Ingen /boot/grub/menu.lst

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Ingen /boot/grub/menu.lst

Inlägg av Rune.K »

Johnny Rosenberg skrev:Okej, ska testa detta sedan. Man tycker ju spontant att installationsprogrammet för OpenSUSE skulle fixat den biten automatiskt under själva installationen. Hade väl en förhoppning om att slipa pajassyndrom med OpenSUSE, men alla distar har väl sina brister, förmodar jag.
Inte för att jag kan hjälpa dej.
Jag har själv provat OpenSUSE och deras grub är inte så samarbetsvillgt om man har andra linux-distar , jämfört med Ubuntus grub.
Även Fedora 12 grub är lite tjurigt det med, men inte så illa som OpenSUSEs
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Passade att skräddarsy en guide för ditt fall ;)

Montera OpenSuse och de enheter som behövs för att reparera grub's bootsektor

Kod: Markera allt

sudo mount /dev/sda9 /mnt
sudo mount --bind /dev /mnt/dev
Växla temporärt till OpenSuse's root (/)

sudo chroot /mnt
Skriv in grub i sda9's bootsektor

grub
find /boot/grub/stage1
root (hd0,8)
setup (hd0,8)
quit
Kommandot find ovan ska bl.a ge svaret (hd0,8) annars avsluta grub och chroot

Avsluta chroot och avmontera

exit
sudo umount /mnt/dev
sudo umount /mnt
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Okej, har testat nu. Resultatet blev att jag nu först får upp den vanliga GRUB-menyn och när jag väljer OpenSUSE får jag upp de två OpenSUSE-alternativen ännu en gång. När jag där väljer OpenSUSE får jag felmeddelandet om att en fil saknas, samma meddelande som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Det verkar som att jag hade rätt där också, när det gäller vilken fil som saknas. Jag nämnde ju att det i OpenSUSEs /boot finns en länk som är trasig. Länken heter initrd och ska leda till en fil som heter initrd-2.6.31.5-0.1-default i samma mapp. En fil som alltså inte finns. Har ingen aning om varför denna fil inte finns, men jag är rätt säker på att jag inte tagit bort den i alla fall.

Ska se om jag kan hitta den filen någonstans och i så fall lägga dit en, helt enkelt… Eller så är jag helt ute och cyklar som vanligt. Det kanske finns någon avancerad anledning till att man har en länk som leder till en fil som inte finns, som korkade amatörer som jag inte begriper, bara…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ok, men det måste vara en specialare för OpenSuse då det inte finns några symlänkar under /boot i Ubuntu. Med taken på att OpenSuse inte tog över (skrev över diskens mbr) så misstänker jag att installationen inte lyckades fullt ut. Så mitt förslag är att du installerar om OpenSuse.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Bowmore skrev:Ok, men det måste vara en specialare för OpenSuse då det inte finns några symlänkar under /boot i Ubuntu. Med taken på att OpenSuse inte tog över (skrev över diskens mbr) så misstänker jag att installationen inte lyckades fullt ut. Så mitt förslag är att du installerar om OpenSuse.
Skivan jag installerade från kom med tidningen Linux Format och är nog inte ”original”, så att säga. Jag roade mig med att starta upp den igen, i Live-läge, och även där saknades filen ifråga, men länken fanns där, så jag misstänker att det är fel på skivan. Håller just nu på att göra en USB-sticka med originalversionen från OpenSUSEs hemsida. Får se om det går bättre att installera den. Kör Unetbootin för fullt just nu. 70% av lite drygt 4 GB just nu, så vi får se…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Man måste installera OpenSuse 11.2 med litet speciella inställningar för starthanteraren för att den ska fungera tillsammans med Ubuntu 9.10. Jag förutsätter att Ubuntus Grub fungerar som den ska. Det verkar den göra enligt tråden. Det är den du ska behålla och köra med. Om det inte fungerar på slutet kan någon av de ändringar du gjort störa vad jag föreslår. I så fall föreslår jag att du återställer Ubuntus Grub enligt de beskrivningar som finns.
Installera om OpenSuse. Jag har ingen aning om det är någon skillnad mellan din tidningsvariant och en nedladdad version. Förmodligen inte.

När du är i slutet av installationen av OpenSuse får du upp en lång lista på saker som sammanfattar dina val.
Välj alternativet: Start, fliken Starthanterarinstallation. Bocka av vad än Boot from... står på. Bocka i Boot from Root partition.

Klicka nu på knappen Alternativ för starthanterare (mycket viktigt, om du inte ändrar dessa kommer det inte att fungera).
Bocka av: Set active flag in partition table och: Write generic Boot code to MBR. Dessa ska alltså inte vara förbockade.

Klicka på OK två gånger (kontrollera på vägen ut att det fortfarande står som det ska i första rutan).

I den långa listan som sammanfattar installationen ska det nu stå: Boot from MBR is disabled och Boot from "/" partition is enabled.
Klicka på installera och kör på...

Starta om datorn. Starta Ubuntu. Ge kommandot:

sudo update-grub
Starta om. Nu ska OpenSuse finnas som ett alternativ i listan över OS och vara startbart. Om inte så återställ Ubuntus grub och försök igen.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Hmm, OpenSuse verkar ha krånglat till det lite :P

Men i princip var det det vi gjorde i efterhand (skriva bootkoden i partitionens bootsektor) dock inte med lyckat resultat den gången.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jo, jag såg det Bowmore. OpenSuse gör helt klart saker på sitt eget sätt. Jag har fått ovanstående att fungera på två datorer med dualboot Ubuntu 9.10/OpenSuse. Jag har inte lyckats på något annat sätt. Det går även att fixa chainload med detta sätt att installera.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Pavel skrev:Man måste installera OpenSuse 11.2 med litet speciella inställningar för starthanteraren för att den ska fungera tillsammans med Ubuntu 9.10. Jag förutsätter att Ubuntus Grub fungerar som den ska. Det verkar den göra enligt tråden. Det är den du ska behålla och köra med. Om det inte fungerar på slutet kan någon av de ändringar du gjort störa vad jag föreslår. I så fall föreslår jag att du återställer Ubuntus Grub enligt de beskrivningar som finns.
Installera om OpenSuse. Jag har ingen aning om det är någon skillnad mellan din tidningsvariant och en nedladdad version. Förmodligen inte.
Det visade sig vara det, i den bemärkelsen att den trasiga länken i /boot i tidningsvarianten fungerar i originalvarianten (valde dock inte Live-varianten utan DVD-varianten på lite drygt 4 GB). Sedan verkar tidningensvarianten har en äldre kärna också: 2.6.31.5 mot 2.6.31.12. Men åter till ämnet…
Pavel skrev:När du är i slutet av installationen av OpenSuse får du upp en lång lista på saker som sammanfattar dina val.
Välj alternativet: Start, fliken Starthanterarinstallation. Bocka av vad än Boot from... står på. Bocka i Boot from Root partition.
Japp, den listan kommer jag ihåg. Olyckligtvis ändrade jag inget. Synd att jag inte väntade med installationen tills jag läst detta, men det går kanske att åtgärda i efterhand. Återkommer till vad som hände.
Pavel skrev:Klicka nu på knappen Alternativ för starthanterare (mycket viktigt, om du inte ändrar dessa kommer det inte att fungera).
Bocka av: Set active flag in partition table och: Write generic Boot code to MBR. Dessa ska alltså inte vara förbockade.

Klicka på OK två gånger (kontrollera på vägen ut att det fortfarande står som det ska i första rutan).

I den långa listan som sammanfattar installationen ska det nu stå: Boot from MBR is disabled och Boot from "/" partition is enabled.
Klicka på installera och kör på...

Starta om datorn. Starta Ubuntu. Ge kommandot:

sudo update-grub
Starta om. Nu ska OpenSuse finnas som ett alternativ i listan över OS och vara startbart. Om inte så återställ Ubuntus grub och försök igen.
Vad jag gjorde istället, var att installera OpenSUSE utan att ändra några av de inställningar du angav ovan. Placerade OpenSUSE på sda9 och valde samma /home som för Ubuntu och även samma Swap, givetvis.

Skillnaden nu mot tidningsvarianten är att det nu blir tvärt om, det vill säga att en lista kommer upp med två alternativ: OpenSUSE och OpenSUSE i felsäkert läge, typ. Jag har nu alltså ingen möjlighet att starta upp Ubuntu utan att först trixa till det med Grub, antar jag.

Ska leka lite med det i någon timme eller så strax så får vi se vad som händer.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Bowmore skrev:Hmm, OpenSuse verkar ha krånglat till det lite :P

Men i princip var det det vi gjorde i efterhand (skriva bootkoden i partitionens bootsektor) dock inte med lyckat resultat den gången.
Är rätt säker på att vi faktiskt lyckades egentligen. Det var nog bara den trasiga länken som gjorde att OpenSUSE inte startade. I min nuvarande installation (från USB-sticka med originalversionen) är länken hel och fin och OpenSUSE startar mycket riktigt utan problem också. Dock tog OpenSUSEs Grub över, se mitt föregående inlägg.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Pavel skrev:Jo, jag såg det Bowmore. OpenSuse gör helt klart saker på sitt eget sätt. Jag har fått ovanstående att fungera på två datorer med dualboot Ubuntu 9.10/OpenSuse. Jag har inte lyckats på något annat sätt. Det går även att fixa chainload med detta sätt att installera.
Jag tror absolut att det hade fungerat utmärkt om jag hade följt din instruktion, den verkar vettig. Tyvärr hade jag inte läst den när jag igår kväll installerade OpenSUSE. Var lite för snabb där…

Men jag ska gör några försök att få ordning på det. Har ju börjat lära mig lite i alla fall. Kanske inte tillräckligt men ändå så mycket att jag vågar leka lite själv. Har ju färska säkerhetskopior på det mesta så jag känner mig relativt säker i alla fall…

Men just nu sitter jag här i OpenSUSE och skriver detta, men tanken är att Ubuntu även fortsättningsvis kommer att vara mitt huvudsakliga operativsystem. Vill mest ha OpenSUSE för att folk verkar anse att det är den bästa KDE-distributionen. Kubuntu har ju fått en hel del kritik på senare tid, vad jag sett, exempelvis. Testade även Mandriva (dock Gnome-versionen) under några månader på min Eee PC 900 och jag gillade det, men installerade till sist Ubuntu 9.10 även på den då jag tycket det var lättare att hitta de program jag trodde mig behöva, eftersom jag är mer van vid Ubuntu.

Nåja, ska fixa med lite här hemma, sedan ta tag i Grub-biten. Förslag på hur man bäst bör gå tillväga i min nuvarande situation är givetvis lika välkomna som alltid.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Johnny Rosenberg skrev:...
Men just nu sitter jag här i OpenSUSE och skriver detta, men tanken är att Ubuntu även fortsättningsvis kommer att vara mitt huvudsakliga operativsystem. Vill mest ha OpenSUSE för att folk verkar anse att det är den bästa KDE-distributionen. Kubuntu har ju fått en hel del kritik på senare tid, vad jag sett, exempelvis.
...
Jag läste ditt inlägg och råkade se KDE, då blev jag nyfiken.
Själv använder jag alltid KDE, har gjort flera allvarliga försök med Gnome eftersom den skrivbordsmiljön är så populär.
Men efter en dag i regel så slänger jag ut Gnome.
OpenSUSE är kanske duktiga med KDE, jag har själv provat men blev inte imponerad, plus att det finns flera andra nackdelar med OpenSUSE som du själv upptäckt.

Vill du ha en cutting edge dist med KDE så är det Arch, Fedora eller Kubuntu som gäller.
Själv använder jag numera Kubuntu 9.10 allra mest...
Jag har aldrig haft problem med Kubuntu, men det beror på vilken hårdvara man har...
All min hårdvara fungerar perfekt med Debian och derivat av Debian t.ex Kubuntu.
Fungerar även med Fedora och Arch förutom ljudkortet som behöver ha lite extra handpåläggande.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Om du ska ha tillbaka Ubuntus grub måste du återställa den från LiveCD.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Rune.K skrev:Jag läste ditt inlägg och råkade se KDE, då blev jag nyfiken.
Själv använder jag alltid KDE, har gjort flera allvarliga försök med Gnome eftersom den skrivbordsmiljön är så populär.
Men efter en dag i regel så slänger jag ut Gnome.
OpenSUSE är kanske duktiga med KDE, jag har själv provat men blev inte imponerad, plus att det finns flera andra nackdelar med OpenSUSE som du själv upptäckt.
Vad jag förstått så har ju Canonical fått rätt hård kritik för att mer eller mindre lämnat Kubuntu vind för våg. Själv gillar jag Gnome mer och vad jag sett hittills är Ubuntu den Gnome-dist jag trivts bäst med, möjligen undantaget Mint, men jag gillar inte att de tagit bort ena panelen (eller slagit ihop dem till en och dessutom placerat den på fel ställe enligt mig), som jag visserligen enkelt kan lägga tillbaka igen, men ändå…
En annan sak jag nyss märkte i OpenSUSE är att de stora knapparna med de för tillfället öppna programmen ligger kvar även om man är på ett annat skrivbord, men det kanske en smaksak och inställningsbart. Har inte hunnit utforska allt än.
Men kanske dags att återgå till ämnet då.
Pavel skrev:Om du ska ha tillbaka Ubuntus grub måste du återställa den från LiveCD.
Okej, det har jag ju en, nämligen den jag installerade Ubuntu 9.10 ifrån. Jag har också en äldre "SuperGRUB-CD", men den lär ju knappast innehålla GRUB 2.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Från en Karmic Livecd reparerar du grub2's bootsektor med

sudo mount /dev/sdaX /mnt
sudo mount /dev/sdaY /mnt/boot
sudo grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda
sudo umount /mnt/boot
sudo umount /mnt
där
/dev/sdaX är din Karmic root-partitionen
/dev/sdaY är din Karmic boot-partition

Sen startar du om, bootar upp Karmic och kör

sudo update-grub
Det går även att scroota Karmic i OpenSuse men bara för variationens skull så kör vi via liven ;)

Edit:
Vill minnas att du hade en separat boot-partition, annars utgår de två "boot"-raderna.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Tackar, det fungerade bra. Har som sagt en separat /boot.

Ska titta igenom grub.cfg lite närmare vid tillfälle. Är inte helt nöjd med att få en massa skrollande text på skärmen när OpenSUSE startas upp. Borde gå att få en mer diskret uppstart.

Men nu fungerar det ju i alla fall! Alltid något!

Men jag hade inte väntat mig att OpenSUSE skulle vara så instabilt. Det poppar upp felmeddelanden titt som tätt utan att jag ens gör någonting… Skumt… Fast det var värre igår. Idag fick jag bara ett meddelande om att Plasma kraschade. Vet inte ens vad Plasma är, mer än att det har med skrivbordet att göra på något sätt. Märkte ingen skillnad före och efter Plasma hade kraschat heller, för övrigt, så frågan är vad det gör för nytta…

Ska se om jag kan flytta och lägga till panel så att jag får mer likt Gnome också, men nu är jag ju utanför ämnet en del här igen… Sedan funderar jag på om man kan ha ”lådor” i KDE också, men varför skulle man inte kunna ha det?

Och visst ja, letade febrilt efter inställningarna för tangentbordsgenvägar, men hittade inget! Vill ju exempelvis öppna en terminal Super+t, välja nästa skrivbord med Ctrl+Alt+→ och så vidare. Och en skrivbordskub skulle inte heller vara helt fel, men kanske inte heller helt nödvändigt.

Kanske en hel del ungefär ämnet här, men det var ju jag som skapade tråden så det lär väl inte störa någon annan än mig själv på sin höjd…

Tack för all hjälp, allihop! Tror jag lärt mig en hel del dessutom, på köpet.

:)
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Pavel

Inlägg av Pavel »

Ett tips på en guide för OpenSuse: http://www.howtoforge.com/the-perfect-d ... 11.2-gnome. Även om den är för Gnome kan du göra alla sakerna i guiden även i KDE. du får då extra förråd, uppdateringar och bra program installerade. Dessutom lär du dig en del om hur OpenSuse fungerar.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"