Tips: bra virusprogram

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Tips: bra virusprogram

Inlägg av Rasmus »

Jag hittade idag ett väldigt bra virusprogram, det är gratis och söker från webben, men för att ta bort virusen måste man ladda ner och installera det.
DOck verkar den bara kunna söka igenom en hårddisk, vet tyvärr inte vilken då ingen av mina heter "C"
Den lyckades hitta totalt 10 virus i min dator, rekommenderas!

BIld: http://pici.se/485948/

Utanför ämnet: Kan även notera att det kommit ~900 twittrar innehållande "google wave" under tiden jag skrev meddelandet.

EDIT Utanför ämnet: Det snittar på 300-400 twittrar i minuten :P
ipix
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Tips: bra virusprogram

Inlägg av ipix »

<ironi> Det verkar ju vara ett riktigt bra program, jag har sett att många använder det ( de flesta som kommer in med virussmittade windows burkar kör det) </ironi>

vill minnas att jag var in på någon syster sida till det programmet antivirus2008 eller så, där fick jag veta att win.com var smittad i min ubuntu dator :o ;)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det är ju ett virusprogram, vad hade du förväntat dig? ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Klåpade något med AVG. Snabbkontrollen hittade 60 st olika virus. När man försökte avlägsna dem, så togs ett tjugotal virus bort, men detta var ju ett trial program, så för att få bort resten rekommenderades köp, köp och åter köp.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

AVG Free Edition duger bra och rekomenderas av flera. Har du 60 virus bör du verkligen se över ditt datoranvändande.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Xcore

Inlägg av Xcore »

Hund skrev:AVG Free Edition duger bra och rekomenderas av flera. Har du 60 virus bör du verkligen se över ditt datoranvändande.
Inte ens jämförbart med avast 5. Allt du får i betalversionen i AVG får du i gratisversionen av avast 5. Rootkitskydd, p2p skydd, webshield, mail skydd etc etc

Dessutom är avast 5 rejält vässat. ;)
http://avasthome.se/

BildPNG, 950x720px, 119 KB (0.12 MB)
AlexF
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av AlexF »

Hmmm, kan någon ge mig ett bra argument för att använda antivirusprogram på min ubuntu-dator? O0
Xcore

Inlägg av Xcore »

För att snabbt hoppa off topic.

Om ni undrar varför jag postar bilder så är det för att det är så enkelt numera.

Hämta hem den här pluggen till Firefox
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/13669

Ni får ett litet grönt "S" i Firefox aktivitetsfält nere till höger.

Tryck på det, välj en bild från hårddisken att ladda upp.

Välj sedan understa länken, den är för forum och ger en bekväm thumbnail.
Xcore

Inlägg av Xcore »

AlexF skrev:Hmmm, kan någon ge mig ett bra argument för att använda antivirusprogram på min ubuntu-dator? O0
Vem har sagt nåt om Ubuntudator?

Inte jag i alla fall. ;)

Å andra sidan finns avast för Linux också. ;)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Eftersom den här tråden ligger i tavlan Humor bör man kanske inte ta inläggen alltför allvarligt.
För min egen del vill jag gärna veta några bra länkar där man kan ladda ner virus. Jag lyckas aldrig hitta sådana sajter.
Piratbukten känner jag redan till... :)
AlexF
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av AlexF »

Trådskaparens bild visar något som liknar ubuntu =) Jag antar att det skyddet är för dem som sitter på windows-burkar dock ;D Låt dem ha det, det verkar ändå inte särskilt bra ::)
Xcore

Inlägg av Xcore »

AlexF skrev:
Trådskaparens bild visar något som liknar ubuntu =) Jag antar att det skyddet är för dem som sitter på windows-burkar dock ;D Låt dem ha det, det verkar ändå inte särskilt bra ::)
avast finns för Linux också. ;)
http://www.avast.com/linux-home-edition

* Antivirus kernel
* Automatic updates
* Internationalization
* User interface
* Virus chest
* Command-line scanner

Main Features

* Outstanding performance
* Reasonable memory requirements
* ICSA certified
* Intuitive Simple User Interface
* Independent on installed graphic libraries
* Working with the scan results
* Actions with infected files
* Storing the scan results (history)
* Virus encyclopedia
* Command-line scanner with STDIN/STDOUT mode
* Non-incremental updates
* Updates can be completely automatic
* Alerts via SMTP
* Works on all modern distributions
* Shell scripts for common tasks

Direktnedladdning.
http://files.avast.com/files/linux/avas ... 1.i586.rpm
Senast redigerad av 2 Xcore, redigerad totalt 26 gång.
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Körde Vista i tre år som reserv OS , men det tålde inte riktigt alla MS uppdateringar. Det blev för tjockt.
Vissa uppdateringar ledde till blåskärm. Vet nu ingen skillnad på virus och uppdateringar när det är fråga om Vista.
Xcore

Inlägg av Xcore »

christer skrev:Körde Vista i tre år som reserv OS , men det tålde inte riktigt alla MS uppdateringar. Det blev för tjockt.
Vissa uppdateringar ledde till blåskärm. Vet nu ingen skillnad på virus och uppdateringar när det är fråga om Vista.
Jag har kört mitt XP i 4 år utan ett enda fel, och utan att behövt installera om. Datorn är snabb än och går som ett urverk.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Windows Vista är väl ett virus i sej själv, jämfört med WinXP och Win7.
Det är iallafall vad jag hört...
Jag har i alla fall aldrig rekommenderat någon att köpa en dator med Windows Vista.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Rune.K skrev:Windows Vista är väl ett virus i sej själv, jämfört med WinXP och Win7.
Jag har i alla fall aldrig rekommenderat någon att köpa en dator med Windows Vista.
Vi kan säga så här Rune. :)

Först var inte Vista något vidare, buggigt och krävande. Vista idag är något helt annat efter flera års uppdateringar, men fortfarande för krävande för min smak. Då valde jag heller Windows 7 i så fall.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Xcore skrev:...
Jag har kört mitt XP i 4 år utan ett enda fel, och utan att behövt installera om. Datorn är snabb än och går som ett urverk.
Jag blev tyvärr tvungen att installera om mitt WinXP eftersom hårddisken blev helt oduglig för ca ett år sedan.
Använder man inte piratbukten för att ladda ner program så kan XP fungera utmärkt i många år...
Tror att det heter "bondförnuft". :)
Xcore

Inlägg av Xcore »

Rune.K skrev:
Xcore skrev:...
Jag blev tyvärr tvungen att installera om mitt WinXP eftersom hårddisken blev helt oduglig för ca ett år sedan.
Använder man inte piratbukten för att ladda ner program så kan XP fungera utmärkt i många år...
Tror att det heter "bondförnuft". :)
Piratbukten är ett bekant ställe för mig. ;)

Däremot försöker jag att inte installera för mycket saker.

De som byggde kärnan till XP byggde annars världen mest stabila operativsystem och hette Digital Equipment. De byggde både Vax och Open BSD
http://sv.wikipedia.org/wiki/Digital_Eq ... orporation
Senast redigerad av 1 Xcore, redigerad totalt 26 gånger.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Xcore skrev:
Rune.K skrev:Windows Vista är väl ett virus i sej själv, jämfört med WinXP och Win7.

Först var inte Vista något vidare, buggigt och krävande. Vista idag är något helt annat efter flera års uppdateringar, men fortfarande för krävande för min smak. Då valde jag heller Windows 7 i så fall.
Jag har använt WinXP och Win7 RC på min dator ett bra tag och min subjektiva bedömning är att Win7 är lika snabbt som WinXP. Win7 använder betydligt mer utrymme på hårddisken än WinXP men numera spelar det inte någon större roll.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Rune.K skrev:
Xcore skrev:

Jag har använt WinXP och Win7 RC på min dator ett bra tag och min subjektiva bedömning är att Win7 är lika snabbt som WinXP. Win7 använder betydligt mer utrymme på hårddisken än WinXP men numera spelar det inte någon större roll.
Den trenden ser man på nästan alla andra OS också, det blir större och kräver mer utrymme. Jämför bara systemkraven på Ubuntu på några versioner.

Å andra sidan blir allt annat större också. Internminne, hårddiskar osv, som du säger.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"