Lucid - Hur fungerar den nu?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
dlind

Lucid - Hur fungerar den nu?

Inlägg av dlind »

Hej!

Sitter och klurar på om jag ska uppgradera min Karmic till Lucid, men frågan är: Hur pass bra fungerar den nu? Har kikat runt på forumet och läst om en hel del buggar rörande nvidia, plymouth och return-tangenten. Är dessa buggar korrigerade? Jag kör en AMD64 x2 med ett nvidiakort i.
m!rage

Re: Lucid - Hur fungerar den nu?

Inlägg av m!rage »

nvidia fungerar nu. plymouth är inte fixad än men man kan avinstallera det så länge så ger det inga problem. Enter-buggen vet jag faktiskt inte, tror inte den är fixad än. Den är kvar hos mig fast med lite andra symptom nu. Annat att klaga på är en ljudbugg specifik för Dell Inspiron 9400, tror inte den drabbar andra. Annars flyter det på ganska bra
CyberDoc
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av CyberDoc »

hur är det med atis drivrutiner nu, sisst jag testa funka de ej
Eee PC 1000H - Ubuntu Desktop 9.10
Intel 3Ghz 4GB Ram 500GB Hdd 512MB Grafik - Ubuntu Desktop 10.04
My artworks on gnome-look http://gnome-look.org/usermanager/searc ... n=contents
My Homepage for Linux OS U http://www.losu.se
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

m!rage skrev:nvidia fungerar nu. plymouth är inte fixad än men man kan avinstallera det så länge så ger det inga problem. Enter-buggen vet jag faktiskt inte, tror inte den är fixad än. Den är kvar hos mig fast med lite andra symptom nu. Annat att klaga på är en ljudbugg specifik för Dell Inspiron 9400, tror inte den drabbar andra. Annars flyter det på ganska bra
Då ska jag testa igen, hade problem med nvidia tidigare...
En dum fråga, ordet plymouth har jag sett flimra förbi när Lucid startar, men vad är plymouth?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Rune.K skrev:men vad är plymouth?
Enkelt förklarat, Plymouth ersätter Usplash.

Medan Usplash kör sin (tråkiga) grafik via Bios så laddar Plymouth upp den riktiga grafiska drivrutinen vilket ger en bättre grafisk upplevelse för användaren i uppstarten. Förutsättningen är dock att drivrutinen stöder KMS (Kernel Mode Setting) vilket inte alla gör i dagsläget.

Här en blogg Making a splash skriven av Scott James Remnant som jag tycker ger en bra förståelse. Då var det fortfarande Xsplash som var huvudalternativet.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Lucid funkar bra för mej, men lite skönhetsfel dyker upp då och då. Vet inte hur det är med nvidia och ati-grafik och själv har jag inte drabbats av enter-buggen. Plymouth har jag avinstallerat, föredrar ändå en mer textmässig uppstart.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:Lucid funkar bra för mej, men lite skönhetsfel dyker upp då och då. Vet inte hur det är med nvidia och ati-grafik och själv har jag inte drabbats av enter-buggen. Plymouth har jag avinstallerat, föredrar ändå en mer textmässig uppstart.
Det låter bra, jag är mest nyfiken på hur långt KDE kommit i Lucid.
Jag har provat Lucid tidigare och det såg bra ut, men nu är min Lucid-partition ganska så död.
Jag vill inte lägga ner för mycket tid på Lucid, det är ju skillnad om man är beta-testare...
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Kör Lucid dom öppna Nvidia-drivarna nu?

Nån som vet om/hur det fungerar med TV-ut? (S-VHS)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Kör Lucid dom öppna Nvidia-drivarna nu?
Det senaste jag hörde var att Nouveau-drivarna inte kommer med i Lucid-releasen. Däremot finns de med nu under utvecklingsfasen. Efter releasen så kommer de att finnas tillgängliga i Lucids backports för de som vill testa ;)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"