Senast när jag skulle starta datorn så fick jag ingen bild på den "interna" skärmen på min laptop, däremot fungerade bilden som vanligt på den externa skärmen. Trodde det hade blivit något strul med konfigurationsfilen för X och kontrollerade därför nvidia-settings. Den interna skärmen finns med men maximala upplösningen är satt till 640x480. Om jag provar den så blir det konstiga, flerfärgade ränder på halva skärmen medan andra halvan är svart. Provade sedan att uppdatera till nvidia 190 från 185 men med samma resultat. Har även provat att ta bort alla grafikdrivrutiner men ändå återkommer samma resultat.
När jag körde ubuntu i "low graphics mode" så hade jag bild på skärmen, och den fungerar även som den skall i Windows Vista så jag tycker inte det borde vara fel på den.
Det är Ubuntu 9.1.
Edit: I frustration så installerade jag om ubuntu men utan något annat resultat. Har provat alla drivrutiner nu, 173, 185, 190, 195 och ingen har fungerat. Mycket märkligt att det hände bara sådär, det fungerade ju kvällen innan och jag kan inte minnas att jag gjorde något relaterat till detta då.
Problem med inbyggda skärmen på Acer 5930 [LÖST]
Problem med inbyggda skärmen på Acer 5930 [LÖST]
Senast redigerad av 2 maggot555, redigerad totalt 22 gång.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: Problem med inbyggda skärmen på Acer 5930
a) Prova växla mellan dina skrivbord och se om det hjälper (ctrl + alt + höger pil).
b) På din dator finns de eventuellt en tangent som har en skärm eller något skärmliknande på dig. Tryck in den + Fn-knappen Vänta någon sekund, gör sedan om prceduren. Om inget sker efter 3-4 försök kommer det nog inte hjälpa.
b) På din dator finns de eventuellt en tangent som har en skärm eller något skärmliknande på dig. Tryck in den + Fn-knappen Vänta någon sekund, gör sedan om prceduren. Om inget sker efter 3-4 försök kommer det nog inte hjälpa.
Jag har provat utan resultat. Efter en del googling har jag kommit fram till en trolig orsak: att nvidia-drivrutinerna har förstört skärmens EDID inställningar, det verkar som det hänt för andra med. Det känns mer logiskt med eftersom bilden var förstörd även i windows. Då windows nu har uppfattat rätt upplösning skall jag försöka skriva över dom inställningarna till skärmen och se om det hjälper, men det verkar lite svårt att göra. Skall posta här om jag lyckas så andra kan läsa.
Jag lyckades till slut lösa det hela. Det jag gjorde var att använda Phoenix EDID Designer i Windows Vista, läsa edid från registret och sen exportera det till en .raw fil. Efter det kopierade jag filen till ubuntu systemet och lade till Option "CustomEDID" "DFP-0:/etc/X11/monitor.raw" under [Device] i xorg.conf