openoffice vs staroffice.

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: openoffice vs staroffice.

Inlägg av Pavel »

Jag känner till LaTex. Det används, som du säger, bland naturvetare. Jag är humanist. Inom humaniora används det inte alls. Vad jag vet skriver alla i ordbehandlingsprogram. När man sätter saker gör man det i Adobe InDesign eller dylikt program.
Jag har tittat på LaTex. Jag kan gott förstå varför naturvetare använder det. Tillvaron skulle dock bli jobbigare för mig. För det första skulle jag få lära mig ett nytt sätt att jobba. Det är inte så lätt efter 25 års skrivande. Jag har ingen nytta av formeleditorer och dylikt. Jag har mer nytta av tillägg och funktioner i OOo (som rättstavning på latin och andra språk, länkning till Zotero etc). Dessutom skulle jag få problem att skicka filer till kollegor jag samarbetar med. Alla förutsätter att få en ordbehandlingsfil att läsa. Skulle jag börja skicka LaTex-filer skulle jag inte bli inbjuden till nästa symposium! En socialt redan utarmad tillvaro i universitetsbibliotekets källare skulle bli ännu värre.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Alla ni som nu skickar filer till lärare i skolan eller forskningskollegor, skickar ni verkligen i "rå-format" som .doc/odf/oof? Är det inte standard att alltid använda pdf?

tänk om läraren/kollegan leker lite och kör Ctrl-z ett par gånger och får fram vad det stod tidigare, typ kraftuttryck och annat som man skrivit ner i deadlinens hetta, och sedan raderat...

Pavel, om du inte använder ekvationer är det ju desto mindre att lära... ;) . Tja, rättstavning är ju lätt att fixa i LaTeX, men det är ju som sagt en vanlig textfil man editerar, så jag förmodar att OpenOffice inte upplevs som så begränsat för en humanist som det gör för en naturvetare, och därmed stannar man hos sin ordbehandlare. Visst, LaTeX har en inlärningströskel man måste över, och om man inte ser fördelarna med LaTeX, så finns det kanske ingen mening att byta.

tror att 99-100% av alla vetenskapliga artiklar i fysik och matte skrivs i LaTeX, och i princip 95 % av alla böcker.
(siffrorna är helt tagna från luften utan minsta vetenskapliga forskning från min sida, allt grundat på egen erfarenhet....)
Fördelarna är att man kan fokusera på innehållet och slipper leka med marginaler, rubriker, 14-punkter-hit-och-dit, och allt annat tjafs som är i vägen när man skall skriva, sedan blir det ju så mycket snyggare också.
(tror det värsta som finns är när man ser folks grafer och det är den hemska gråa excel-bakgrunden oohhh, jag ryser...)
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Jag håller helt med om latex. Jag förstår inte hur folk orkar sitta med så kallade office-sviter och göra sina arbeten. Det måste vara så sjukt mycket arbete för ingenting.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Att "lära sig" Office tar typ 5 minuter för den som har tidigare datorvana. LaTeX tar, tja, man blir väl aldrig fullärd, men varje gång man skall göra något man inte gjort tidigare kan det ta en 10 minuter att komma på kommandot/hitta paketet, men sedan är man extremt mycket effektivare, och kommer efter att ha skrivit en del i LaTeX ikapp en Office-användare och kör förbi (speciellt om Officeanvänderen sitter och klickar in formler/grekiska bokstäver/tabeller/figurer i sitt dokument).
Pavel

Inlägg av Pavel »

Som sagt jag kan mycket väl förstå fördelarna för en naturvetare att använda LaTex. Av det lilla jag testat framgår det att det är ett fantastiskt och väl genomtänkt koncept. Om man ser till färdiga mallar så är de anpassade för naturvetenskapliga publikationer. Jag kan dock inte hitta några humanistiska publikationer som har färdiga LaTexmallar. det innebär att det första jag måste göra är att mata in formatering till de tidskrifter jag skriver för i LaTex. Förmodligen skulle de dock inte ta emot LaTex filer eller ens PDF:er, eftersom de är så vana att sätta allt i InDesign och cirkulera textfiler.

Jag arbetar med färdiga malldokument i Writer. Jag tänker aldrig på formatering utan matar in text i en formatmall som är lätt att läsa på skärmen och som fungerar då man vill skriva ut och kommentera med rödpenna. Även om jag använt Writer i flera år och ordbehandlat sedan 1980-tal, är mina dokument mycket simpelt utformade. Jag tror att mitt sätt att arbeta påminner om hur man jobbar i LaTex. Sätta text gör jag i Adobes program, när jag inte haft någon annan som gjort det åt mig. Jag tror att många börjar i fel ände och börjar med att trixa med layouten.

Eftersom ordbehandlingsprogram är större för humanister finns där de verktyg vi behöver, synonymordböcker, rättstavning på flera språk och annan språkkontroll. Jag tror även att sökfunktioner i texter är bättre anpassade för oss än i LaTex. I Writer finns insticksmodul till Zotero där jag har mina referenser och gör en del grundforskning. Man kan även vilja formatera text på olika sätt när man till exempel översätter eller granskar texter. Det går lättare i ett ordbehandlingsprogram.

Jag inbillar mig också att det finns skillnader i hur man förhåller sig till sin text som humanist/naturvetare. Jag har svårt att tänka bort hur texten ser ut. Inom NA är det ju mer abstrakta resonemang och beräkningar som är det bärande. Texten i sig är inte viktig. Jag tror inte att WYSIWYG går att undvara inom humaniora och vanligt författarskap. Jag blir förvirrad då jag inte kan läsa en löptext, eller när det finns mystiska formateringstecken och symboler insprängda. Eftersom jag är oförmögen att skriva naturvetenskapliga artiklar kan jag inte testa min hypotes.

Såg att cthulhu återkommit med en kommentar om hastighet i arbete. Den är oväsentlig. Just nu håller jag på att skriva en artikel jag funderat över i drygt två år. Vilket program jag använder är oväsentligt med ett sådant tidsperspektiv. Några minuter hit och dit vid inmatningen av text spelar ingen roll.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag ska baske mig ge LaTex en chans! Vad ska jag installera för att komma igång i Ubuntu? Ni som kör LaTex får komma med tips!
Jag arbetar som sagt (nästan) bara med text, inga formler eller annat trams. Svenskt språkstöd är viktigt.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Ptja, om vi skall jämföra ett ordbehandlingprogram med latex så är det orättvist om vi inte plockar med själva editorn i spelet också. En bra editor är ju förutsättningen för att man skall trivas hur som helst. I The Edtitor¹ har du hur mycket plugins, scripts och funktioner som helst.
Nu verkar ni vara betydligt mer välutbildade än undertecknad, men jag antar att dessa arbeten ni skriver ser i stort sett likadana ut vad gäller utformning från gång till gång, och då rör det sig ju om ett engångsarbete.
Jag måste bara poängtera din notis angående sökfunktioner; jag vet inte vad Writer är (windows?!), eller hur dess sökfunktioner ser ut, men jag kan garantera dig att det inte kommer i närheten av vad vim kan göra för dig. Om du inte har provat vim tidigare så vore det bara sorgligt om du inte gav det en chans, jag har väldigt svårt att se att du skulle ångra dig.
En annan väldigt, väldigt viktig sak; Jag vill att alla, oavsett konfiguration, skall kunna begagna sig av mina verk, utan att behöva installera massa konstiga applikationer.
Nåja, nog med predikan...
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Pavel skrev:Jag ska baske mig ge LaTex en chans! Vad ska jag installera för att komma igång i Ubuntu? Ni som kör LaTex får komma med tips!
Jag arbetar som sagt (nästan) bara med text, inga formler eller annat trams. Svenskt språkstöd är viktigt.
http://vim-latex.sourceforge.net/ är nog ett bra val. Om du inte har erfarenhet av vim tidigare rekommenderar jag dig att du kör igång 'vimtutor' som följer med vim-paketet först.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Jag tror att många börjar i fel ände och börjar med att trixa med layouten
Jo, det är sant, och det är den insikten latex handlar om, dvs. inget pill, bara skriva.

dmz: Jag tror Writer är vad Open Office kallar sin ordbehandlare, väl?

"Sökfunktionen i LaTeX" beror helt på vad du använder för redigerare, typ som sökfunktionen för C++, beror på vad du jobbar i för program...

Sedan finns det hur mycket paket som helst till LaTeX med "humanistiska" saker som typsnitt för runor, och andra utdöda skriftspråk, så nog borde LaTeX kuna användas inom humaniora.

Vad skall man ha för editor då? Finns två väldigt bra, och i princip identiska editorer, nämligen Kile för KDE, och TeXMaker för övriga (använder qt4 tror jag). Dessa är enkla att använda och har mycket tydliga menyer för vad man vill göra. De är gjorda helt och hållet för LaTeX.
http://xm1math.net/texmaker/
http://kile.sourceforge.net/screenshots.php

Själv har jag gått över till Emacs, men att använda Vim-LaTeX eller Emacs i ditt fall hade nog varit som att skjuta flugor med atombomber.

Om du inte jobbar mycket med textfiler (programmering, eller skript och annat) hade jag nog inte rekommenderat Vim eller Emacs, annat än om du är hungrig på att lära dig dessa, och för att förstå varför folk som använder Vim eller Emacs, tenderar att få en religiös fanatiker att framstå som en ateist.

MEN, om du har ett koncept du är nöjd med och trivs med, och som funkar med din redaktör så kanske det inte är så lönt/meningsfullt att byta till LaTeX (efter 25 år av Ordbehandlare), men det ger dig i alla fall en bättre inblick i det sättet att skriva. (börjar få dåligt samvete över att ha "lurat in dig" på detta

Jo som Naturvetare upplevs det som frustrerande att släppa tangentbordet varje gång man skall skriva specialtecken, därför får man ett bättre arbetsflöde i lateX, det är därför det går snabbare i LateX än i Office vid författandet av en artikel.

Ang. Zotero.
Vet inte exakt hur det funkar men inom LaTeX kan man använda något som heter BibTeX, som sköter alla referenser och annat och bygger upp din referenslista/bibliografi, men det är en del jobb i början.
Senast redigerad av 1 cthulhu, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

För ett dokument med bara text, kan det se ut såhär:
(klipput det och spara det som fil.tex, kompilera det sedan i kile/Texmaker med TeX->dvi (som du sedan kan göra om till ps, eller pdf))

Kod: Markera allt

\documentclass[a4paper]{article} % alternativt: [,twocolumn, notitlepage,11pt,12pt]
\usepackage[swedish]{babel}
\usepackage[T1]{fontenc}  %Behövs för ÅÄÖ. 
\usepackage[utf8]{inputenc}  %För ÅÄÖ
%\usepackage{times} %alternativt typsnitt

\begin{document}

\title{Mitt Arbete}
\author{Pavel}
\date{\today\\}
\maketitle
\thispagestyle{empty}  %tar bort sidnummrering på första sidan...

\section{Introduction}
lite text       många mellanslag   spelar    ingen rolll
\subsection{En underrubrik}
lite mer text, 

nytt stycke lite mer text

\subsection*{Rubrik utan nummer}
ännu lite mer text.

\end{document}
Pavel

Inlägg av Pavel »

@ dmz: Det körde ihop sig redan vid installationen av vim-latex. Den gallrade effektivt ut mig som humanist. Ska försöka igen i helgen. Har då bättre tid för att lära nytt.

@cthulhu: Jag har installerat Texmaker och testat din textsnutt. Allt får jag inte att fungera, men de har väl ett humanistfilter i detta program också? Första intrycket är att det i grund och botten inte är särskilt olikt hur jag arbetar i OOo Writer. Skillnaden är att jag i Writer ser formateringar WYSIWYG. Här ser jag istället koder. Inte särskilt intuitivt, men säkert kraftfullt när man lärt sig. Jag sätter rubriker och andra formateringar med snabbkommandon (=ett slags "koder") även i Writer, så skillnaden är inte så stor. I både Writer och Texmaker kan jag spara filer med viss formatering som Master documents för återanvändning.
Hur får man igång svenskt språkstöd, som rättstavning? I manualen talar de om OOo:s gamla ordlistor, men dessa är utgångna. Jag hittar inga svenska språkfiler i Synaptic som verkar passa. Vad jag får fram är själva programmet bara på engelska.

Jag kommer inte att ge upp försöket med LaTex i första taget, även om det tar emot. Jag ser en potential i det.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Det låter mer och mer som att Writer är det rätta för dig.
När du kompilerar filen vad får du för felmeddelande?

testade just att klippa ut texten (se till att sista raden kommer med, den är viktig) och klistra in i en fil.tex, körde i terminalen:

Kod: Markera allt

latex fil.tex
funkade.
Vet inte vilka paket som texmaker drog med sig vid installeringen, men har du babel-paketet installerat borde det funka, och det paketet borde ligga i typ texlive-basic eller något annat väldigt fundamentalt texlive-paket som texmaker/vim-latex borde ha som dependencie
(du/(din dator) har väl installerat texlive-base-bin, texlive-base-bin och lite andra texlive-paket )
Pavel

Inlägg av Pavel »

Nu fick jag filen att fungera!
Om man översätter vad som händer förvandlas koderna till WYSIWYG och konverterar det man skrivit till PDF. I Writer skriver jag WYSIWYG från början och kan konvertera till PDF. Egentligen är skillnaderna inte så stora. Det är enklare medan man arbetar att se saker WYSIWYG. Att ge kommandon via terminal går snabbare då man ska ändra saker.

Stort plus för att LaTex fattar det mest grundläggande vad det gäller att skriva på dator. Filer ska lämna ens maskin i ett av två skick: som utskrifter på papper eller som PDF-filer. Det är synd att så många inte förstår detta! (Det som skrevs innan om mottagare av filer som trycker CTRL+Z är ett exempel)

Egentligen tror jag också att Writer är mer "rätt" för mig. De sista åren har jag kommit till större insikt om hur jag arbetar. Jag skulle vilja ha en ordbehandlare utan redigeringsmöjligheter, men mer "metafunktioner" (Samlingsdokument, referenshantering, ett minimum av formateringsmöjligheter, hyperlänkar och litet till är det jag använder idag). Det var ett av skälen till att jag övergav MS Office, en snygg yta, men liten hjälp för avancerade dokument. OOo Writer är betydligt bättre. Jag känner att jag är på väg mot mer barskrapad funktionalitet. Om ett par år sitter jag kanske med Vim (eller en blyertspenna?).

Något jag experimenterat med på sistone är att skriva artiklar i Basket (anteckningsprogram i KDE). Där kan man foga samman lösa anteckningar på olika sätt. När allt är klart exporterar man för redigering. Jag tycker även mycket om Zotero. Ibland skriver jag långa stycken jag sedan använder i artiklar i Zoteros anteckningsfunktion.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

För att krångla till frågeställningingen i tråden så borde man ju ställt frågan: openoffice vs staroffice vs go-openoffice (http://www.go-oo.org, http://en.wikipedia.org/wiki/Go-oo). T ex Ubuntu kommer ju egentligen med go-openoffice och inte vanilla openoffice.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Pavel

Inlägg av Pavel »

Frågan OOo, StarOffice och Go-oo är intressant. SUN har inte velat släppa kontrollen på OOo för att kunna ge ut StarOffice som en betalvariant vid sidan av. Därför har Go-oo knoppat av. Det är främst Novell som står bakom Go-oo. SUN har sett StarOffice som det sätt de skulle kunna dra in pengar och fortsätta finansiera utvecklingen av OOo. De skänker bort en av världens bästa kontorssviter. Det kan inte vara hållbart att bekosta fortsatt utveckling utan möjlighet att dra in pengar på något sätt på sin produkt. OOo kan knappast drivas som ett hobbyprojekt utan kräver flera heltidsanställda programmerare. De saker som Go-oo hittar på kan inte licensmässigt integreras i OOo. Go-oo har utvecklats till litet av Linuxversionen av OOo. Vad jag vet har alla större distar Go-oo.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Varför skulle det inte kunna drivas av fristående utvecklare precis som linux itself gör? För att inte tala om alla andra enorma, fria, applikationer...
Pavel

Inlägg av Pavel »

Det har varit tal om att förvandla OOo till en fristående stiftelse. Det hade kanske varit den bästa lösningen och på sikt skulle det inte förvåna mig om det blir så. Jag tror att anledningen att SUN inte velat det är för att man haft en föreställning om att man ska tjäna pengar på StarOffice. En stiftelse skulle innebära att SUN släppte kontrollen av OOo. De skulle därmed inte vara lika intresserade av att utveckla programmet. OOo är förmodligen det största fria datorprogrammet. Koden lär vara beryktat svår. Det kan vara ännu en anledning till att SUN vill ta ansvar för sitt projekt och inte anser det moget att släppas till någon fristående. Allt kan ju förändras nu när Oracle köpt SUN.
Användarvisningsbild
perab
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av perab »

Själv har jag just installerat SUN-Open Office 3.2.0, engelsk version men med tillägg av svenskt språkpaket. Eftersom jag prioriterar stabilitet, valde jag SUN-versionen framför Ubuntus Go-oo-version.

Dock läste jag i ett tidigare inlägg i den här tråden att Go-oo har några finesser som SUN's original saknar. Främst tänker jag här på att det nämndes multimediastöd i Impress. Min fråga är då: Är det möjligt att i efterhand manuellt installera ett sådant multimediastöd i SUN-Impress?
Per
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
Pavel

Inlägg av Pavel »

Det är möjligt att få multimediastöd i SUN:s OOo. Det är emellertid sk-tsvårt. Jag har lyckats en gång, men det tog en halv dag. Är man beroende av att spela musik och visa filmsnuttar i Impress är det enklare att installera Go-oo. I Windows kan man köra multimedia i SUN:s version direkt.
Jag misstänker att det delvis har med licenser att göra. Go-oo använder gstreamer, ofria codecs. Det är nog det SUN vill undvika genom att inte ha med funktionen i Linux.
Birkovic
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Birkovic »

Angående LaTex vs Open Office Writer (och för den delen MS Office) tror jag att det största motståndet för oss som inte är naturvetare ligger i faktumet att man är en del av en arbetsplats. Det kanske är ännu mer påtagligt för mig som samhällsvetare. Eftersom att LaTex är vanligt bland naturvetare är det inga problem att använda sig av det sett ur kompatibilitetssynvinkel, men så är ju inte fallet på de flesta samhälls och humanistinstitutioner. Det problemet går inte att överbrygga helt genom att använda .pdf. Det är ofta vi arbetar i projekt, eller för den delen författar artiklar tillsammans vilket gör att man måste skicka redigerbara filer fram och tillbaka till varandra. Vad jag menar med att det blir mest påtagligt för en samhällsvetare är att vi (kanske?) jobbar oftare i den typen av former än humanister som kanske mer forskar i "egna" projekt. Naturvetare inbillar jag mig att de i ännu större utsträckning ingår i labgrupper/projekt och medförfattar sin forskning och kanske är det också därför som de verkligen är i behov av att använda ett system som inte förstör layout osv. Så klart är det också beroende på formelmöjligheter, även om jag tycker att OOo Math funkar bra för mig (och nej jag behöver inte släppa tangenterna allt för mycket utan kan jobba med en syntax som finns där).

Så för min del känns det redan som att jag jobbar i motvind med OOo (eftersom att den stora merparten kör MS) och eftersom att mina formler brukar sträcka sig till att vara max ett fåtal i varje dokument snarare än hela sidor långa bevis ligger det nog till så att OOo helt enkelt är att föredra.

/Birkovic

Ps. Förövrigt har jag ju också börjat använda mig av Zotero som referenshanterare och det är ju helt suveränt. Tack för det Pavel (följer din blogg). Ds.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"