Verktygsfältet i Firefox nollställs slumpmässigt !

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Osced
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Verktygsfältet i Firefox nollställs slumpmässigt !

Inlägg av Osced »

Hej

Jag har problem med att verktygsfältet i firefox nollställs varje gång jag startar om firefox. Jag prövade att ta bort localstore.rdf för att se om det kunde vara den som spökade, men det hjälpte inte.Jag har Firefox 3.0.13 och kör på Ubuntu 8.10

/Osced
Senast redigerad av 1 Osced, redigerad totalt 22 gånger.
Osced

Re: Verktygsfältet i Firefox beter sig underligt!

Inlägg av Osced »

Nu när jag uppdaterade till 9.10, tänkte jag se om jag kunde fixa problemet med mitt verktygsfält genom att ta bort hela profilen och sen importera mina bokmärken. Detta hjälpte i allfall lite, nu så försvinner mina val i verktygsfältet bara när jag startar firefox första gången, om jag sedan startar om firefox så är valen de jag själv valde. Jag har funderat på om det kunde ha något med att 'root' har andra inställningar för firefox? Det är i allfall något galet, men har svårt att se hur jag skulle fixa det när ta bort profilen inte fungerar.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Ja du, jag själv är ingen stjärna på just ditt problem. Medgives.
Men jag ser att du har skrivit två inlägg, med två månaders mellanrum, utan att någon synes ha haft några förslag
till lösning att dela med sig av. Det är tråkigt.

Så mitt svar är kanske ingen väg till lösning på ditt problem, men möjligen att jag kan ge några bra råd inför tester
och att kanske underlätta något, medan du provar dig fram. Mitt bästa bidrag blir kanske snarare, att jag hjälper
dig med att "putta upp" din tråd i hierarkin och att du kanske därmed, snart får mer och bättre hjälp med problemet,
än vad jag kan bidraga med.

Det här med att profilen för verktygsfältet försvinner och att du har problem med den, det ser jag. Också det, att
du får föra ut och tillbaks dina bokmärken. Detta med profilen, först. Jag vet inte hur djupt ner i hierarkin som man
måste gå, bland mapparna, men när du har den dolda mappen .mozilla framme (fråga, om du inte vet hur), så kan du
kanske gå ner ett snäpp i den och du finner två mappar för firefox. Möjligen att du skulle ändra namnen på dem?
Till firefox.old och firefox-3.5.abandoned.old

Sedan starta upp firefox igen och låta den skapa nya mappar här. Det är ett hugskott från min sida, men ändå.
Efterhand kan du sedan sitta och föra över (tillbaks) innehåll för innehåll från -.old till den nya mappen, starta om
däremellan, för att se var, som det eventuellt dyker upp problem. Då har du i vart och varje enskilt fall, reducerat en
hel del i de möjliga felkällorna.

Vi får hoppas på att någon mer erfaren på just detta, hittar tråden och träder in på tiljan, för att hjälpa dig tillrätta.

Avslutningsvis ett tips som kan underlätta mycket för dig, när du skall uppdatera, ta bort och göra om, egna personliga data
i och kring firefox. Titta på addonsen (f-n så det ser ut - addonsen - ;D , men jag avser firefoxtillägg, som du väl förstår)
Febe och Xmarks är guld värda. Båda sparar dina lösenord och bokmärken. Febe kan spara det mesta av dina inställningar
och lägger resultatet på en av dig, bestämd plats. Xmarks sparar bokmärken och lösenord på liknande sätt, men i egen mapp,
dessutom kan du använda Xmarks till att lägga upp dina data i "molnet" och därefter ha dem tillgängliga från vilken
dator som helst.

Jag använder mig av båda två. Febe, för att det programmet sparar ner mest komplett (flest) av mitt innehåll. Xmarks för just
detta med molnet. Känns mycket gott, när jag ibland kan ha ett tiotal olika Linuxdistar på gång. Var och en med xmarks och,
således, med samma lista på mina bokmärken. ;)

Nu hoppas jag att någon med bättre kunskap om detta, än vad jag har, ser tråden och kommer dig tillmötes med detta.
Jag önskar dig lycka till och att du snart skall kunna ha fått rätsida på detta.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Osced

Inlägg av Osced »

Tack för ditt svar, har gjort de flesta av förslagen och det där febe har inte riktigt fungerat..den fick för sig att göra en backup varje gång firefox startar. Men just nu verkar det fungera bättre verktygsfältet har inte gått tillbaka till normalt på några dagar.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Hej Osced.

Trevligt att läsa
. . . just nu verkar det fungera bättre . . .
Samtidigt får vi hoppas, att det dyker upp någon som kan hjälpa dig mer precist med att få till stånd en varaktig lösning.
. . . febe har inte riktigt fungerat..den fick för sig att göra en backup varje gång firefox startar.
Du är väl medveten om alla de inställningar som du har att välja mellan. Att stänga av backupen helt och själv göra valet "om" och "när", t.ex.? Själv händer det att jag ändrar lite där, men mestadels har jag den inställd på automatisk backup på tider där jag vet att jag oftast har datorn på och att den har varit de, en längre stund. Att "drabbas" av ett avbrott för backup, precis när man startar upp, det är inget som jag själv heller vill ha. Det förstår jag, att du blir irriterad på.

Jag hoppas att tillståndet med verktygsfältet håller i sig, på det sätt som du önskar.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Osced

Inlägg av Osced »

Det roliga är att jag trodde det var något av att jag hade galna inställningar, men när jag stängde av backupen fortsatte den vilja att ta backup, så var tyvär tvungen att inaktivera den.. Men det kan ju också ha något med mina andra problem.
Osced

Inlägg av Osced »

Har fortfarande samma problem, det hände inte så ofta förut, men nu 'glömmer' den bort inställningarna nästan varje dag, oftast räcker det med att starta om firefox, men inte alltid. Har också upptäckt att den alltid 'glömmer' bort inställningar när man startar om firefox eller startar firefox genom att trycka på en länk.
Hoppas det finns någon vänlig själ som kanske kan komma på med något nytt förslag över vad jag kan göra.
Det jag redan har testat är:
  • - Tagit bort alla inställningar
    - Tagit bort mappen firefox i .mozilla
    - Installerat om firefox/ubuntu
Enda jag kan komma på som jag fortfarande har kvar så är det bokmärkerna, men de borde inte kunna vara ett problem. Får också en varning när jag startar firefox genom terminalen: (firefox-bin:10468): GLib-WARNING **: g_set_prgname() called multiple times, det kommer upp hela tiden.
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Re: Verktygsfältet i Firefox nollställs slumpmässigt !

Inlägg av Katt »

Det låter som ett jäkla mysko problem det där :P men vi kan testa att göra om några utav de stegen du redan gjort.

1. Exportera dina bokmärken till en fil via menyn.
2. Installera https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/2848 och exportera dina lösenord.
3. Avinstallera firefox och radera hela katalogen .mozilla
4. Ta bort eventuellt installerad flash
5. Kör sudo apt-get clean för att ta bort alla cachade paket
6. Installera firefox igen, och även flash om det behövs.
7. Importera dina bokmärken, installera pluginen igen och importera dina lösenord.

Testa sedan firefox någon dag utan att göra några ändringar. Fungerar det sedan felfritt så kan du börja installera de addons du använder en och en för att se om någon av dom ställer till problem.
Det är inte lätt när det är svårt!
Osced

Re: Verktygsfältet i Firefox nollställs slumpmässigt !

Inlägg av Osced »

Tack för svaret, jag har nu testat att det du föreslog, förhoppningsvis kommer det att fungera.

Jag har nu prövat det ett tag och det ser ut att fungera.
Skriv svar

Återgå till "Internet"