Ubuntu för ASUS eeePC 900
Ubuntu för ASUS eeePC 900
Hej!
Vet inte om jag har hamnat rätt?!?!
Jag vill ha hjälp att få tbx linux på min eeePC!
Jag undrar vilken Ubuntu som passar min ASUS eeePC 900?
Hur får jag ner Ubuntu på USB och hur stort behöver USB-minnet vara?
Hur aktiverar jag nedladdning från USB till eeePC?
När jag lägger in ubuntu rensas all annat från datorn då?
//Maria
Vet inte om jag har hamnat rätt?!?!
Jag vill ha hjälp att få tbx linux på min eeePC!
Jag undrar vilken Ubuntu som passar min ASUS eeePC 900?
Hur får jag ner Ubuntu på USB och hur stort behöver USB-minnet vara?
Hur aktiverar jag nedladdning från USB till eeePC?
När jag lägger in ubuntu rensas all annat från datorn då?
//Maria
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Ubuntu för ASUS eeePC 900
Hej.
Vilket smak av Ubuntu som passar bäst på 900an styrs mycket efter tycke och smak. Personligen är jag inte speciellt mycket för netbook-utseendet så jag kör Xubuntu med E17 som fönsterhanterare. Det passar mig men kräver väldigt mycket anpassning för att att bli användbart.
Gillar du netbook-beteendet så finns Ubuntu netbook remix annars kan du testa Lubuntu eller Xubuntu.
För att lägga in Ubuntu på usb via windows använder du lämpligen UNetbootin. Osäker på om Netbook remix och Lubuntu finns med i listan. Om inte så behöver du ladda ner .iso-filen manuellt. Ett minne på 1gb bör vara fullt tillräkligt.
Därefter startar du datorn från minnet (tryck esc när asus-loggan visas och välj USB-minnet i listan). Sen ska det bara vara att stara och välja "installera" från skrivbordet. Osäker på hur det ser ut i netbook remix och Lubuntu.
Angående om hårddisken rensas eller inte så beror det på hur du installerar. I installationsguiden kan du välja "använd hela disken" eller "använd en del av det lediga utrymmet".
Hoppas jag inte varit allt för otydlig nu, förtydligar gärna om du möter på patrull.
/Johan
Vilket smak av Ubuntu som passar bäst på 900an styrs mycket efter tycke och smak. Personligen är jag inte speciellt mycket för netbook-utseendet så jag kör Xubuntu med E17 som fönsterhanterare. Det passar mig men kräver väldigt mycket anpassning för att att bli användbart.
Gillar du netbook-beteendet så finns Ubuntu netbook remix annars kan du testa Lubuntu eller Xubuntu.
För att lägga in Ubuntu på usb via windows använder du lämpligen UNetbootin. Osäker på om Netbook remix och Lubuntu finns med i listan. Om inte så behöver du ladda ner .iso-filen manuellt. Ett minne på 1gb bör vara fullt tillräkligt.
Därefter startar du datorn från minnet (tryck esc när asus-loggan visas och välj USB-minnet i listan). Sen ska det bara vara att stara och välja "installera" från skrivbordet. Osäker på hur det ser ut i netbook remix och Lubuntu.
Angående om hårddisken rensas eller inte så beror det på hur du installerar. I installationsguiden kan du välja "använd hela disken" eller "använd en del av det lediga utrymmet".
Hoppas jag inte varit allt för otydlig nu, förtydligar gärna om du möter på patrull.
/Johan
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Det finns en aktiv tråd bara tio timmar äldre än denna, om exakt samma sak:
Bästa eeePC900 operativstytem
Bästa eeePC900 operativstytem
Hej Johan!
Försöker att lägga in UNetbooth på USB de vill att man ska välja en avbildningsfil, vad är det?
Jag kan inte mycket om detta.
När jag har fixat UNetbooth, ska då xbuntu in på samma USB?
Jag använder min stationära dator för att göra detta. Är det bättre att använda eeePC direkt kanske?
Mvh
Något förvirrad Maria
Försöker att lägga in UNetbooth på USB de vill att man ska välja en avbildningsfil, vad är det?

Jag kan inte mycket om detta.
När jag har fixat UNetbooth, ska då xbuntu in på samma USB?
Jag använder min stationära dator för att göra detta. Är det bättre att använda eeePC direkt kanske?
Mvh
Något förvirrad Maria
Avbildningsfilen är iso-filen du laddar hem.
Unetbootin installerar du på datorn. Programmet använder du sedan för att lägga in det som finns på avbildningsfilen på din USB-sticka.
Det har ingen betydelse på vilken dator du gör detta. Använd den som du är mest bekväm med.
Unetbootin installerar du på datorn. Programmet använder du sedan för att lägga in det som finns på avbildningsfilen på din USB-sticka.
Det har ingen betydelse på vilken dator du gör detta. Använd den som du är mest bekväm med.
Var hittar jag ISO-filen?
Jag ska ha ubuntu på eeePC, ska jag ladda ner ISO-filen i den datorn som ska få ubuntu?
Ska även UNetbooth vara på eeePC för att lyckas?
Finns det ingen ubuntu för Dummies?
Jag ska ha ubuntu på eeePC, ska jag ladda ner ISO-filen i den datorn som ska få ubuntu?
Ska även UNetbooth vara på eeePC för att lyckas?
Finns det ingen ubuntu för Dummies?

Senast redigerad av 1 Miiafia, redigerad totalt 20 gånger.
www.ubuntu.com välj "download", alternativt kan du ladda hem via programmet Unetbootin.
Du ska ha iso-filen på den datorn där du ska fixa iordning USB-stickan med Unetbootin.
Du ska ha iso-filen på den datorn där du ska fixa iordning USB-stickan med Unetbootin.
OK!
Då ska jag byta dator.... nu!
Åter kommer troligen med fler frågor!
Då ska jag byta dator.... nu!
Åter kommer troligen med fler frågor!
Nu har jag fått in ubuntu i min eeePC!
Men har problem med internet uppkopplingen!
Men har problem med internet uppkopplingen!
Problem med trådlösa eller trådbundna?
Trådbundna...
La en tråd under internet, tänkte det var forumet för att få hjälp med uppkopplingen!
//Maria
La en tråd under internet, tänkte det var forumet för att få hjälp med uppkopplingen!

//Maria