Kan man ändra ettikett på en redan partionerad Hårddisk!
Har fyra 1TB diskar och vill inte att det bara skall stå 1000,2 GB-media
på alla fyra ikonerna på skrivbordet för då vet man ej vilken som är vilken!
Ändra ettikett på HDD utan omformatering!
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Re: Ändra ettikett på HDD utan omformatering!
Beroende på vilket filsystem du har så är det något av nedanstående kommando du kan använda.
Jag råder dej att läsa på innan...
apropos label
dosfslabel (8) - set or get a MS-DOS filesystem label
e2label (8) - Change the label on an ext2/ext3/ext4 filesystem
findfs (8) - Find a filesystem by label or UUID
mlabel (1) - make an MSDOS volume label
ntfslabel (8) - display/change the label on an ntfs file system
Jag råder dej att läsa på innan...
apropos label
dosfslabel (8) - set or get a MS-DOS filesystem label
e2label (8) - Change the label on an ext2/ext3/ext4 filesystem
findfs (8) - Find a filesystem by label or UUID
mlabel (1) - make an MSDOS volume label
ntfslabel (8) - display/change the label on an ntfs file system
Installera Gparted och ändra där. Kommer inte riktigt ihåg de exakta stegen men det borde inte vara så svårt, Gparted är ett enkelt program. Det marknadsförs i Programcentralen under trivialnamnet Partitionsredigerare 

m!rage skrev:Installera Gparted och ändra där. Kommer inte riktigt ihåg de exakta stegen men det borde inte vara så svårt, Gparted är ett enkelt program. Det marknadsförs i Programcentralen under trivialnamnet Partitionsredigerare
Jag testade att lägga till en etikett på en av dom nya diskarna som ännu är "tomma".
Gparted varnar för att DATA kan gå förlorat!
Frågan är ju hur stor risken är!
Jag har ju backup på allt så det går ju att ordna med lite mer jobb!
Den säger alltid att data kan gå förlorat när man trycker verkställ, oavsett vad det är man ska göra. Men ta för all del en skärmdump av Gparted precis innan du trycker verkställ och posta här så får du bekräftat att det inte kommer hända något "farligt"