Omröstning - Radering av konto

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.

Ska ubuntu-se.org tillåta uppsägning av medlemskap ?

Omröstningen slutade 26 feb 2010, 12:19

Ja
30
63%
Nej
15
31%
Vet ej ( skriv gärna i tråden )
3
6%

Antal röster: 48

Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Omröstning - Radering av konto

Inlägg av Kattskrället »

Kattskrället skrev:Edit: Gör mig till viljes eller ta konsekvenserna av ert handlande.... ;)
Told ya....
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Så, det här kan ju bli en stark valfråga....vem törs ta tag i detta?

Min gissning är, tyvärr en lågoddsare....ingen.

Jag är helt övertygad om att inte en själ törs peta i detta tyvärr. Ryggradslösa ynkryggar skulle då jag vilja definiera de som men jag kan ju ha fel....har haft fel förr som sagt var.

Men jag betvivlar att någon ens törs ta detta i sin mun inför det kommande valet och lova någonting i någon riktning......tyvärr.

Men, jag kommer hänga kvar och älta detta ändå.....until the end of time....kul va? :D
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag kan det. Blir jag vald så lovar jag att jag kommer införa att man som medlem kommer kunna ta bort sitt konto så länge detta går att lösa utan att inläggen tas bort. Första skälet till detta är för att det tveklöst verkar finnas en majoritet som vill kunna det och i andra hand för att få slut på dessa trådar som endast skapats för att ställa till oreda.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

farmfield skrev:Jag kan det. Blir jag vald så lovar jag att jag kommer införa att man som medlem kommer kunna ta bort sitt konto så länge detta går att lösa utan att inläggen tas bort. Första skälet till detta är för att det tveklöst verkar finnas en majoritet som vill kunna det och i andra hand för att få slut på dessa trådar som endast skapats för att ställa till oreda.
I vilket syfte tråden skapats vet jag inte, men jag har en önskan om att kunna ha valfriheten att bestämma över mitt eget konto, resten har jag gett upp att bry mig om för länge sedan.....
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Bah, valfläsk. Hur ska man veta att man kan lita på det innan valet?
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jag lämnar nu denna tråd eftersom ingenting mer fruktsamt kan komma ur den.

@Kattskrället

Jag står naturligtvis för vad jag skrivit inkl. mitt 'vallöfte'.
Xcore

Inlägg av Xcore »

rancor skrev:Nej, det blir inte bra.

Vi har många exempel på användare som missbrukar funktionen och raderar sitt konto, återkommer samma dag som en annan användare och håller på så. Det blir sjukt förvirrande och missvisande. Lagt kort ligger, det är inget medlemskap, det är ett forum. Tål man inte att det man skrivit går till historien så får man helt enkelt skita i att registrera sig från början.

// rancor
Det är inte speciellt svårt att radera någon som vill bli raderad. Det tar admin 2 sek att utföra det. Det är inte svårare än att man skickar ett PM till admin och ber om att få bli raderad om man verkligen blir det. "Lagt kort ligger" snacket är bara dumt att köra med. Människor kan faktiskt ändra sig och borde ha rätten att få göra det.

1.Inlägg och namn stannar kvar.
2.Det är lätt gjort att radera nån

Så varför inte.
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Angående diskussionen om upphovsrätten ovan:
upphovsmannen (och därmed upphovsrätten) kan aldrig påverkas av publicering. Däremot kan upphovsrätten licensieras vilket är det normala vid t.ex. publicering i DN. Man kan dock aldrig sälja upphovsrätten som sådan utan enbart delar av den (den moraliska rätten till verket går inte att överlåta med bindande verkan exempelvis).

Detta betyder att den som postar här har upphovsrätt till sina inlägg, men det vore orimligt att anse att man därmed förbehållit sig samtliga rättigheter förknippade med verket. Att det blir publicerat är ju uppenbart för var och en.

En bra lösning är ställa som krav för att tillåta folk att posta här att deras inlägg därmed publiceras under t.ex. en GPL-variant eller CC, då slipper man alla dessa problem i fortsättningen. Att inte reglera detta alls är oansvarigt.

Om topic:
Jag tycker dock att det är löjligt att inte radera konton om folk ber om det. En förutsättning för detta är självklart att inläggen inte försvinner. Jag misstänker att det rör sig om max ett tiotal personer det handlar om så det kan inte vara ett stort problem för administrationen att ordna detta. Inte heller tror jag det är ett stort problem att folk skaffar ett nytt konto om man ångrar sig. Det är väl ändå vad man skriver som är väsentligt, inte vem som gör det?
Lars

Inlägg av Lars »

Skunken skrev:Jag har inte sagt mej vilja avsluta mitt konto här. Vad jag har menat är att det rimligen borde gå att avsluta ett konto, om man inte längre vill räknas in i statistiken. Som Vulfgar en gång sa till mej. Är det så svårt att förstå?
Siffran 14215 anger antalet användare som registrerat sig här sedan forumets start för drygt fyra år sedan. Ingenting annat. Att manipulera den siffran är att skriva om historien.

Är det kanske formuleringen "Totalt antal medlemmar" som du vänder dig emot? Om du eller någon kan annan föreslå en bättre formulering så är det ju enkelt att ändra på det.
Användarvisningsbild
barzam

Inlägg av barzam »

Vad sägs om?

Registrerade medlemmar 14123
Totalt antal inloggade medlemmar det senaste halvåret 123
Antal inloggade just nu 12
Lars

Inlägg av Lars »

barzam skrev:Vad sägs om?

Registrerade medlemmar 14123
Totalt antal inloggade medlemmar det senaste halvåret 123
Antal inloggade just nu 12
Inte helt dumt. Jag kollade lite snabbt och halvårssiffran är 2782.
Användarvisningsbild
Skunken
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Skunken »

Lars skrev:
Skunken skrev:Jag har inte sagt mej vilja avsluta mitt konto här. Vad jag har menat är att det rimligen borde gå att avsluta ett konto, om man inte längre vill räknas in i statistiken. Som Vulfgar en gång sa till mej. Är det så svårt att förstå?
Siffran 14215 anger antalet användare som registrerat sig här sedan forumets start för drygt fyra år sedan. Ingenting annat. Att manipulera den siffran är att skriva om historien.

Är det kanske formuleringen "Totalt antal medlemmar" som du vänder dig emot? Om du eller någon kan annan föreslå en bättre formulering så är det ju enkelt att ändra på det.
Utan att ägna mej åt ordklyverier: -Oj vad många vi är nu på detta fora! ... Förstår du vad jag menar?

Om alla som ville finge reistrera om sej här.. för att sedan räknas in i statistiken för antalet användare ... så bleve antalet användare gissningsvis något mindre än +14.000 st.

Ang. att byta nick: Jag bytte från Turbo till Skunken ... av viss anledning .. och jag signerade mina inlägg av skunken med nicket Turbo .. Så inget smyg där. De flesta här vet att Skunken är gamle Turbo .. som har varit med sedan 6.06 utgåvan.

OT. Lite diskussion här emellanåt ser jag som enbart uppfriskande ... i ett för övrigt numera "dött" forum. ;D
Hoppas att Farmfield blir ny ledare. Han tycks ha alla hästarna i stallet. :D
Bågskyttenörd
Lars

Inlägg av Lars »

Skunken skrev:Utan att ägna mej åt ordklyverier: -Oj vad många vi är nu på detta fora! ... Förstår du vad jag menar?
Jag förstår vad du menar och håller med. Jag tror att de flesta numera inser vad siffran betyder och inte betyder. Att den har övertolkats tidigare är tråkigt men är inget argument för att gömma eller manipulera statistiken.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

farmfield skrev:Jag kan det. Blir jag vald så lovar jag att jag kommer införa att man som medlem kommer kunna ta bort sitt konto så länge detta går att lösa utan att inläggen tas bort. Första skälet till detta är för att det tveklöst verkar finnas en majoritet som vill kunna det och i andra hand för att få slut på dessa trådar som endast skapats för att ställa till oreda.
Du ska "leda" inte leka forumadministratör. Men lägg gärna upp det som förslag, så kan vi se över det.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Hund skrev: Du ska "leda" inte leka forumadministratör. Men lägg gärna upp det som förslag, så kan vi se över det.
Det verkar vara hög tid att välja vilka som är admins, vissa verkar ha suttit för länge och tror sig bestämma.... :P

-----------

Angående att avsluta ett konto så borde det vara mycket enkelt att ersätta inlägg med en "gäst" signatur så är frågan ur världen.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

pun skrev:
Det verkar vara hög tid att välja vilka som är admins, vissa verkar ha suttit för länge och tror sig bestämma.... :P
Inte då! Admins ska tillsättas eller avsättas av TL, ev, i samråd med någon/några vettiga betrodda.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

*bump*
Grön Göling skrev:Det finns en site - stateofinsanity.com (nej, inget www) - som man skulle kunna titta på som en mall för hur det kan se ut på ett föredömligt sätt.
INTE för ämnesvalet/valen på siten, men mera på det här med att namn/nick och avatarer hänger kvar i all evighet.
Okej, nu betalar man för sitt medlemsskap där, men då man upphör att betala så avskrivs man som medlem av ledningen. Det är samma sak som om man ber om att medlemsskapet skall upphöra och inget konstigt alls.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Grön Göling skrev:
pun skrev:
Inte då! Admins ska tillsättas eller avsättas av TL, ev, i samråd med någon/några vettiga betrodda.

Jo det är en ännu bättre ide som jag inte vågade skriva...... ;D

Om admins kör ett "eget race" så blir det totalt pankaka av allting, kanske därför det ser ut som det gör... ???
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

KiviE skrev:så länge de inte går emot våra forumsregler så ska det räcka.
LoCot är mer än forumet.
KiviE skrev:Sen om man vill göra mer än bara ställa några frågor i supporten så kan det ju krävas att det är samarbetsvilliga för att det ska bli något men det är ju inte ett krav.
Hur skulle det fungera om ingen ville hjälpa till att svara på frågor tror du?
Folk som vill att andra ska hjälpa dem, men som inte kan tänka sig att hjälpa andra kan vi vara utan.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

pun skrev: Angående att avsluta ett konto så borde det vara mycket enkelt att ersätta inlägg med en "gäst" signatur så är frågan ur världen.
Precis som många andra redan skrivit så skulle det resultera i kaos, elende och misär i hela forumet, då folk kommer att avregistrera sig, registrera sig, avregistrera sig och registrera sig.
Det hände som skrivet under DSK, vilket gör att det är helt omöjligt att få någon som hellst överblick över vad som skrivits.
Man kan läsa 1 tråd där 4st "Gäst" debatterar med varandra, men utan någon som hellst möjlighet att veta vem som är vem.

Som tidigare skrivet:
Bättre är då att göra som vi gör idag(?), eller iallafall som vi gjorde då jag satt i administanionen:
Skicka ett mail till någon administratör, så tas lösenordet/mailen bort, signatures tas bort, och kontot inaktiveras. Då går det inte att logga in, och inte att ta tillbaka kontot, och har man inte avslutat "medlemskapen" där så undrar jag verkligen vad som krävs...
Finns som sagt en anledning att inte ett enda större internetforum tillåter användare att avregistrera sig.

Klippt direkt från Ubuntuforums.com:
-Will you delete my account for me?
We regret to inform you that account deletions are not possible at this time. If you wish for your account to become inactive we recommend you choose a difficult password for the account and then quit using it.
Svårare än så är det inte.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"