Försöker installera den senaste serverversionen av Ubuntu. Kommer ganska långt i installationen. Hinner fixa med partitionerna också fortsätter den att installera. Men sedan kommer det upp en ruta efter ett tag som säger att jag ska sätta i skivan med den ubuntuversion som jag håller på att installera vilket är precis den skiva som ligger i cdrommen som jag installerar ifrån.
Det är som att den tappar kontakten med cdrom spelaren? Någon som varit med om något liknande eller har något tips? Ska testa med en extern cdrom imorgon för att se om det fungerar nå bättre.
/P
Stannar under installation. Sätt i cd.
Re: Stannar under installation. Sätt i cd.
Prova att starta upp från cdn och välja att testa den, ifall det blev något fel vid bränningen
Om det inte är fel på skivan vore det inte helt omöjligt att det är själva CD/DVD-enheten eller kabeln, CD/DVD-enheter går åt som smör i solsken känns det som. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Hehe, Det var CD/DVD-enheten som krånglade. Bytta och då fungerade hur bra som helst.
Tack för hjälpen!
/P
Tack för hjälpen!
/P
Kul att det löste sig.
Lite lustigt att det var just det som felade.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Kontakt:
Alltid trevligt när saker löser sig 
Det jag tyckte var ologiskt med det hela var att jag tog mig så pass långt i installationen före den gav upp. På samma ställe varje gång. Kanske någon repa (eller smuts) i skivan trots allt...som gjorde att den fick problem att läsa just där. Men men...nu är det ett minne "blått"..

Det jag tyckte var ologiskt med det hela var att jag tog mig så pass långt i installationen före den gav upp. På samma ställe varje gång. Kanske någon repa (eller smuts) i skivan trots allt...som gjorde att den fick problem att läsa just där. Men men...nu är det ett minne "blått"..

Jag hade samma problem stannade på 87 procent vid installationen, brände en ny skiva, samma problem. Tydligen så är det just NEC dvd spelare som har detta problem (hittade nått engelsk forum där dom skrivit det). Bytte till en gammal extern USB brännare och problemet löste sig!
-
- Kontakt:
Det är en NEC dvd spelare som jag har. Intressant och bra att veta!