Ingen /boot/grub/menu.lst
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Ingen /boot/grub/menu.lst
Installerade Ubuntu 9.10 på tom hårddisk från en DVD som medföljde tidningen Linux Format. Det ska vara samma installation som vanligt, men med några hundra extra paket installerade.
När jag startar min dator får jag inte upp någon GRUB-meny, utan Ubuntu 9.10 väljs automatiskt.
Nu kände jag plötsligt för att köra ”dual boot”, så jag gjorde en GParted-USB-sticka, startade datorn från den, minskade min /home och skapade två nya ext4-partitioner på det lediga utrymmet. Den ena av dem är för det andra operativsystemet och den andra hade jag tänkt att ha för experiment med andra distributioner.
Dags då att installera mitt andra operativsystem och det är då OpenSuse 11.2. Installerade även detta från en Linux Format-DVD, dock ej samma skiva. Installationen funkade bra. Valde rätt partitioner på alla sätt och vis, tror det var sda9 eller sda8 för / och så valde jag att använda samma /home som för Ubuntu. Kanske dumt, men jag vet i så fall inte riktigt varför, även om jag kan ana en och annan konflikt där. Men det är inte det som är mitt problem, inte än i alla fall.
Startade då om datorn och förväntade mig att kunna välja mellan Ubuntu och OpenSuse, men icke. Tänkte att jag kunde ändra i /boot/grub/menu.lst, men det visade sig att jag inte har någon sådan över huvud taget!
När jag monterar OpenSuses /-partition ser jag att /boot/grub/menu.lst existerar och jag börjar ana problemet…
Jag har en separat /boot för Ubuntu medan /boot för OpenSuse ligger i den vanligt /-partitionen. Förmodar att jag skulle gårr annorlunda tillväga vid installationen av OpenSuse, men inser inte riktigt exakt hur jag skulle gjort.
Kanske mer en OpenSuse-fråga än en Ubuntufråga, i och för sig, men jag kan ju inte vara medlem på varenda forum i hela världen bara för att jag vill installera och testa en ny distribution lite då och då…? Men det kanske jag måste.
Nåja, hur som helst så är jag tacksam för alla idéer. Förmodar att det lutar åt ominstallation av OpenSuse och att jag där ska göra andra val än de jag gjorde senast så det är jag beredd på, om inget annat skulle hjälpa.
När jag startar min dator får jag inte upp någon GRUB-meny, utan Ubuntu 9.10 väljs automatiskt.
Nu kände jag plötsligt för att köra ”dual boot”, så jag gjorde en GParted-USB-sticka, startade datorn från den, minskade min /home och skapade två nya ext4-partitioner på det lediga utrymmet. Den ena av dem är för det andra operativsystemet och den andra hade jag tänkt att ha för experiment med andra distributioner.
Dags då att installera mitt andra operativsystem och det är då OpenSuse 11.2. Installerade även detta från en Linux Format-DVD, dock ej samma skiva. Installationen funkade bra. Valde rätt partitioner på alla sätt och vis, tror det var sda9 eller sda8 för / och så valde jag att använda samma /home som för Ubuntu. Kanske dumt, men jag vet i så fall inte riktigt varför, även om jag kan ana en och annan konflikt där. Men det är inte det som är mitt problem, inte än i alla fall.
Startade då om datorn och förväntade mig att kunna välja mellan Ubuntu och OpenSuse, men icke. Tänkte att jag kunde ändra i /boot/grub/menu.lst, men det visade sig att jag inte har någon sådan över huvud taget!
När jag monterar OpenSuses /-partition ser jag att /boot/grub/menu.lst existerar och jag börjar ana problemet…
Jag har en separat /boot för Ubuntu medan /boot för OpenSuse ligger i den vanligt /-partitionen. Förmodar att jag skulle gårr annorlunda tillväga vid installationen av OpenSuse, men inser inte riktigt exakt hur jag skulle gjort.
Kanske mer en OpenSuse-fråga än en Ubuntufråga, i och för sig, men jag kan ju inte vara medlem på varenda forum i hela världen bara för att jag vill installera och testa en ny distribution lite då och då…? Men det kanske jag måste.
Nåja, hur som helst så är jag tacksam för alla idéer. Förmodar att det lutar åt ominstallation av OpenSuse och att jag där ska göra andra val än de jag gjorde senast så det är jag beredd på, om inget annat skulle hjälpa.
Re: Ingen /boot/grub/menu.lst
Jag skulle tro att Grub i Suse tagit över, det bästa är att editera den att chainloada Ubuntus grub. I Suses menu.lst, peka på Ubuntus boot-partition och lägg till raden chainload +1 i menu.lst det borde lösa problemet.
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Är inte riktigt med på noterna, eller så kanske jag förklarade lite dåligt. När jag startar datorn så är det Ubuntu som startas, inte OpenSuse, vilket jag tycker talar emot att OpenSuses grub tagit över. Det verkar snarare som att OpenSuse isolerat sig lite från omvärlden… /boot/grub/menu.list existerar i sda9, men jag tror inte att systemet bryr sig om sda9 alls vid uppstart. När Ubuntu startat är sda9 inte monterad, men den finns i Platser och kan monteras, så att jag kan se vad som finns i den.barzam skrev:Jag skulle tro att Grub i Suse tagit över, det bästa är att editera den att chainloada Ubuntus grub. I Suses menu.lst, peka på Ubuntus boot-partition och lägg till raden chainload +1 i menu.lst det borde lösa problemet.
Ända sedan jag installerade Ubuntu 9.10 på min nya hårddisk så har jag inte sett någon menylista och därmed inte kunnat välja något uppstartsalternativ. Ubuntu 9.10 har startats utan att andra alternativ synts till.
Jaha 
I vilket fall har ju Ubuntu 9.10 grub2 och filen du ska editera heter /boot/grub/grub.cfg inte menu.lst som tidigare. Kolla in Archlinux bra wiki om grub2: http://wiki.archlinux.org/index.php/GRUB2#Configuration

I vilket fall har ju Ubuntu 9.10 grub2 och filen du ska editera heter /boot/grub/grub.cfg inte menu.lst som tidigare. Kolla in Archlinux bra wiki om grub2: http://wiki.archlinux.org/index.php/GRUB2#Configuration
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Tittade på sidan och körde sedanbarzam skrev:Jaha
Kod: Markera allt
sudo grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg
openSUSE 11.2 (on /dev/sda9)
[Linux-bzImage, setup=0x3c00, size=0x37cce0]
error: file not found
Press any key to continue...
Ska ta en titt i ”/boot/grub/grub.cfg” också och se om jag kan hitta något konstigt eller någon ledtråd där, trots min inkompetens.
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Tittade i grub-filen och hittade inget konstigt i den. Det enda konstiga jag hittade vad när jag tog en titt i /boot på sda9 (OpenSuse-partitionen). Där finns en länk som heter ”initrd” som leder till ”initrd-2.6.31.5-0.1-default” som ska ligga i samma mapp. Dock existerar ingen ”initrd-2.6.31.5-0.1-default” i den mappen och länken är därmed trasig, vilket också framgår i Nautilus.
En sökning ger också vid handen att ”initrd-2.6.31.5-0.1-default” helt saknas, så det är inte det att den hamnat fel heller. Fast jag har ingen aning om vad ”initrd” gör över huvud taget så detta kanske är helt irrelevant.
En sökning ger också vid handen att ”initrd-2.6.31.5-0.1-default” helt saknas, så det är inte det att den hamnat fel heller. Fast jag har ingen aning om vad ”initrd” gör över huvud taget så detta kanske är helt irrelevant.
Kan du posta Ubuntus grub.cfg och SUSE:s menu.lst så kan vi kika 

- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Visst, gärna det. Här är Ubuntus fil, som jag alltså skapade tidigare idag, se ett av mina tidigare inlägg:
Och här är OpenSuses motsvarighet:
#
# DO NOT EDIT THIS FILE
#
# It is automatically generated by /usr/sbin/grub-mkconfig using templates
# from /etc/grub.d and settings from /etc/default/grub
#
### BEGIN /etc/grub.d/00_header ###
if [ -s /boot/grub/grubenv ]; then
have_grubenv=true
load_env
fi
set default="0"
if [ ${prev_saved_entry} ]; then
saved_entry=${prev_saved_entry}
save_env saved_entry
prev_saved_entry=
save_env prev_saved_entry
fi
insmod ext2
set root=(hd0,1)
search --no-floppy --fs-uuid --set 26094d3c-6311-4967-8850-6bee2fb7df1b
if loadfont /usr/share/grub/unicode.pf2 ; then
set gfxmode=640x480
insmod gfxterm
insmod vbe
if terminal_output gfxterm ; then true ; else
# For backward compatibility with versions of terminal.mod that don't
# understand terminal_output
terminal gfxterm
fi
fi
if [ ${recordfail} = 1 ]; then
set timeout=-1
else
set timeout=10
fi
### END /etc/grub.d/00_header ###
### BEGIN /etc/grub.d/05_debian_theme ###
set menu_color_normal=white/black
set menu_color_highlight=black/white
### END /etc/grub.d/05_debian_theme ###
### BEGIN /etc/grub.d/10_linux ###
menuentry "Ubuntu, Linux 2.6.31-19-generic" {
recordfail=1
if [ -n ${have_grubenv} ]; then save_env recordfail; fi
set quiet=1
insmod ext2
set root=(hd0,5)
search --no-floppy --fs-uuid --set 0d251762-9dd6-4234-9927-038c9ed5dd0e
linux /vmlinuz-2.6.31-19-generic root=UUID=26094d3c-6311-4967-8850-6bee2fb7df1b ro quiet splash
initrd /initrd.img-2.6.31-19-generic
}
menuentry "Ubuntu, Linux 2.6.31-19-generic (recovery mode)" {
recordfail=1
insmod ext2
set root=(hd0,5)
linux /vmlinuz-2.6.31-19-generic root=UUID=26094d3c-6311-4967-8850-6bee2fb7df1b ro single
initrd /initrd.img-2.6.31-19-generic
}
menuentry "Ubuntu, Linux 2.6.31-17-generic" {
recordfail=1
set quiet=1
insmod ext2
set root=(hd0,5)
linux /vmlinuz-2.6.31-17-generic root=UUID=26094d3c-6311-4967-8850-6bee2fb7df1b ro quiet splash
initrd /initrd.img-2.6.31-17-generic
}
menuentry "Ubuntu, Linux 2.6.31-17-generic (recovery mode)" {
recordfail=1
insmod ext2
set root=(hd0,5)
linux /vmlinuz-2.6.31-17-generic root=UUID=26094d3c-6311-4967-8850-6bee2fb7df1b ro single
initrd /initrd.img-2.6.31-17-generic
}
menuentry "Ubuntu, Linux 2.6.31-14-generic" {
recordfail=1
set quiet=1
insmod ext2
set root=(hd0,5)
linux /vmlinuz-2.6.31-14-generic root=UUID=26094d3c-6311-4967-8850-6bee2fb7df1b ro quiet splash
initrd /initrd.img-2.6.31-14-generic
}
menuentry "Ubuntu, Linux 2.6.31-14-generic (recovery mode)" {
recordfail=1
insmod ext2
set root=(hd0,5)
linux /vmlinuz-2.6.31-14-generic root=UUID=26094d3c-6311-4967-8850-6bee2fb7df1b ro single
initrd /initrd.img-2.6.31-14-generic
}
### END /etc/grub.d/10_linux ###
### BEGIN /etc/grub.d/20_memtest86+ ###
menuentry "Memory test (memtest86+)" {
linux16 /memtest86+.bin
}
menuentry "Memory test (memtest86+, serial console 115200)" {
linux16 /memtest86+.bin console=ttyS0,115200n8
}
### END /etc/grub.d/20_memtest86+ ###
### BEGIN /etc/grub.d/30_os-prober ###
menuentry "openSUSE 11.2 (on /dev/sda9)" {
insmod ext2
set root=(hd0,9)
search --no-floppy --fs-uuid --set 8eb4fe7b-d738-47ec-98dc-98ac88de4a72
linux /boot/vmlinuz root=/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD3200BEVE-00A0HT0_WD-WXB0AB952354-part9 resume=/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD3200BEVE-00A0HT0_WD-WXB0AB952354-part7 splash=silent quiet showopts
initrd /boot/initrd
}
menuentry "Failsafe -- openSUSE 11.2 (on /dev/sda9)" {
insmod ext2
set root=(hd0,9)
linux /boot/vmlinuz root=/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD3200BEVE-00A0HT0_WD-WXB0AB952354-part9 showopts apm=off noresume nosmp maxcpus=0 edd=off powersaved=off nohz=off highres=off processor.max_cstate=1 x11failsafe
}
### END /etc/grub.d/30_os-prober ###
### BEGIN /etc/grub.d/40_custom ###
# This file provides an easy way to add custom menu entries. Simply type the
# menu entries you want to add after this comment. Be careful not to change
# the 'exec tail' line above.
### END /etc/grub.d/40_custom ###
# Modified by YaST2. Last modification on Sat Feb 20 14:39:11 CET 2010
# THIS FILE WILL BE PARTIALLY OVERWRITTEN by perl-Bootloader
# Configure custom boot parameters for updated kernels in /etc/sysconfig/bootloader
default 0
timeout 8
##YaST - generic_mbr
gfxmenu (hd0,8)/boot/message
##YaST - activate
###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: linux###
title openSUSE 11.2
root (hd0,8)
kernel /boot/vmlinuz root=/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD3200BEVE-00A0HT0_WD-WXB0AB952354-part9 resume=/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD3200BEVE-00A0HT0_WD-WXB0AB952354-part7 splash=silent quiet showopts
initrd /boot/initrd
###Don't change this comment - YaST2 identifier: Original name: failsafe###
title Failsafe -- openSUSE 11.2
root (hd0,8)
kernel /boot/vmlinuz root=/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD3200BEVE-00A0HT0_WD-WXB0AB952354-part9 showopts apm=off noresume nosmp maxcpus=0 edd=off powersaved=off nohz=off highres=off processor.max_cstate=1 x11failsafe
initrd /boot/initrd
Vad händer om du byter ut
motmenuentry "openSUSE 11.2 (on /dev/sda9)" {
insmod ext2
set root=(hd0,9)
linux /boot/vmlinuz root=/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD3200BEVE-00A0HT0_WD-WXB0AB952354-part9 resume=/dev/disk/by-id/ata-WDC_WD3200BEVE-00A0HT0_WD-WXB0AB952354-part7 splash=silent quiet showopts
initrd /boot/initrd
}
i Ubuntus grub.cfg?menuentry "openSUSE 11.2 (on /dev/sda9)" {
set root=(hd0,9)
chainloader +1
}
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
error: invalid signature
Nu skummade jag igenom tråden väldigt snabbt. Men att återställa (Installera) GRUB2 är väldigt enkelt: http://www.lathund.nu/2010/02/09/aterst ... t-windows/
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Nu var ju inte problemet att GRUB förstörts, utan snarare tvärt om: Att installationen av OpenSUSE inte insåg att Ubuntu redan finns på hårddisken och att jag nu inte kan få den senaste installationen (OpenSUSE) att starta (i OpenSUSE-partitionens /boot hittar jag bland annat en trasig länk, kanske har den betydelse i sammanhanget, kanske inte) . Något Windows finns över huvud taget inte inblandat och jag har inga som helst planer på att blanda in skiten heller i någon av mina datorer.Hund skrev:Nu skummade jag igenom tråden väldigt snabbt. Men att återställa (Installera) GRUB2 är väldigt enkelt: http://www.lathund.nu/2010/02/09/aterst ... t-windows/
Jag misstänker att lösningen på mitt problem är något i stil med att installera om OpenSUSE på ett eller annat sätt, så jag får väl helt enkelt ställa min fråga på något av deras forum, om jag inte lyckas vid nästa försök.
Tack ändå.
Det beror sannolikt på att OpenSuse's partition sda9 inte är bootbar. Invalid signature betyder då att partitionens bootsektor saknar en giltig signatur.Johnny Rosenberg skrev:Kod: Markera allt
error: invalid signature
Du kan fixa det enkelt genom att starta upp en LiveCD som har Grub legacy, dvs OpenSuse eller äldre version av Ubuntu (Jaunty eller tidigare). Sen gör du sda9 bootbar med:
sudo grub
root (hd0,8)
setup (hd0,8)
quit
Sen prova igen att boota med chainloader som du la in.
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Okej, ska testa detta sedan. Man tycker ju spontant att installationsprogrammet för OpenSUSE skulle fixat den biten automatiskt under själva installationen. Hade väl en förhoppning om att slipa pajassyndrom med OpenSUSE, men alla distar har väl sina brister, förmodar jag.
Nix, installationen skriver inte i partitionens bootsektor om man inte ändrar det själv.
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Kan jag inte göra det direkt från Ubuntu? sda9 är ju inte monterad när jag kör Ubuntu.Bowmore skrev:Du kan fixa det enkelt genom att starta upp en LiveCD som har Grub legacy, dvs OpenSuse eller äldre version av Ubuntu (Jaunty eller tidigare). Sen gör du sda9 bootbar med:setup (hd0,8) skriver just i partitionens bootsektor.Kod: Markera allt
sudo grub root (hd0,8) setup (hd0,8) quit
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Nej, det kan jag ju inte eftersom Ubuntu använder Grub 2, eller hur?
Så det lär bli OpenSuse-skivan då, och så får jag använda su istället för sudo, antar jag.
Så det lär bli OpenSuse-skivan då, och så får jag använda su istället för sudo, antar jag.
Tyvärr funkar inte det då ditt Ubuntu Karmic har Grub2. Om du haft en äldre version, t.ex Jaunty, så hade det gått att göra så.Johnny Rosenberg skrev:Kan jag inte göra det direkt från Ubuntu? sda9 är ju inte monterad när jag kör Ubuntu.
Edit:
Har man inte en Livecd med gamla grub kan man chroota OpenSuse i Karmic och fixa det den vägen.
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
chroota…?
Ja, det innebär att man temporärt byter root (/) i Karmic och på så sätt kommer åt kommandon och funktioner, t.ex grub, i OpenSuse. Se även manualen "man chroot".
Föredrar du den metoden så kan jag skriva ner hur du ska göra.
Föredrar du den metoden så kan jag skriva ner hur du ska göra.