Är Ubuntu "bleeding edeg eller ett miracle"?

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Är Ubuntu "bleeding edeg eller ett miracle"?

Inlägg av Pink Panther »

Att Ubuntu inte erbjuder de senaste är en sanning. Ubuntu är ganska tråkig, användarvänlig men en säker distribution. Varför har då Ubuntu blivit så älskad? Det har förmodligen mycket med Mark Shuttleworth sinne för affärer och marknadsföring. Vem har kommit kläm, det är utan tvekan Debian. Men Ubuntu är begränsad av Debians godtycke och utvecklingstakt. Vad Ubuntu har lyckats med? De erbjuder användarna en operativsystem i en enklare och mer tilltalande kostym. Det är inte märkligare än så. Vi har samma fenomen med Linux Mint. Mint erbjuder Ubuntu i en annan konfiguration/miljö. Den här cirkeln fortsätter i all oändlighet utan något trendbrott, nytänkande eller mirakel.

Vill du köra bleeding edeg/all packages are compiled straight from upstream sources och älskar filformatet .deb Du vill ha de senaste/nyaste programvarorna/cutting-edge open-source technology skall du titta på en ny helt självständig distribution Igelle 1.0.0 som i dagarna har släppts. Igelle har en egen skrivbordsmiljö med namnet Esther, Igelle 1.0.0 har en grafisk installation , egen snabb pakethanterare Ige och är flerspråkig. Igelle 1.0.0 fungera på olika maskinvaruenheter och arkitekturer, inklusive bärbara datorer, stationära datorer, mobiltelefoner, mobila Internet och netbooks. Här talar vi om "cutting-edge open-source technology" från Philippinerna. Det här enligt mig inte överraskande, de vågar tänka nytt och har inget att förlora.

http://distrowatch.com/table.php?distribution=igelle

http://www.igelle.com/

Artikel författaren har ingen avsikt att göra någon reklam. Jag använder mig själv av Arch/Ubuntu/Pardus. Jag försöker vid mån av tid täcka upp nya, intressanta och bra distributioner.

Av: Pink Panther
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 24 gånger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Re: Är Ubuntu "bleeding edeg eller ett miracle"?

Inlägg av Pinky »

Det finns en sak som gjorde att jag fastnade för Ubuntu när jag började med linux och det var att det fungerade. Anledningen till att man inte kör bleeding-egde är att man är ute efter stabilitet.
Ubuntu fungerade med mitt grafikkort. Ubuntu fungerade (nästan ::) ) med mitt nätverkskort, och det var bra mycket mer än vad de flesta andra distributioner gjorde på den tiden (05-06).

Ubuntu kombinerar Debians stabilitet med ett något större paketförråd där ofria paket inte är helt utlåsta. Ubuntu är altså inte alls låst till Debians godtycke.
Är man ute efter att göra något speciellt så kan man dra nytta av debian-guider.

Min åsikt är att vill man köra bleeding edge så är det fedora som gäller :)
På jobbet kör vi mest CentOS/RedHat för att det är mer spritt i företagsvärlden.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Efter att endast i stort sett bara läst rubriken, så är min första tanke att mycket beror på att vi har ett fungerande och aktivt forum där man få svar på olika nivåer av frågor. Jag tänker ju bara på här i Sverige.
Till de andra distarna finns det inte någon motsvarighet.

Utanför ämnet: Edit:
@ PP
Om jag inte minns fel så har jag skickat PM till dej, som du inte behagar svara på.
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Hemligheten bakom framgång ligger inte i att göra sitt jobb, utan att upptäcka den som är lämplig att göra det

Källa: Andrew Carnegie

I Ubuntu:s fall är användarrörelsen lika viktig som utvecklingen av operativsystemet. Som man sår får man skörda, är den enda riktiga sanningen.

Best Linux Distributions of the Decade (2000-2009)

http://www.junauza.com/2010/02/best-lin ... -2000.html

Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Så här ser jag det,
  • Bleeding Edge (oavsett dist) = fungerar sisådär. ::)

Ubuntu = fungerar bra - om man som normalanvändare/nybörjare tar hjälp i ett forum och får tips om hur man installerar lite ofri dynga som Flash - sorry, the truth hurts... :-X

LinuxMint = Den dist. som för en ny användare är enklast att använda, det konstaterades senast på IDG tror jag... 99% samma som Ubuntu fast något enklare, lite mer Windows i menyerna samt att dom flesta multimediaformaten fungerar direkt och till sist då 'snyggare' (eller iaf inte brunt).
Men Ubuntu vinner ändå på mängden supportalternativ, ja se bara till att vi har två supportforum i lilla Schwedala... ;D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Som gammal linuxanvändare sen RedHat 4.2 eller nåt, är det oundvikligt att det har hunnit bli ett antal olika distar. Mandrake (Mandriva numera), Slackware, SuSE, Knoppix och Debian kommer jag ihåg. Förmodlige har jag glömt några.

Det som gjorde mig nyfiken på Ubuntu till att börja med var mycket filosofin, som stämmer väl ihop med vad jag själv tänkt:
Ubuntu is happy to call itself open source. While some refer to free and open source as competing movements with different ends, we do not see free and open source software as either distinct or incompatible. Ubuntu proudly includes members who identify with both movements.
Dessutom lockas jag av kraften i marknadsföring och community. Äntligen har vi en dist att hänvisa nybörjare till och en rörelse som på egen hand kan lyfta fram just denna dist i stället för att förvirra med flera olika.

Sen hade jag nog inte blivit kvar så vidare länge om det inte bara fungerade. Personligen har jag tröttnat på att kompilera kärnor och blutta med en massa skit som inte funkar -- det sistnämnda får jag nog av i det där andra operativsystemet på jobbet.

Men det där med bleeding edge eller inte är en skitsvår avvägnig. Vi vill ju ha stabilitet, men samtidigt suktar man ju alltid efter det senaste. Hittills tycker jag Ubuntu har hanterat den balansgången riktigt hyggligt även om det ibland funnits anledning att smågrymta över något enstaka beslut.

Idag har Ubuntu blivit en så stark kraft att man nog rätt mycket har lyckats driva fram en synkad tidtabell uppströms. Har man möjlighet att styra sitt släppdatum gör man nog gärna det så att man hinner komma med i nästa release av Ubuntu.

(ursäkta eventuella typos bankningen på x2000 funkar sådär)
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Xcore

Inlägg av Xcore »

Vill man sitta och ha ett OS att experimentera och greja med, inget fel i det. Vill man istället ha ett stabilt enkelt OS att sitta med, inget fel i det heller. Men det man kör...är program. Programmen är viktigare, förutsatt att man kör ett någorlunda stabilt OS, som inte kraschar varje minut. Det är dem man bör titta mest på eftersom det är dem man jobbar med hela tiden. Just därför är jag glad åt program som Firefox. ;)

Med enbart ett OS, skulle jag inte kunna göra någonting, mer än att möjligtvis starta upp.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

En dator kan vara ett verktyg för att man vill skapa något.
En dator kan vara en nöjesmaskin.
En dator kan vara ett verktyg för att kommunicera.
En dator kan vara ett verktyg för att redigera fotografier.
Med mera...
Många bryr sej inte så mycket vilket operativsystem/eller dist som sköter om så att ordbehandlaren fungerar så att de kan skriva sin novell.
Det viktigaste för väldigt många är inte vilket OS man använder, utan att programmen man använder verkligen fungerar!
Xcore

Inlägg av Xcore »

Rune.K skrev:En dator kan vara ett verktyg för att man vill skapa något.
Med mera...
Många bryr sej inte så mycket vilket operativsystem/eller dist som sköter om så att ordbehandlaren fungerar så att de kan skriva sin novell.
Det viktigaste för väldigt många är inte vilket OS man använder, utan att programmen man använder verkligen fungerar!
Precis min mening också.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Xcore skrev:...
Precis min mening också.
Det visste jag väl. :)
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Rune.K skrev:En dator kan vara ett verktyg för att man vill skapa något.
Med mera...
Vad vill du ha sagt med det? Att det inte viktigt att vi talar om varför idén fri programvara driver utvecklingen av IT?
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Ulsak skrev: Vad vill du ha sagt med det? Att det inte viktigt att vi talar om varför idén fri programvara driver utvecklingen av IT?
Inte behöver man "tugga" så mycket om det..... ;)

Det är ju bara att prova så ser man själv vad som är roligast plus att det händer saker ;)

Men vissa ska ju enbart predika om saken isf att vara med om utveckling >:D

(Sen vet jag inte vad OP vill med det här som vanligt förvirrade inlägg ??? )
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Jag vet inte om du menar mig Pun. Men skall man nödvändigtvis ha plan eller syfte med ett inlägg. Jag tycker dialogen har varit ovanligt sund, men jag skall inte glädja mig för mycket. Det kan bli bakslag. Men tydligen har de som skrivet i tråden förstått allt är inte på dödligt allvar. Man kan ha roligt i en tråd utan hårda ord. Kanske det här blev meningen med tråden.

Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Pink Panther skrev:Jag vet inte om du menar mig Pun. Men skall man nödvändigtvis ha plan eller syfte med ett inlägg. Jag tycker dialogen har varit ovanligt sund, men jag skall inte glädja mig för mycket. Det kan bli bakslag. Men tydligen har de som skrivet i tråden förstått allt är inte på dödlig allvar. Man kan ha roligt i tråd utan hårda ord. Kanske det här blev meningen med tråden.

Jo jag förstår uppriktigt INTE vad du surrar om i dina trådar.

Hur definierar du "bleeding edge" ??

Ubuntu har precis importerat klart och "Debian import freeze! är verkställd för Lucid.
https://wiki.ubuntu.com/DebianImportFreeze

Fedora har ibland ett fåtal, oftast TOTALT OANVÄNDBARA nyheter som deras välkammade gaphalsar yrar om.... >:D

Sen finns det oanvändbara crapdistar därute UTAN riktiga repon för applikationer som jag inte ser något värde av att de finns, rör enbart till allting.

Så sluta "surra", TACK !

PS Detta ÄR ett UBUNTU forum.... O0 DS
AlexF
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av AlexF »

pun: välkommen till Ubuntu Café, där vi snackar om lite allt möjligt. Varför inte om nya linuxdistar? =)

För användare som bara vill ha en dist som funkar att arbeta med så duger ju ubuntu utmärkt. Men varför inte upplysa om nya distributioner som kanske förbättrar en del av ubuntus ev. svaga punkter? Eller som hanterar saker på andra sätt? Ubuntu kanske inte passar alla människor här i världen.

Och givetvis är öppen mjukvara så mycket mer än bara "program som funkar".. ;D
Användarvisningsbild
Rasmus

Inlägg av Rasmus »

Intressant dist. En fråga bara, klarar den vanliga hederliga (och underbara :D ) apt förråd?

EDIT: @pun missade du forumbeskrivningen? ..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans! ;)
En ny dist borde väl kunna klassas som "något helt annat"?
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

pun skrev:
Pink Panther skrev:Jag vet inte om du menar mig Pun. Men skall man nödvändigtvis ha plan eller syfte med ett inlägg. Jag tycker dialogen har varit ovanligt sund, men jag skall inte glädja mig för mycket. Det kan bli bakslag. Men tydligen har de som skrivet i tråden förstått allt är inte på dödlig allvar. Man kan ha roligt i tråd utan hårda ord. Kanske det här blev meningen med tråden.

Jo jag förstår uppriktigt INTE vad du surrar om i dina trådar.

Hur definierar du "bleeding edge" ??

Ubuntu har precis importerat klart och "Debian import freeze! är verkställd för Lucid.
https://wiki.ubuntu.com/DebianImportFreeze

Fedora har ibland ett fåtal, oftast TOTALT OANVÄNDBARA nyheter som deras välkammade gaphalsar yrar om.... >:D

Sen finns det oanvändbara crapdistar därute UTAN riktiga repon för applikationer som jag inte ser något värde av att de finns, rör enbart till allting.

Så sluta "surra", TACK !

PS Detta ÄR ett UBUNTU forum.... O0 DS
Jag förstår inte varför nämner Fedora hela tiden? Det är en av distributionerna
jag har testat men den passade inte mig. Jag testar olika distributioner när min
tid räcker till. Inget allvarligt. Men eftersom du verkar intresserad om vad som
finns i min stuga. En egen Ubuntu remix med t.ex med lxde i eget utförande som
jag själv fixar till är en favorit, Arch Linux ( min personliga favorit ) utan
tvekan högt aktad i min stuga och Pardus Linux som du av någon anledning får
utslag av.

Men vad som jag är imponerande av är dina kunskaper om Ubuntu Pun. Vad spännande
berätta om allt nytt som är på gång, program/paket och bleeding edge. Jag är
intresserad läsa om allt nytt om Ubuntu, du är kunnig och påläst.

Varje fientlig inlägg du skriver skall jag möta med värme. Till din skärm börjar
tina.

Jag är också lite nyfiken på din inställning och vad du har för krav på oss
mindre belevade människor som har mer en dator. Vi använder Ubuntu, men kör
andra distributioner på en annan dator. Vi har ganska många medlemmar som kör
Arch, Mint eller något annat i forumet förutom Ubuntu. Är vi välkomna eller
anser du att vi skall bli uteslutna eller fara flyga. Kan du accepter vår
existens. Eller anser du alla skall bevisa och svära eden inför Pun att vi bara
kör Ubuntu och talar bara om Ubuntu. Vi får inte ha ett utvecklande samtal om
”annat” där ofta Ubuntu ingår i vår dialog på ett eller annat vis.

Så Pun nu har jag surrat färdigt, få nu utlopp för din känslor och åsikter.

Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Rasmus skrev:Intressant dist. En fråga bara, klarar den vanliga hederliga (och underbara :D ) apt förråd?

EDIT: @pun missade du forumbeskrivningen? ..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans! ;)
En ny dist borde väl kunna klassas som "något helt annat"?
"En fråga bara, klarar den vanliga hederliga (och underbara :D ) apt förråd?"

Det har jag faktiskt inte testat om den klarar "apt". Igelle har en egen skrivbordsmiljö med namnet Esther egen snabb pakethanterare "Ige". Du har ny intressant skrivbordsmiljö, som är skapad för att fungera i olika maskinvaruenheter och arkitekturer, inklusive bärbara datorer, stationära datorer, mobiltelefoner, mobila Internet och netbooks. Det gör Igelle likt något annat jag har testat eller eventuellt du har testat. Du har här distribution som inte har någon koppling till någon annan. Ett helt nytt släkt träd är skapat. Det enda Igelle har gemensamt med andra är ".deb". Jag är faktiskt ganska överraskad över att Igelle klättrar som bara rackaren på distrowatch.com. Att det var spännande nytt var ett faktum, men de brukar vara ganska trögt. Så min tanke vara att Igelle snart är bortglömd och historia.

Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Det finns en ypperlig undergrupp där man kan posta om alla besynnerliga distar som ska provas av någon outgrundlig anledning.

Andra öppna och fria operativsystem

Angående att "prova" så drabbar det hårdast klientelet som inte klarar av Ubuntu och istället provar lyckan med något annat "crap" och gör det bara ännu värre.

PS Nej jag är ingen anhängare av Fedora eller Pardus av en mängd skäl. >:D DS
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

pun skrev:Det finns en ypperlig undergrupp där man kan posta om alla besynnerliga distar som ska provas av någon outgrundlig anledning.

Andra öppna och fria operativsystem

Angående att "prova" så drabbar det hårdast klientelet som inte klarar av Ubuntu och istället provar lyckan med något annat "crap" och gör det bara ännu värre.

PS Nej jag är ingen anhängare av Fedora eller Pardus av en mängd skäl. >:D DS
Ta det som du vill. Men det är välment skrivet av mig. Ubuntu har under de senaste tio års perioden varit den som tilltalar flest användare, rättvist och med rätta har Ubuntu den positionen. Men min mening med tråden var inte att en massa användare skall pröva Igelle. Men för varje inlägg du skriver i den stilen triggar du förmodligen fler att testa. Det var inte mitt syfte och mening. Så försöka att varva ner lite, så löser det sig.

Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"