http://www.idg.se/2.1085/1.296332/micro ... eedfetcher
Av någon anledning vill inte Microsoft leverera Windows 7 Starter Edition till netbooks med mer minne än 1GB. Anledningen sägs vara att "starter edition är en version som är mycket billigare än fullstora Windows 7 och är inte tänkt att köras på mer krävande datorer".
Om nu detta val är bra eller dåligt för Microsoft går att diskutera, själv tror jag att det bara kommer att ge kunderna en dålig upplevelse med Windows 7. För att strö mer salt i Microsofts sår kan jag konstatera att Ubuntu rullar på fint med bara 1GB minne.
Windows 7 Starter Edition har ännu fler lustiga begränsningar, bland annat kan man inte ändra bakgrundsbild eller ställa in de grafiska effekterna lika mycket som i Windows 7 Home Edition
Microsoft tvingar fram slöa netbooks
Re: Microsoft tvingar fram slöa netbooks
Är det inte 'starter edition' där man enbart kan köra 'fyra applikationer' samtidigt? Hur de där definierar applikationer är väldigt intressant för övrigt...
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- Lao Tzu
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Om jag förstod artikeln rätt måste man köpa minidatorer med vanliga Windows 7 om man vill ha mer minne? (Iallafall i den mån Linux inte finns som alternativ.)
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka
(&?)
(&?)
Har hört att det ska finnas en begränsning i antal program, det specifika antalet vet jag dock intedmz skrev:Är det inte 'starter edition' där man enbart kan köra 'fyra applikationer' samtidigt? Hur de där definierar applikationer är väldigt intressant för övrigt...
Så tolkar jag det ocksåLao Tzu skrev:Om jag förstod artikeln rätt måste man köpa minidatorer med vanliga Windows 7 om man vill ha mer minne? (Iallafall i den mån Linux inte finns som alternativ.)
Jag tvivlar på att någon erfaren datoranvändare köper en dator med Windows 7 Starter Edition.
Möjigtvis till barnen...
Möjigtvis till barnen...
Man vet aldrig. De flesta vet nog inte ens skillnaden mellan Microsofts alla olika licenser. Beror förstås på hur man definerar "erfaren datoranvändare", är det en sån där som kör Linux? 

Min netbook med 1gb ram är långt ifrån slö. Men så kör jag ju Linux och inte Windows på den.. Jag tror aldrig jag har sett att mer än halva arbetsminnet har varit använt faktiskt..