Nu är det dags för ssd till datorn..

Partitionering, hårddiskar, kontrollerkort och optiska enheter
Maxim
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Nu är det dags för ssd till datorn..

Inlägg av Maxim »

Hej nu har jag köpt en intel x25m 80 gb ssd disk och undrar vad jag bör tänka på när jag installerar Ubuntu på den? I win 7 tog jag hem toolbox från intel men det är ju bara till windows,så finns det något trim till Ubuntu? Är det någon här som har en ssd disk med ubuntu på som kan ge tips om detta? Och om man ska köra 64 bit eller 32 bit.Ssd disken kommer att sitta i en bärbar från dell Latitude D620 3 gb ram.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Nu är det dags för ssd till datorn..

Inlägg av Hund »

Från och med Linux 2.6.28 har man förberett stöd för TRIM. Jag vet inte när exakt det kommer finnas fulländat stöd. I övrigt är det bara att tuta och köra. :)

Om du ska ha 32- eller 64-bitar versionen är valfritt. Själv rekomenderar jag alltid 64-bit versionen eftersom man då kan utnyttja processon helt då.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Maxim
Kontakt:

Inlägg av Maxim »

Det låter bra det. Jag kommer nog att pröva en 64 bitars.Hittade lite info här om http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=864866.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Du får berätta hur det går sen. :) Jag är också sugen på Intel's SSD, även sugen på 1 miljon andra saker. Så vi får se hur det blir. :P
Maxim
Kontakt:

Inlägg av Maxim »

Hund skrev:Du får berätta hur det går sen. :) Jag är också sugen på Intel's SSD, även sugen på 1 miljon andra saker. Så vi får se hur det blir. :P
Självklart :) Jag har ledig vecka nästa vecka, så det blir några timmar över att pula lite :)
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Du kan börja med att uppdatera firmware i den, om det inte är det senaste redan. Fixas enkelt med en cd.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Maxim
Kontakt:

Inlägg av Maxim »

Hej idag fick jag min ssd disk och den ska i i kväll tänkte jag :) men just nu har jag beslutångest om jag ska andvända Remix 4,2 64 bit eller vanliga 9,10 64bit vad tycker ni? Jag har provat 32 bit remixen men jag tyckte den var slö om man jämför med 9,10 fast det ska vara samma.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Nuförtiden är det nog säkert att köra 64-bit om ens hårdvara klarar av det. Angående ubuntu.se's remix vs. normal installation så är den enda skillnaden jag känner till att det ingår fullt språkstöd för svenska i remixen, samt lite blandade codecs (paketet ubuntu-restricted-extras om jag får gissa?)
Själv är jag för snål för att bränna 800MB på en DVD så jag har inte använt remixen :-[
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det som skiljer är att det följer med mer som standard, t.ex codecs etc som Canonical inte kan skicka med pga av patent etc. Dock tycker jag det är bra att slippa en massa ofritt som standard, vilket jag egentligen inte borde säga eftersom det inte gillas när man håller hårt om den gamla GNU/Linux filosofin. :P

Men därmed inte sagt att Remixen är dålig, den passar bara inte mig. Men jag vet att den uppskattas av många som inte orkar/kan installera codecs etc själv. :)
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Jag kör 10.04 alpha på min intel ssd disk. Lucid börjar redan kännas som den stabilaste sedan 8.04 för mej, trots lite enklare inloggningsproblem som är borta efter dom senaste uppdateringarna. Remix 4.2 fungerade bra den med.

Edit: till rätt ver. 10:04 :)
Senast redigerad av 1 gruble, redigerad totalt 25 gånger.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Maxim
Kontakt:

Inlägg av Maxim »

Hej tyvärr gick det inte att köra 64 bits på min dator. Den gnäller att det inte är kompatibel med min kärna så det får bli 32 bits. Var kan man ladda ner 10.04 då? blev sugen att testa den. Nu kör jag på 9.10 på ssdń och det flyter på rätt bra lär jag säga.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Maxim
Kontakt:

Inlägg av Maxim »

Hund skrev:http://cdimage.ubuntu.com/daily-live/current/

Vad har du för processor?
Tack
Jag har en intel Centrino duo på T2400 1,83 ghz
Skriv svar

Återgå till "Lagring"