.
make -c /lib...
make (1): Entering directrory /usr/...
chk inklude/linux
chk inklude/linux
symlink inlcule/asm..
make(2) *** No rule to make target 'kernel/bounds.c , needed by kernel/bounds, .. Stop

Var och tittade på nätet efter felkoden och som det ser ut skall jag installera något. Eftersom jag inte kommer åt nätet blir det en omöjlighet.
Tyvärr - det började så bra.

Hälsningar

Martin
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Du saknar linuxkärnans header filer...

Installera headerfiler för den kärnan som du kör, sudo apt-get install kernel-headers-$(uname -r).
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Du saknar linuxkärnans header filer...

Installera headerfiler för den kärnan som du kör, sudo apt-get install kernel-headers-$(uname -r).
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Precis som McNisse skrev. Prova sedan igen.
SlamsornasKung skrev:Om du får ett kryptiskt felmeddelande om ”linux headers” måste du först installera det. Enklast genom att följa guiden här: http://www.cyberciti.biz/faq/howto-inst ... rs-package
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

SHIT!

Ser att jag har refererat till fsam7400 i mitt inlägg, men du har ju en Amilo 7440.

Du ska förmodligen ha den här filen: http://sourceforge.net/projects/fsam744 ... 2/download

Gör sedan som förut, men byt namn till 7440, alltså:
Spara filen till ditt skrivbord. Nu kan du dubbelklicka på fsam7440-0.4.tgz för att öppna den med arkivhanteraren. När du har gjort det så flyttar du mappen fsam7440-0.4 från tgz-arkivet till skrivbordet med ett enkelt dra-&-släpp.

Nu måste du bläddra fram till mappen via terminalen. Öppna terminalen, skriv sedan:

cd Skrivbord

följt av

cd fsam7440-0.4

Nu är du inne i mappen. Skriv nu:

sudo make

följt av

sudo make install

Nu ska modulen vara installerad. Skriv sedan:

sudo modprobe fsam7440

eller

sudo modprobe fsam7440 radio=1
Ber om ursäkt för detta. Glömde att vi talade om två olika modeller av Amilo.

SK
MaraIF

Inlägg av MaraIF »

Fick min kabelanslutning att fungera efter nystart av PC

Jag startade från början med ny nedladdning.
Kom till ...

martin@ubuntu:~/Työpöytä/fsam7440-0.4$ sudo make
[sudo] password for martin:
make -C /lib/modules/2.6.31-14-generic/build SUBDIRS=/home/martin/Työpöytä/fsam7440-0.4 modules
make[1]: Entering directory `/usr/src/linux-headers-2.6.31-14-generic'
CC [M] /home/martin/Työpöytä/fsam7440-0.4/fsam7440.o
/home/martin/Työpöytä/fsam7440-0.4/fsam7440.c: In function ‘amilom7440_proc_cleanup’:
/home/martin/Työpöytä/fsam7440-0.4/fsam7440.c:168: error: ‘proc_root’ undeclared (first use in this function)
/home/martin/Työpöytä/fsam7440-0.4/fsam7440.c:168: error: (Each undeclared identifier is reported only once
/home/martin/Työpöytä/fsam7440-0.4/fsam7440.c:168: error: for each function it appears in.)
/home/martin/Työpöytä/fsam7440-0.4/fsam7440.c: In function ‘amilom7440_proc_init’:
/home/martin/Työpöytä/fsam7440-0.4/fsam7440.c:179: error: ‘proc_root’ undeclared (first use in this function)
make[2]: *** [/home/martin/Työpöytä/fsam7440-0.4/fsam7440.o] Error 1
make[1]: *** [_module_/home/martin/Työpöytä/fsam7440-0.4] Error 2
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-headers-2.6.31-14-generic'
make: *** [default] Error 2
martin@ubuntu:~/Työpöytä/fsam7440-0.4$ sudo make install
su -c "install -d /lib/modules/2.6.31-14-generic/kernel/net/wireless/ && install -m 644 -c fsam7440.ko /lib/modules/2.6.31-14-generic/kernel/net/wireless/ && /sbin/depmod -a"
install: cannot stat `fsam7440.ko': No such file or directory
make: *** [install] Error 1

Efter sudo make får jag detta felmeddelande. ( i mitt upplägg motsvaras Työpöytä(FIN) av Skrivbord)

Vad är det som saknas och huru installerar jag det? First use this function proc_root??

Tack för hjålpen

Martin
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Hmm... det är möjligt att modulen inte fungerar under din nuvarande kärna. Någon annan måste hjälpa till att tolka felmeddelandet, det kan inte jag.

Vad händer om du bara skriver:

sudo modprobe fsam7440

SK
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Hmm... här: http://code.google.com/p/fsam7440patched/downloads/list

Finns en patchad variant av fsam7440. Ladda ned den och testa (med samma steg som du har använt tidigare), det kanske funkar bättre.

Bästa hälsningar,

SK
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Har du installerat Header-paktet som McNisse skrev? Det är det som är felet,
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
MaraIF

Inlägg av MaraIF »

Var kör man detta ? I terminalen och vad betyder uname -r?

sudo apt-get install kernel-headers-$(uname -r).

Martin
MaraIF

Inlägg av MaraIF »

E: Pakettia kernel-headers-2.6.31-14-generic. ei löytynyt (ei löytynyt = hittas inte!)

Körde detta från terminalen. Fick felmeddelandet (på finska) att paketet hittas inte och kan följaktligen inte installeras!

Martin
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Kan ibland vara bättre att köra från Pakethanteraren Synaptic och manuellt söka upp "headers" där och installera. Du har väl nätverkskoktakt via kabel?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Internet"