Installerat Kubuntu daily build
Installerat Kubuntu daily build
Det rullar på bra!
Det finns tydligen bara alternateCD om man vill installera daily build, men det var en glad överraskning att det är Debians installer.
Har man använt den förut så är det inga problem med att installera, snarare tvärtom.
Det är första gången jag har använt alternateCD-en
KDE 4.4 är helt klart en värdig efterträdare till KDE 3.5
Det finns tydligen bara alternateCD om man vill installera daily build, men det var en glad överraskning att det är Debians installer.
Har man använt den förut så är det inga problem med att installera, snarare tvärtom.
Det är första gången jag har använt alternateCD-en
KDE 4.4 är helt klart en värdig efterträdare till KDE 3.5
Re: Installerat Kubuntu daily build
Alpha 3 av både Ubuntu o Kubuntu har legat på testbänken ett par dygn.
Har inte sett några större ändringar för KDE paket idag och Kubuntu Daily är nog Alpha 3.
Släpps enligt plan i kväll !
Har inte sett några större ändringar för KDE paket idag och Kubuntu Daily är nog Alpha 3.
Släpps enligt plan i kväll !
På några timmar så dök det upp cirka 16 stycken uppdateringar...
Men jag brukar inte ha så bråttom med att uppdatera när OS-et fungerar som det ska.
Men det är ju skillnad för din del pun, eftersom du tydligen är en betatestare...
Ditt uppdrag är att ju att rapportera alla buggar du får syn på.
Kör man en server så är man naturligtvis noga med uppdateringar...
Men jag brukar inte ha så bråttom med att uppdatera när OS-et fungerar som det ska.
Men det är ju skillnad för din del pun, eftersom du tydligen är en betatestare...
Ditt uppdrag är att ju att rapportera alla buggar du får syn på.
Kör man en server så är man naturligtvis noga med uppdateringar...
Nej om man känner till testningar så handlar det om att ge så många en så stabil grund som möjligt att stå på.
Därför mjukfryser man repot dagarna innan en ny utgåva.
Alpha3 är hursomhelst ute:
http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/relea ... d/alpha-3/
Kan vara början till något stort....
Därför mjukfryser man repot dagarna innan en ny utgåva.
Alpha3 är hursomhelst ute:
http://cdimage.ubuntu.com/kubuntu/relea ... d/alpha-3/
Kan vara början till något stort....

Njau....förhoppningsvist har man fixat de stora dumheterna som att ansluta till trådlöst nät samt att Programcentralen blivit bättre, (gäller ju även Ubuntu).
Pga Debconf uppbyggnad så har det ju varit bedrövligt att installera vad man vill, förvisso funkar synaptic o terminalen men det vet ju inte nybörjaren.
Vidare har man förhoppningsvist städat upp i GUIen som varit bedrövligt plottriga.
Ska ta ett test för efter det jag läst så är det mycket bättre, Ubuntu.se remixen får ge plats...
Pga Debconf uppbyggnad så har det ju varit bedrövligt att installera vad man vill, förvisso funkar synaptic o terminalen men det vet ju inte nybörjaren.
Vidare har man förhoppningsvist städat upp i GUIen som varit bedrövligt plottriga.
Ska ta ett test för efter det jag läst så är det mycket bättre, Ubuntu.se remixen får ge plats...

Odramatisk installation..
- Valde avancerad och "pekade" på den partition som jag
ville använda.
- Snarlik den som Ubuntu använder.
- Det trådlösa hoppade snällt igång från Live-läget
- Nästa steg att kolla hur Grub2 funkar eftersom jag redan har Lucid på annan partition.
Live/Installation ser ut så här:

--
- Valde avancerad och "pekade" på den partition som jag
ville använda.
- Snarlik den som Ubuntu använder.
- Det trådlösa hoppade snällt igång från Live-läget
- Nästa steg att kolla hur Grub2 funkar eftersom jag redan har Lucid på annan partition.
Live/Installation ser ut så här:

--
Grub2 likaså odramatiskt, båda installationerna intakta.
PlymouthBoot ua, KDM samt inloggning ua.
Trådlösa funkade ok......nybörjare får det nog pillrigt...
Den vanliga irritationen över Couqueror som webläsare (värre än IE6...
), installerade direkt till Firefox (från terminalen, orkade inte leta rätt på GUIet för installation)
Sen skulle jag byta tema, den inbyggda nedladdaren från Gnome-look funkade bra. Började med att försöka mellan Air o Oxygen och allt kraschade.... bootade om mha MagicSysRq...verkar inte gå att byta...
Det allmänna intrycket är fortfarande en massa plotter och ett "nervöst" GUI....gillar inte att inställningsfliken öppnas så fort man rör musen över komponenter på skrivbordet.
"Launchern" beter inte heller sig stabilt, en hel del att göra mao.
Får vara kvar så kan man följa utveclingen fram till Final....
PlymouthBoot ua, KDM samt inloggning ua.
Trådlösa funkade ok......nybörjare får det nog pillrigt...
Den vanliga irritationen över Couqueror som webläsare (värre än IE6...

Sen skulle jag byta tema, den inbyggda nedladdaren från Gnome-look funkade bra. Började med att försöka mellan Air o Oxygen och allt kraschade.... bootade om mha MagicSysRq...verkar inte gå att byta...

Det allmänna intrycket är fortfarande en massa plotter och ett "nervöst" GUI....gillar inte att inställningsfliken öppnas så fort man rör musen över komponenter på skrivbordet.
"Launchern" beter inte heller sig stabilt, en hel del att göra mao.
Får vara kvar så kan man följa utveclingen fram till Final....

Kubuntu 10.04 lär bli min favoritdist för 3 år framåt, det är ju en LTS 
Om Gnome kommer ikapp KDE, kanske jag ändrar mej.
Men att Gnome skulle lyckas med det verkar ganska osannolikt.
Men naturligtvis kommer jag att ha koll på nästa stora version av Gnome.

Vi får verkligen hoppas att de tar tag i Kubuntu nu när det är LTS på gång. Har inte testat 10.04 på riktigt än, men Kubuntu har ju aldrig vart särskilt välskött...
http://www.itnewstoday.com/?p=1032
Har faktiskt bytt till Suse på ena desktopen när det gäller KDE-testande.
Gällande Konqueror så kan jag bara hålla med. Varför envisas med något eget när det nästan finns en "standard" över vilken webbläsare man ska använda...
För att dölja "inställningsfliken" (på widgetsen) så lär man "låsa" dem. Välj "Lock widgets" eller vad det nu heter i plasma-menyn. (högst upp i högra hörnet).
http://www.itnewstoday.com/?p=1032
Har faktiskt bytt till Suse på ena desktopen när det gäller KDE-testande.
Gällande Konqueror så kan jag bara hålla med. Varför envisas med något eget när det nästan finns en "standard" över vilken webbläsare man ska använda...
För att dölja "inställningsfliken" (på widgetsen) så lär man "låsa" dem. Välj "Lock widgets" eller vad det nu heter i plasma-menyn. (högst upp i högra hörnet).
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
GNOME komma ikapp KDE? Vad menar du? Att det ska bli lika plottrigt och omständigt?Rune.K skrev:Kubuntu 10.04 lär bli min favoritdist för 3 år framåt, det är ju en LTS

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Smaken är som baken...Hund skrev: GNOME komma ikapp KDE? Vad menar du? Att det ska bli lika plottrigt och omständigt?
KDE har väl lite högre inlärningströskel än Gnome.
Och som jag tycker, är det väldigt bra med valfriheten som finns i Linux med många olika skrivbordsmiljöer!
Mjae, det är inte svårt att förstå sig på det. Dom har bara gjort allt så omständigt imho. I GNOME är det enkelt upplagt så man får mer ett "flyt" där.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!