Långsam första åtkomst till Samba från Windows
Re: Långsam första åtkomst till Samba från Windows
Raden "os level = 65" är en viktig rad.
I ett blandat nätverk sä är det Windows som har högst prioteritet vad det gäller valet av vilken dator som ska vara "local master".
När det blir mer än en dator i ett lokalt nätverk så börjar de diskutera sinsemellan om vilken som ska vara local master.
Har du en dator som alltid är på, så ska den den ha högst priotiretet i valet av local master.
Med hjälp av raden "os level = 65" i sambas configfil kan du själv bestämma om din linuxdator ska ha högst priotiriret i valet av local master.
Du får själv läsa på om du ska öka eller minska värdet "65", det har jag tyvärr glömt.
/Rune
I ett blandat nätverk sä är det Windows som har högst prioteritet vad det gäller valet av vilken dator som ska vara "local master".
När det blir mer än en dator i ett lokalt nätverk så börjar de diskutera sinsemellan om vilken som ska vara local master.
Har du en dator som alltid är på, så ska den den ha högst priotiretet i valet av local master.
Med hjälp av raden "os level = 65" i sambas configfil kan du själv bestämma om din linuxdator ska ha högst priotiriret i valet av local master.
Du får själv läsa på om du ska öka eller minska värdet "65", det har jag tyvärr glömt.
/Rune
Kom på en sak.
Det är väl inte så att du kör ett ouppdaterad WinXP?
Det kunde vara en del strul med lokalt nätverk när WinXP var nytt.
Det är väl inte så att du kör ett ouppdaterad WinXP?
Det kunde vara en del strul med lokalt nätverk när WinXP var nytt.
os level är satt till 65.
Och ja, WinXP är uppdaterat.
Och ja, WinXP är uppdaterat.
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Laptop - Windows XP, Netbook - Windows 7
PDA - Windows Mobile 2003 SE , Mobil - Android , Wii -
???

Då vinner WinXP i valet vilken dator som ska vara local master.strixx skrev:os level är satt till 65.
Sätt os level till 255 om du vill att din Ubuntudator ska vara local master.
Oftast väljer man den maskin som alltid är på, eller startas först som local master.
Du menar väl inte att felet har varit så enkelt. Jag har absolut för mig att där stod i Sambamanualen att det allt över 64 vann alla tävlingar...Rune.K skrev:Då vinner WinXP i valet vilken dator som ska vara local master.strixx skrev:os level är satt till 65.
Oftast väljer man den maskin som alltid är på, eller startas först som local master.

Jag ska genast test... Återkommer inom en timme med svar...
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
???

Jag håller tummarna!strixx skrev:Du menar väl inte att felet har varit så enkelt. Jag har absolut för mig att där stod i Sambamanualen att det allt över 64 vann alla tävlingar...Rune.K skrev:Då vinner WinXP i valet vilken dator som ska vara local master.strixx skrev:os level är satt till 65.
Oftast väljer man den maskin som alltid är på, eller startas först som local master.![]()
Jag ska genast test... Återkommer inom en timme med svar...

Nej, det gjorde ingen skillnad...
Det går fortfarande segt som sirap från XP och felmeddelandena återkommer i loggarna.
Så här ser min smb.conf ut nu:
Och följande felmeddelande fick jag direkt efter omstart av Samba:
/log.nmbd:
och /log.winbindd-idmap:
Och den tuggar minne. När hela servern har ny-bootad så använder allt som är igång 70Mb efter ett par timmar ligger det på 100Mb. När jag startas om Samba så återgår det till 70Mb. Just nu är där 4 processer startade med /usr/sbin/winbindd som var använder 9-11Mb, 2 /usr/sbin/smbd -D på ca 13Mb.
Helt klart är där ett fel som är trasigt någonstans. Frågan är bara var!!!

Så här ser min smb.conf ut nu:
Kod: Markera allt
[global]
# Browsing/Identification
workgroup = HOME
server string = (Samba, Ubuntu)
netbios name = server
wins support = yes
dns proxy = no
name resolve order = wins bcast lmhosts host
local master = yes
preferred master = yes
os level = 255
# Networking
interfaces = eth1
bind interfaces only = yes
# Debugging/Accounting
log file = /var/log/samba/log.%m
max log size = 1000
syslog = 0
panic action = /usr/share/samba/panic-action %d
# Authentication
security = user
encrypt passwords = true
# Misc
socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_KEEPALIVE SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
# Printing
load printers = yes
printing = cups
printcap name = cups
usershare allow guests = no
/log.nmbd:
[2010/02/22 11:12:34, 0] nmbd/nmbd.c:854(main)
nmbd version 3.4.0 started.
Copyright Andrew Tridgell and the Samba Team 1992-2009
[2010/02/22 11:12:57, 0] nmbd/nmbd_become_lmb.c:395(become_local_master_stage2)
Samba name server SERVER is now a local master browser for workgroup HOME on subnet 192.168.2.10
[2010/02/22 11:12:57, 1] nmbd/nmbd_incomingrequests.c:327(process_node_status_request)
process_node_status_request: status request for name HOME<1b> from IP 192.168.2.10 on subnet UNICAST_SUBNET - name not found.
[2010/02/22 11:13:03, 1] nmbd/nmbd_incomingrequests.c:327(process_node_status_request)
process_node_status_request: status request for name HOME<1b> from IP 192.168.2.10 on subnet UNICAST_SUBNET - name not found.
[2010/02/22 11:13:08, 1] nmbd/nmbd_incomingrequests.c:327(process_node_status_request)
[2010/02/22 11:13:13, 1] nmbd/nmbd_incomingrequests.c:327(process_node_status_request)
[2010/02/22 11:13:18, 0] nmbd/nmbd_browsesync.c:247(domain_master_node_status_fail)
domain_master_node_status_fail:
Doing a node status request to the domain master browser
for workgroup HOME at IP 192.168.2.10 failed.
Cannot sync browser lists.
[2010/02/22 11:28:10, 1] nmbd/nmbd_incomingrequests.c:327(process_node_status_request)
[2010/02/22 11:28:16, 1] nmbd/nmbd_incomingrequests.c:327(process_node_status_request)
[2010/02/22 11:28:21, 1] nmbd/nmbd_incomingrequests.c:327(process_node_status_request)
[2010/02/22 11:28:26, 1] nmbd/nmbd_incomingrequests.c:327(process_node_status_request)
[2010/02/22 11:28:31, 0] nmbd/nmbd_browsesync.c:247(domain_master_node_status_fail)
domain_master_node_status_fail:
Doing a node status request to the domain master browser
for workgroup HOME at IP 192.168.2.10 failed.
Cannot sync browser lists.
[2010/02/22 11:31:06, 0] winbindd/idmap.c:201(smb_register_idmap_alloc)
idmap_alloc module tdb already registered!
[2010/02/22 11:31:06, 0] winbindd/idmap.c:149(smb_register_idmap)
Idmap module passdb already registered!
[2010/02/22 11:31:06, 0] winbindd/idmap.c:149(smb_register_idmap)
Idmap module nss already registered!
[2010/02/22 11:31:06, 1] winbindd/idmap_tdb.c:214(idmap_tdb_load_ranges)
idmap uid missing
[2010/02/22 11:31:06, 0] winbindd/idmap_tdb.c:287(idmap_tdb_open_db)
Upgrade of IDMAP_VERSION from -1 to 2 is not possible with incomplete configuration
[2010/02/22 11:31:06, 1] winbindd/idmap.c:321(idmap_init_domain)
idmap initialization returned NT_STATUS_UNSUCCESSFUL
Helt klart är där ett fel som är trasigt någonstans. Frågan är bara var!!!
???

Återkommer senare idag.
/Rune
/Rune
En snabb dum fråga, du har samma nman på arbetsgruppen i alla datorer?
Samma arbetsgrupp på alla datorer, inte två datorer med samma namn.
Jag sitter själv och funderar på om det kan ha något med hur WindowsXP slår upp namn att göra. Jag har varit inne på det tidiagre och är tillbaks på att felet ligger i WinXP. Det konstiga är varför det funkar så bra under Windows 7.
Jag ska spåna lite i mina Windowsinställningar i eftermiddag.
Jag sitter själv och funderar på om det kan ha något med hur WindowsXP slår upp namn att göra. Jag har varit inne på det tidiagre och är tillbaks på att felet ligger i WinXP. Det konstiga är varför det funkar så bra under Windows 7.
Jag ska spåna lite i mina Windowsinställningar i eftermiddag.
???

Du kan ju även prova med kabel istället trådlöst.
Trådlöst har jag aldrig varit imponerad av, det funkar bra att surfa med och läsa epost...
För ett litet tag sedan var det min son som hade stora problem med trådlöst och utorrent.
Kollade lite i pakethanteraren det finns typ samba-docs i htmlformat, om du kör på svenska borde den dokumentationen vara på svenska. En del föredrar ju svenska.
Som jag har sagt tidigare så är det länge sedan jag själv använde samba, men jag kommer ihåg att det var roligt när det funkade, men det var en del att läsa på...
Trådlöst har jag aldrig varit imponerad av, det funkar bra att surfa med och läsa epost...
För ett litet tag sedan var det min son som hade stora problem med trådlöst och utorrent.
Kollade lite i pakethanteraren det finns typ samba-docs i htmlformat, om du kör på svenska borde den dokumentationen vara på svenska. En del föredrar ju svenska.
Som jag har sagt tidigare så är det länge sedan jag själv använde samba, men jag kommer ihåg att det var roligt när det funkade, men det var en del att läsa på...
Nja, jag är tveksam till att det skulle vara det trådlösa som är problemet, då allt annat mot servern fungerar felfritt.
Jag har spånat i Windows nu men inte hittat något där. Jaja, nu hinner jag inte pula mer med detta på en vecka. Sticker iväg på jobb i en vecka. Tusen tack alla för er hjälp och uppslag för denna gång...
Jag har spånat i Windows nu men inte hittat något där. Jaja, nu hinner jag inte pula mer med detta på en vecka. Sticker iväg på jobb i en vecka. Tusen tack alla för er hjälp och uppslag för denna gång...

???

Lova att du hör av dej om du hittar lösningen.
/Rune
/Rune
Jag lovar!
Jag hade en idé om att det skulle vara att min XP letade igenom hostfilen först efter namn innan den frågade wins-servern. Eftersom jag har Spyboot på den så är hostfilen gigantisk. Spyboot lägger in alla kända sidor med skadligkod och länkar dom till localhost. Tror den filen är typ 12 000 rader. Nu vet jag att det är lmhosts som NetBIOS-namn lagras i, men man vet aldrig hur Windows beter sig.
I alla fall var det inte detta, för det blev ingen skillnad av att tömma den.
Jag hade en idé om att det skulle vara att min XP letade igenom hostfilen först efter namn innan den frågade wins-servern. Eftersom jag har Spyboot på den så är hostfilen gigantisk. Spyboot lägger in alla kända sidor med skadligkod och länkar dom till localhost. Tror den filen är typ 12 000 rader. Nu vet jag att det är lmhosts som NetBIOS-namn lagras i, men man vet aldrig hur Windows beter sig.
???

Lite OTstrixx skrev:Jag lovar!
Jag känner väl till det med att låta hostfilen sköta kontrollen av "skadliga sajter".
Det är många år sedan jag själv använde den typen av kontroll, jag misstänker att det krävs en ofantlig hostfil nuförtiden för att utesluta alla skadliga sajter.
Numera använder jag alltid tillägget noscript i Firefox, noscript blockerar javascript med mera, för det är så att när man googlar så är det lätt hänt att man hamnar på "fel sajt" av misstag.
Jag kan inte förklara fördelarna med noscript på ett vettigt sätt, det får du själv läsa dej till, men jag rekommenderar att man använder noscript framförallt i Windows. Tar för givet att du använder Firefox

Skit i det med att använda dej av omdirigeringar i hostfilen.
Givetvis använder man Firefox! Jag ska när tid finnes kolla upp det, och tackar för tippset.
Kan säga att det sista jag hant med och kolla hemma innan jag åkte iväg på jobb var att testa komma åt Sambaservern från Ubuntu som kördes i en virtuell maskin på XP-klienten, och döm om min förvåning när jag fick felmmedelande där. Jag kunde inte bläddra alls i nätverket, utan fick ett fel om att den inte kunda hitta någon namntjänst eller liknande. Jag vet inte om jag skulle ställt in något först, men på min vanliga Ubuntu dator vet jag att det bara fungerade av sig själv.
Alla andra tjänster på servern kom jag åt från den virtuella Ubuntumaskinen precis som under WinXP på den datorn.
Vad f-n är det som spökar med mig? Det fungerar på alla datorer i hemmet utom denna, oavsett OS! Allt annat fungerar från denna dator, utom just namnuppslagningen för Windowsnätverket (och överföring av stora filer som jag tar upp i en anna tråd). Man blir bara matt!
Kan säga att det sista jag hant med och kolla hemma innan jag åkte iväg på jobb var att testa komma åt Sambaservern från Ubuntu som kördes i en virtuell maskin på XP-klienten, och döm om min förvåning när jag fick felmmedelande där. Jag kunde inte bläddra alls i nätverket, utan fick ett fel om att den inte kunda hitta någon namntjänst eller liknande. Jag vet inte om jag skulle ställt in något först, men på min vanliga Ubuntu dator vet jag att det bara fungerade av sig själv.
Alla andra tjänster på servern kom jag åt från den virtuella Ubuntumaskinen precis som under WinXP på den datorn.
Vad f-n är det som spökar med mig? Det fungerar på alla datorer i hemmet utom denna, oavsett OS! Allt annat fungerar från denna dator, utom just namnuppslagningen för Windowsnätverket (och överföring av stora filer som jag tar upp i en anna tråd). Man blir bara matt!
???