Vad jag förstått behöver inte en partition vara primär om man har Linux på den, det ska tydligen funka ändå.
Gjorde i alla fall en GParted-USB-sticka och starta upp datorn från den. När jag skulle skapa den första partitionen gick det bara att välja Primär för den. Kunde sedan skapa ännu en partition och välja Utökad och sedan skapa logiska partitioner i den.
Om vi nu antar att jag därefter tar bort min primära partition, så går det ju utmärkt att ändra storlek på min utökade partiton så att den tar upp allt utrymme och då har jag ju faktiskt ingen primär partition. I GParted kallas min utökade partition hda2. Om jag nu verkställer allt detta och sedan installerat Ubuntu på den, kommer partitionen då att heta sda2 eller sda1 i Ubuntu? Och kommer det att fungera över huvud taget utan någon primär partition?
Jag vet att jag behöver en primär partition om jag ska installera Windows, men det kommer jag inte att göra.
Primär partion eller inte?
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
- Katt
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Primär partion eller inte?
Utökade partitioner är till för när man behöver fler än 4a partitioner. Dvs du kan ha 4a primära partitioner men om du vill ha mer får du ha 3primära och en utökad med logiska partitioner på den.
Det är inte lätt när det är svårt!