Övergången till Linux..möjligheter!

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
ThuxXx
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Övergången till Linux..möjligheter!

Inlägg av ThuxXx »

Hejsan!
Jag har varit windows-användare ett bra tag, men på sista tiden har jag börjat använda just Ubuntu och andra versioner av Linux så som Fedora.

Jag har en skarp tanke om jag ska gå över till Linux-världen, men ännu är jag inte säker... så jag tänkte att detta forum kanske skulle kunna svara på ett par frågor som jag har gällande Ubuntu och dess funktionalitet.

-Finns det funktionalitet att använda flera kärnor så som dual-core, quad-core samt i7?

-Hur pass mycket stöd finns det för Ubuntu idag gällande drivrutiner och liknande?

-Kommer Ubuntu kunna läsa av ett USB-minne när jag sätter i det ifall jag ska lägga in drivrutiner via USB, eller måste den ha drivrutinerna för den?

-Stödjer Ubuntu någon form av plug ´n play, eller finns det någon motsvarighet?

-Om jag övergår till Ubuntu, kommer detta att öka min dators prestanda? Eller är det knappt någon skillnad i prestandan vid övergång?

-Jag har använt en hel del wine, dock har jag inte testat med större windows-applikationer så som visual studio 2008, men kan Wine hantera så storra applikationer och kunna köra dessa fullt ut?

Hoppas ni kan svara på de flesta av mina ovanstående frågor :) Tack på förhand!
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Övergången till Linux..möjligheter!

Inlägg av TicToc »

-Finns det funktionalitet att använda flera kärnor så som dual-core, quad-core samt i7?
Ja.
-Hur pass mycket stöd finns det för Ubuntu idag gällande drivrutiner och liknande?
Det varierar, ibland är det bättre, ibland sämre. För mig fungerar mer från start men Canon vägrar leverera drivrutin eller spec till min skanner.
Det bästa är om du mha några kommandon listar din hårdvara så kan du få ett bättre svar.
-Kommer Ubuntu kunna läsa av ett USB-minne när jag sätter i det ifall jag ska lägga in drivrutiner via USB, eller måste den ha drivrutinerna för den?
Ja, det läsas utan problem.
Ja.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Vad har du för scanner tictoc? Måste vara någon väldigt exklusiv tingest om det inte går att kicka igång den. Har du provat sane med något av canon-paketen?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Katt
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Katt »

Ja

För äldre hårdvara så har Linux oftast bättre stöd än Windows. Det som kan vara problematiskt ibland är ati-kort. Ibland har det också strulat med skrivare, webbkameror och trådlösa usb-adapters. Men majoriteten har Linux ändå drivrutiner för så det bästa är att helt enkelt testa, eller söka på google efter info om specifik hårdvara.

USB fungerar out of the box.

Inte hundra på vad plug 'n play är (många år sedan jag använde windows) men de flesta saker som pluggas in detekteras automatiskt. I alla fall i Ubuntu.

-Om jag övergår till Ubuntu, kommer detta att öka min dators prestanda? Eller är det knappt någon skillnad i prestandan vid övergång?
Trots att Ubuntu har det mesta man behöver så kommer antagligen det mesta flyta på något bättre än i motsvarande windows-installation.

-Jag har använt en hel del wine, dock har jag inte testat med större windows-applikationer så som visual studio 2008, men kan Wine hantera så storra applikationer och kunna köra dessa fullt ut?
Windows-program genom wine fungerar väldigt sporadiskt. Vissa fungerar felfritt direkt, andra kräver lite meckande, och vissa fungerar inte alls. Du kan ta en titt på winehq och söka efter de applikationer du funderar över, och se vilket betyg de fått (dvs hur väl de fungerar). Minimum silver, men gärna guld eller platina status är bra om du skall använda dom på en daglig basis. Angående visual studio så verkar det inte fungera.
Det är inte lätt när det är svårt!
ThuxXx

Inlägg av ThuxXx »

Jag hade tänkt lägga in Ubuntu på min bärbara nämligen. Så jag funderade kring om det fanns drivrutiner till W-lan och liknande.

Sen hade jag en annan fundering med drivrutiner. Kommer jag behöva lägga in någon drivrutin till min bärbara gällande funktioner som sänka ljudet, höja, ändra ljusstyrkan på skärmen osv..

Eller kommer detta bara hänga med? Vore väldigt trist att bli av med dessa funktioner annars...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Allt sånt brukar fungera out of the box.

Jag har inte lyft ett finger på min laptop, allting fungerade direkt. Likaså på mina andra 3 stationära datorer. Enda jag fått installera själv är NVIDIA's drivrutiner på denna. :) I överlag fungerar det smidigt och bra idag, men det finns ju undantag givetvis.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Utanför ämnet:
dmz skrev:Utanför ämnet: Vad har du för scanner tictoc? Måste vara någon väldigt exklusiv tingest om det inte går att kicka igång den. Har du provat sane med något av canon-paketen?
Utanför ämnet:
CanoScan 5200F, Scanners not supported by SANE
http://www.sane-project.org/unsupported ... 5200f.html
ThuxXx

Inlägg av ThuxXx »

Hund skrev:Allt sånt brukar fungera out of the box.

Jag har inte lyft ett finger på min laptop, allting fungerade direkt. Likaså på mina andra 3 stationära datorer. Enda jag fått installera själv är NVIDIA's drivrutiner på denna. :) I överlag fungerar det smidigt och bra idag, men det finns ju undantag givetvis.

Även W-Lan ?
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

ThuxXx skrev:

Även W-Lan ?
Hej!

Har installerat Ubuntu på flera datorer. Den enda som hade problem med wlan var min gamla Fujitsu Amilo (det löste sig dock till slut). Utifrån mina erfarenheter skulle jag vilja påstå att det fungerar ”out of the box” i de flesta fall.

Bästa hälsningar,

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

Jag skulle rekommendera att du stoppar i en Ubuntu-CD, bootar från den och kollar om Wlanet funkar. Sen kan du öppna en terminal (Programs -> Accessories -> Terminal alt. Program -> Tillbehör -> Terminal) och köra kommandot:

Kod: Markera allt

lspci
och posta resultatet här inom

Kod: Markera allt

[code]
[/code]

taggar. :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ThuxXx skrev:

Även W-Lan ?
Jajjemen! Väldigt många drivrutiner är inbakad i linuxkärnan, därför fungerar mycket som standard.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

ThuxXx skrev:-Stödjer Ubuntu någon form av plug ´n play, eller finns det någon motsvarighet? / {Drivrutiner bla bla bla....}
Linux är den plattform som i särklass har stöd för flest antal prylar, långt fler än vad t.ex. OSX har, och det kommer med inbyggt stöd till långt mer än vad Windows gör. Det finns en hel del skrivet om detta varstans på nätet men det är ett relativt okänt faktum bland de som inte har koll på systemet och det nämns allt för sällan.

Med det sagt så är det officiella stödet från tillverkarna fortfarande icke-existerande. Det gör egentligen ovanstående än mer imponerande, men faktum kvarstår att viss hårdvara saknar stöd eller har dåligt sådant, emedan en stark majoritet av alla saker stödjs och fungerar

Sammanfattningsvis: Det blir vad man gör det till. Ingen tvingar en köpa hårdvara som inte fungerar i Linux - och det kan man enkelt kolla upp på nätet långt innan man handlar. Har man redan en dator och vill trycka in Linux på den kan man gå igenom varje enskild komponent eller slå upp modellen och kolla hur väl den fungerar med linux. Finns stora och lätthittade databaser med den infon på nätet.

Annars gör man som någon föreslog här inne: Prova med live-skivan: Allt som fungerar där funkar sedan också, efter att du installerat,
Beror på vad du använder den till och hur. Generellt och i de flesta fallen kommer den prestera antingen likadant eller bättre hos de flesta användarna. Du kan använda phoronix testdistro för att testa "före" och "efter" Linux på din dator, så får du hård fakta och kan rätta dig efter den istället för våra gissningar. ;)

Gör dig själv en tjänst och glöm Wine: Går du över till Linux är användningen av Wine att jämställa med att du försöker trycka in ett Playstationspel i en Gameboy, eller en iPhone-app i en Nokia. Det är inte meningen, och totalt kontraproduktivt att byta till Linux om man ändå försöker hålla sig till Windowsprogram. Det gör man bäst i Windows (eller, egentligen Warp/OS2, som körde de bättre än Windows).

Om du verkligen beror på vissa program och de saknar motsvarighet i Linux så stanna i Windows. Dock så är det sällan fallet eftersom det mesta har en sådan. I vissa fall är programmen på linux likvärdiga, i andra sämre, och i en hel del rent av bättre. Samtidigt är de i regel gratis & fria, liksom allt annat som har med systemet att göra.

Om du vill koda i ett basic-liknande språk finns t.ex. ett helt open source basic-alternativ. Ett eget språk som ska ligga riktigt nära VB t.ex. Kodar du i C eller C++ eller andra språk är det inga problem på Linux.

Det viktigaste är att du inte går in med en mentalitet där du ska försöka få igång windowsprogrammen, för gör du det är du helt fel på det och kommer ändå ge upp relativt snabbt. Var istället inriktad på att finna alternativen och att förstå vad som finns till Linux och framförallt - var beredd att lära dig nya program. Det måste man vara vid byte av OS, oftast, även om många i framtiden kommer cross-compila.
Bild
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"