Vilka forum fattas?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Vilka forum fattas?

Inlägg av rancor »

Hej!

Finns det något forum som ni tycker fattas eller finns det forum som hade gått att splitta på för att göra det mer överskådligt?

// rancor
Emil.s
Kontakt:

SV: Vilka forum fattas?

Inlägg av Emil.s »

Jag tycker inte att det skulle vara helt fel med ett Windowsforum. Kanske ett OS X också :)
Det vore ju bra att vara så allomfattande som möjligt ;)

Ett för Övriga Unix dialekter vore kanske också bra. Man kanske kan klämma in OS X där. Men annars tänker jag väl mer på *BSD och Solaris.

När det gäller Ubuntu så ser det nog bra ut :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Emil.s skrev: Jag tycker inte att det skulle vara helt fel med ett Windowsforum. Kanske ett OS X också :)

Ett för Övriga Unix dialekter vore kanske också bra. Man kanske kan klämma in OS X där. Men annars tänker jag väl mer på *BSD och Solaris.

Jag kan tänka mig ett generellt forum för Kommersiella operativsystem som t.ex. OS X och Microsoft Windows samt ett forum för övriga Open source och fria operativsystem som du säger med *BSD och Solaris.

Fast jag tror det är fel väg att gå och köra forumet som ett generellt datorforum för då finns ju sweclockers bland annat.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Med tanke på hur många som använder sig av dualboot och/eller flera datorer så vore det nog en god ide med sådana forum.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Jo, men det är ju alltid trevligt att kunna vara på samma ställe. ;)
Användarvisningsbild
StarglowOne
Kontakt:

Inlägg av StarglowOne »

Program och spel kanske kunde vara bra att dela upp, lättare att hitta då
Okänd

Inlägg av Okänd »

StarglowOne skrev: Program och spel kanske kunde vara bra att dela upp, lättare att hitta då
Jo, där håller jag med  ;)
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Bra :)

Mer förslag?
Användarvisningsbild
StarglowOne
Kontakt:

Inlägg av StarglowOne »

Skrivbordet, varför inte ha för gnome, kde mm istället för allt blandat, mindre använda skrivbordsmiljöer kan vara i en typ övriga kategori.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Beryl forum vore inte dumt ! ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ett ljud-forum kanske? Och i så fall kanske ett grafik-forum också?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

IMHO är puben alderles för stor. Jag vill följdaktligen ta bort forum där.
Okänd

Inlägg av Okänd »

CryingFreeman skrev: Ett ljud-forum kanske? Och i så fall kanske ett grafik-forum också?
Bara för Linux eller av mer generellt typ där man kan snacka både Photoshop och Gimp i samma forum?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

CryingFreeman skrev: Ett ljud-forum kanske? Och i så fall kanske ett grafik-forum också?
Ja, ett ljud och grafik underforum i hårdvara kanske vore bra. Alltså 2 olika. Ett ljud, och ett grafik. :)

EDIT:
Vad menade du egentligen "Freeman"?
Ett att diskutera programvara i, eller hårdvara? :P
Okänd

Inlägg av Okänd »

Emil.s skrev:
Ja, ett ljud och grafik underforum i hårdvara kanske vore bra. Alltså 2 olika. Ett ljud, och ett grafik. :)
Njau... lite knepigt det här.... ljud är ett måste när nu Ubuntu Studio verkar ha fått fart.

En hiskelig röra nu med en massa applikationer  :D
http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ght=studio
http://ubuntustudio.org/

Beryl är också en knepig sak men knuten är att få på drivarna...vet inte om det behövs
nåt separat del forum.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Emil.s skrev: EDIT:
Vad menade du egentligen "Freeman"?
Ett att diskutera programvara i, eller hårdvara? :P
Efter att ha försökt hjälpa ungefär femtielva personer med att få igång deras ljudkort tillfredsställande så var det hårdvara jag menade. Det andra har jag ett eget forum till:

http://forum.studio.se/index.php?showforum=22

;D

Fast det kommer ju bli svåra gränsdragningar om man inte specificerar lite. "Ska Rosegarden gå under Ljud eller under Program?" Svaret är ett glasklart JA! ehmm...
Okänd

Inlägg av Okänd »

rancor skrev:
Emil.s skrev: Jag tycker inte att det skulle vara helt fel med ett Windowsforum. Kanske ett OS X också :)

Jag kan tänka mig ett generellt forum för Kommersiella operativsystem som t.ex. OS X och Microsoft Windows samt ett forum för övriga Open source och fria operativsystem som du säger med *BSD och Solaris.

Fast jag tror det är fel väg att gå och köra forumet som ett generellt datorforum för då finns ju sweclockers bland annat.
Jag tycker att det var väldigt bra att vi fick några forum där vi kan snacka andra operativsystem också, som Windows. Dels så använder de flesta av oss (tydligen) flera operativsystem, antingen som dual boot eller på andra datorer. Varför besöka andra forum när vi lika gärna kan utbyta tips och ideer på det här forumet. Det tror jag hela forumet vann på.

Bra ide rancor. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

DimensionX skrev:
Bara för Linux eller av mer generellt typ där man kan snacka både Photoshop och Gimp i samma forum?
Jag tänkte mer grafikkorts-forum och ljudkorts-forum. Ursäkta att jag inte var tydligare. Det är ganska naturligt att man vill ha hjälp för att få igång såna saker när man är nybörjare. När man sedan får igång grund-systemet kan man få lite sinnesro och börja labba med Gimp och Rosegarden/Ardour, men de platsar nog i Program, tycker jag.

Hårdvara är dock så centralt för funktionen att det kan vara bra med dedikerade forum. IMHO, as always. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Aha, tack för att du förklarade. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

CryingFreeman skrev:
Jag tänkte mer grafikkorts-forum och ljudkorts-forum. Ursäkta att jag inte var tydligare. Det är ganska naturligt att man vill ha hjälp för att få igång såna saker när man är nybörjare. När man sedan får igång grund-systemet kan man få lite sinnesro och börja labba med Gimp och Rosegarden/Ardour, men de platsar nog i Program, tycker jag.
Jag använde kanske fel ord för Ubuntustudio och delforumet skulle kanske heta Multimedia eftersom paketen innehåller allt för ljud o bild.

Just nu ramlar det in cirkus 70 applikationer om man installerar Ubuntustudio.... ;)

Ardour/Rosegarden/Jack är givetvist med men hur får man ordning på alltihopa    ???

Rolig utveckling iaf.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"