Skriva ut pdf på flera sidor [LÖST]

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
m!rage

Skriva ut pdf på flera sidor [LÖST]

Inlägg av m!rage »

Har kommit över ett jättestort elschema som jag vill skriva ut, tyvärr kan jag inte läsa vad det står om jag skriver ut dokumentet anpassat till A4. Kan man dela upp sidan i fjärdedelar exempelvis så att varje sida i pdf:en hamnar på 4 papper?
Senast redigerad av 1 m!rage, redigerad totalt 26 gånger.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Skriva ut pdf på flera sidor

Inlägg av TicToc »

Öppna filen i tex inkscape så kan du manipulera den. Ändra pappersstorlek, skala upp, skriv ut på flera sidor (eller liknande borde fungera).
m!rage

Re: Skriva ut pdf på flera sidor

Inlägg av m!rage »

Inkscape begrep jag mig inte på så jag öppnade det i Gimp i upplösningen 300dpi. Sen sparade jag sidan som tiff och infogade i ett kalkylblad i Openoffice Calc, förhandsgranskade och ändrade skalan så det precis fick plats på 8 A4. Efter att ha klippt bort kanterna och limmat ihop alla sidorna blev resultatet ca 70x50 cm. Tyvärr klippte jag först och tänkte sen så ALLA kanterna strök med, inklusive de jag hade tänkt limma på. Så jag fick limma fast ett par pappersremsor på baksidan istället :-[

EDIT: FAIL! Det var fel schema! 8 sidor till då... Nåja papperslöjd är kul ;D
Bilagor
IMG_0661.JPG
IMG_0661.JPG (188.44 KiB) Visad 1420 gånger
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"