Byte av moderkort+processor. Ominstallation? [Löst]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Birkovic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Byte av moderkort+processor. Ominstallation? [Löst]

Inlägg av Birkovic »

Hej på er!

Jag har efter en massa krångel köpt nytt moderkort och ny processor till mitt mediacenter. När jag satt i de nya delarna förväntade jag mig naturligtvis att jag skulle behöva installera om mitt OS (Ubuntu 9.10), men till min förvåning bootade datorn snabbare än någonsin och jag kunde använda allt som det var innan problemen dök upp för en månad sedan som om inget någonsin hade hänt. Eftersom att jag i flera år använt mig av Windows har jag aldrig upplevt något liknande så jag undrar nu om det ska vara så här bra? :)

Jag har bara haft igång datorn sedan igår och jag känner att hela tiden när jag använder den sitter jag och letar fel så nu skulle jag behöva lite hjälp. Hur är det egentligen rent teoretiskt? Behöver jag inte installera om mitt OS om jag byter moderkort? Vad kan jag vänta mig för fel osv framöver (om några)?

/Birkovic
Senast redigerad av 1 Birkovic, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Byte av moderkort+processor. Ominstallation?

Inlägg av pun »

Jo det ska vara så här bra nuförtiden.... ;)

Den stora hemligheten är en intelligent kärna som med stödpaket på ett smart sätt hanterar en burks hårdvara utan att en användare ska behöva plottra med en massa drivrutiner och det gör dagens kärnor..
Birkovic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Birkovic »

Jävlar vad skönt. :D
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Birkovic skrev:Jävlar vad skönt. :D
Jo... en liten passus som man bör tänka på.

Byter man grafikkort och redan kör nVidias eller ATIs proprietära drivare så bör de först avvaktiveras sedan så ska det funka och man kan sedan aktivera drivaren igen när burken är startad med nya hårdvaran.

Nu har man även förfinat det här via Dells DKMS uppfinning som Ubuntu använder sig av men det kan fortfarande klicka vid byte av hårdvara.

:)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"