Omröstning - Radering av konto

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.

Ska ubuntu-se.org tillåta uppsägning av medlemskap ?

Omröstningen slutade 26 feb 2010, 12:19

Ja
30
63%
Nej
15
31%
Vet ej ( skriv gärna i tråden )
3
6%

Antal röster: 48

bjoost61
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Omröstning - Radering av konto

Inlägg av bjoost61 »

Vet inte om det går rent tekniskt........herregud vi får hoppas det är en undanflykt och det beror på prestige och statistik. Det låter mer som ComHems support än ett seriöst forum för öppen källkod. Det här ska vara det officiella Svenska forumet för ett av det mest moderna operativsystem som finns i dagsläget. Någostan här måste väl kompetensen att ordna det finnas, så det är nog bara en undanflykt.
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Nej, det blir inte bra.

Vi har många exempel på användare som missbrukar funktionen och raderar sitt konto, återkommer samma dag som en annan användare och håller på så. Det blir sjukt förvirrande och missvisande. Lagt kort ligger, det är inget medlemskap, det är ett forum. Tål man inte att det man skrivit går till historien så får man helt enkelt skita i att registrera sig från början.

// rancor
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

rancor skrev:Nej, det blir inte bra.

Vi har många exempel på användare som missbrukar funktionen och raderar sitt konto, återkommer samma dag som en annan användare och håller på så. Det blir sjukt förvirrande och missvisande. Lagt kort ligger, det är inget medlemskap, det är ett forum. Tål man inte att det man skrivit går till historien så får man helt enkelt skita i att registrera sig från början.

// rancor
+1
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Jag har läst tråden. Även det här ämnet har en tendens att dyka upp med jämna mellanrum.
Andemeningen med, att man skall kunna ha rätt att få sitt konto avslutat, avtängt etc., den delar jag.
I flera inlägg finns goda tankar och några av dem vill jag dela med mig av. Nog skulle det vara trevligt att ha en medlemsregistrering som visar dem som vill vara registrerade här, även om de inte är inne i forumet varje dag. På samma sätt kunna veta, att de som inte längre vill logga in, överhuvudtaget, även försvinner ur medlemskadern. Med t.ex. ett tillägg till det stängda nicket: "medlemskapet är upphört", eller något liknande.

Jag har fetat skrivningar i nedan citat, där jag själv anser det viktigt att understryka det som skribenten anger. I vart fall känns andemeningen viktig för mig.
andol skrev:Är raderande utav konto nödvändigtvis samma sak som att säga upp sitt medlemskap ur gemenskapen?

Ja, du har rätt att gå ur en föreningen. Däremot så är jag tveksam till att du har rätt att få ditt namn struket ur alla gamla protokoll etc. Det är ju just det som blir resultatet när ett konto faktiskt raderas från forumet, att alla inlägg som är skrivet med det helt plötsligt står utan upphovsman.

Förövrigt så tycker jag det är minst sagt märkligt att omröstningen verkar handla mycket om att få konton raderade, medan den faktiskta frågeställningen nämner uppsägning utav medlemskap. Dessa begrepp må överlappa, men de är som sagt inte nödvändigtvis ekvivalenta.
Xcore skrev:. . . . I mitt eget forum går det bra att säga upp sitt medlemskap eftersom inläggen stannar kvar.
Detta är ju det enda rätta. Man kan inte kräva radering av vad som en gång har förekommit. Ett forum har inte det kravet på sig. I andra, liknande sammanhang gäller ju också, att tryckt material är tryckt. För Internetforum finns ännu ingen juridisk bindning, vad jag förstår, inte heller någon praxis i form av domslut, så det verkar mycket främmande att rassla med "kedjor" i form av advokater, i denna tidiga fas. En proffessionell advokat vill förmodligen inte ens åtaga sig ett ärende av detta slag.

@Xcore Har du, hos dig, någon teknisk lösning för att göra detta och som skulle kunna appliceras här hos oss, så hoppas jag att du vill förmedla det till forumledningen och forumadmins. Det är ju just så här, som det borde kunna vara.
farmfield skrev:
KiviE skrev:Nej av den enkla anledningen att forumet förmodligen kommer bli konstig. Om man lyckas lösa det så att man ser vem som gjort inlägget även fast han/hon är borttagen så kanske jag kan rösta ja.
Jag håller med LJ men vet att problemet är tekniskt. Att ha en stor mängd inlägg utan 'avsändare' blir fel. Att ta bort dessa blir också fel. Hur gör man om någon ändrar sig. Är ett konto verkligen att anse som avslutat om inläggen ligger kvar?

Det är ju det här som är så komplicerat. Men egentligen håller jag med om logiken att man ju borde kunna utträda ur en gemenskap, frågan blir ju då hur man löser detta rent tekniskt och/eller om det ens går att lösa tekniskt. :-[
Skunken skrev:Det finns en annan tråd här. Typ - Fantisktiskt... nu är vi över 14.000 medlemmar ! .... Sant? 8)
Jag håller med om att detta är en fullkomligt vansinnigt påstående. Jag hade gärna sett att konton som ej varit aktiverade på, säg två år, raderades. Jag skulle inte genomföra detta utan konsensus med administrationen om jag blev TL, men det är min högst personliga åsikt. Jag ser hellre att vi har 500 aktiva medlemmar än skryter med 13.500 inaktiva...
Det ligger goda tankar här bakom. I det stora hela, är det något sådant här, som jag själv skulle vilja se.

Kanske ett sätt: En tidsräkning bakåt på, låt säga 24 månader, varefter som medlemmen automatiskt tas ut ur medlemsräkningen. Nick och inlägg bör stå kvar, enligt ovan citerade. Redan vid registrering av sitt konto skall man informeras om, att medlemsskapet automatiskt fryses, om man inte loggar in minst en gång, under denna tid. Inlägg under nicket, kvarstår i forumgemenskapen.
Malou skrev:Hej!

Postade för ett bra tag sedan ang detta med att radera eventuella konton men hittar inte detta mitt inlägg nu.
Man kan avaktivera konton utan att själva inlägg samt vederbörande försvinner. Det ser med andra ord ut som om vederbörande finns kvar som medlem men är avaktiverad. Detta går om man bara vill.

//Malou
Nu har vi kanske två instanser som kan hjälpa oss att lösa delar av, eller hela det här, om vi tittar på Xcores skrivning om hur det ser ut i hans forum.

Plus att, om man drar sig till minnes bloggen på idg.se, där ett av Pink Panters nick, förmodligen Max Klurig (om jag minns rätt. Kunde inte googla fram bloggsidan på idg.se under någondera av nicken Max Klurig eller Kylling, men den finns där) som under sensommaren 2008 drev en bloggstrid med ubuntu.se för att han inte kunde få avsluta sitt konto hos dem. Jag gissar att Mickes tankar då, är liknande dem som företrädarna för nejsidan här och idag, företräder.

Personligen gissar och tror jag, att man har löst detta hos sig idag, eftersom deras administratör Little John tar upp denna fråga idag hos oss, genom att skapa denna tråd i just detta ämne. Jag kan inte tro, att de har kvar sitt system hos sig, det som MK bloggade mot och att de, trots det, kommer till detta forum för att försöka driva igenom något som de själva tidigare har motsatt sig. Samtidigt hoppas jag innerligt, att ingen försöker skapa diskussioner i ämnet, om de själva inte har städat väldigt rent, inne hos sig själva, innan de går ut och har synpunkter på hur andra har det hos sig.

Det skulle inte likna trådskaparen . . . Så i denna sak, kan de säkert dela med sig.

Förhoppningsvis kan L J dela med sig av, hur de har gjort hos dem.
Medlem som medlem, på båda ställen.

Iofs kommer jag att rösta JA i omröstningen. Det är vad jag själv anser.

Fler röster OCH inlägg har hunnit in, sedan jag började att skriva, men jag stannar här och lägger min röst på JA (ursäkta, Rancor ;) )
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 19 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
rancor

Inlägg av rancor »

Broder Tuck skrev: Fler röster har hunnit in, sedan jag började att skriva, men jag stannar här och lägger min röst på JA (ursäkta, Rancor ;) )
Gamle vän, du är förlåten =)
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

@ bjoost61

Ett tips till dig personligen, du har ju möjlighet till att själv ställa frågan i ditt nya forum, om hur de ställer sig, den dag
du ber dem om, att radera ditt konto. Då vet du redan från början, hur det fungerar hos dem.

Övriga i tråden, med liknande upplägg som bjoost61 kan ju göra sammaledes. Bra att veta innan. . . .

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Är det någon som skäms väldigt för sina egna inlägg, går det bra att gå in radera innehållet i dom ett efter ett.
Undantaget är de som finns i tavlan bortmoderade inlägg.

Om det enbart handlar om statistik bör ni naturligtvis inte logga in här överhuvudtaget.
bjoost61

Inlägg av bjoost61 »

Naturligtvis kommer jag noggrant kontrollera det i fortsättningen vad som gäller. Visst kan man vara godtrogen en gång och tro att ett forum för öppen källkod ska vara seriöst men man behöver ju inte upprepa sina misstag.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

bjoost61 skrev:Naturligtvis kommer jag noggrant kontrollera det i fortsättningen vad som gäller. Visst kan man vara godtrogen en gång och tro att ett forum för öppen källkod ska vara seriöst men man behöver ju inte upprepa sina misstag.
Nu är jag långt ifrån säker men jag tror personligen att dom flesta forum inte skulle radera publicerade inlägg även om många kanske erbjuder någon form av 'radering' av kontot utöver det. Men det ställer som sagt till en massa kontinuitetsproblem i trådarna om man tar bort postade inlägg.
bjoost61

Inlägg av bjoost61 »

@Rune.K Skäms för mina inlägg gör jag inte, men i övrigt var det en bra ide'. Tar dock en väldig tid så jag får fortsätta i morgon.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Blir helt klart förvirrande när man tar bort ett konto, och folk reggar sig igen, för att sedan ta bort kontot, regga sig igen osv. Omöjligt att se vilka inlägg en användare skrivit, eller att följa upp historik.
Märktes tydligt under DSK, och i dagsläget är det nästan omöjligt att få någon struktur i informationen om man vill kika på det som hänt, då samma användare kan ha skrivit med flera olika konton, men med samma namn.

Bättre är då att göra som vi gör idag(?), eller iallafall som vi gjorde då jag satt i administanionen:
Skicka ett mail till någon administratör, så tas lösenordet/mailen bort, signatures tas bort, och kontot inaktiveras. Då går det inte att logga in, och inte att ta tillbaka kontot, och har man inte avslutat "medlemskapen" där så undrar jag verkligen vad som krävs...

Men vilket stort "icke-problem". Vet inte om ett enda större forum där man kan ta bort sitt konto. Hur skulle Flashback, Ubuntuforums, Sweclockers osv se ut om konton försvan lite här och där!?
Klippt direkt från Ubuntuforums.com:
-Will you delete my account for me?
We regret to inform you that account deletions are not possible at this time. If you wish for your account to become inactive we recommend you choose a difficult password for the account and then quit using it.
Svårare än så är det inte.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

andol skrev: ....
Det är ju just det som blir resultatet när ett konto faktiskt raderas från forumet, att alla inlägg som är skrivet med det helt plötsligt står utan upphovsman.
....
)
Man konstaterar med ett stilla fniss att medlemmen "Gäst" har en kolossal massa synder på sitt samvete.
Dessvärre.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Rune.K skrev:Är det någon som skäms väldigt för sina egna inlägg, går det bra att gå in radera innehållet i dom ett efter ett.
Undantaget är de som finns i tavlan bortmoderade inlägg.

Om det enbart handlar om statistik bör ni naturligtvis inte logga in här överhuvudtaget.
Jag skäms personligen inte för en enda post jag skrivit, för de poster jag skrivit i affekt....har jag bett personerna personligen om ursäkt för.

Jag har inga som helst intressen i att mina poster ska raderas, däremot så hyser jag det största intresset i att mitt konto raderas med påföljd att jag inte heller räknas in i någon statistik över att jag räknas som en medlem här. Eftersom jag inte har för avsikt att logga in här så räknar jag mig inte heller som en medlem av detta fora eller local community.

Men som det ser ut så måste jag fortsätta att logga in och tjata om mina intressen i detta.....ja vad ska man kalla det? Tvångsmässiga medlemsanslutning?

Edit: Gör mig till viljes eller ta konsekvenserna av ert handlande.... ;)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Det finns en site - stateofinsanity.com (nej, inget www) - som man skulle kunna titta på som en mall för hur det kan se ut på ett föredömligt sätt.
INTE för ämnesvalet/valen på siten, men mera på det här med att namn/nick och avatarer hänger kvar i all evighet.
Okej, nu betalar man för sitt medlemsskap där, men då man upphör att betala så avskrivs man som medlem av ledningen. Det är samma sak som om man ber om att medlemsskapet skall upphöra och inget konstigt alls.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

@ GG
Tack för din post för en evighet sedan Laila. Jag läste den och misstänker att den kanske kunde ha varit liiiiiite ägnad mot mig.....men det vet jag inte med säkerhet iofs.....men den kändes faktiskt lite skön att läsa då....ändå, oavsett vem den var riktad till.

Tack oavsett Laila, för att du finns därute ibland oss och håller dina vingar över oss....
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

farmfield skrev:
bjoost61 skrev:Naturligtvis kommer jag noggrant kontrollera det i fortsättningen vad som gäller. Visst kan man vara godtrogen en gång och tro att ett forum för öppen källkod ska vara seriöst men man behöver ju inte upprepa sina misstag.
Nu är jag långt ifrån säker men jag tror personligen att dom flesta forum inte skulle radera publicerade inlägg även om många kanske erbjuder någon form av 'radering' av kontot utöver det. .. .. ..
Var inte för säker på det, min gode man. :D

Jo, inläggen kanske de behåller. Det är bara en del, i tråden. Men detta med att kunna avregistrera medlemmar, rent generellt,
det tror jag att Ubuntu.se kan göra och gör . . . .

Varför skulle annars och om inte, L J ens ha startat denna tråd och medföljande omröstning?
De, precis som vi, säger sig vilja arbeta för gemenskapens bästa,
med sådana ädla avsikter,
går de självfallet inte in och sprider söndring och split,
i en annan ubuntugemenskap.

Om saker som inte ens de själva redan har löst och fixat till och korrigerat.
Om avsikten i första hand är, att de vill verka för en god gemenskap i Ubuntuvärlden.

Det som de säger sig vilja arbeta för?

Framförallt inte, mot den första gemenskapen för Ubuntu som fanns i landet och kanske mest av det skälet,
kom att bli den initialt största. Till en början och fram till idag . . .

Vilket inte behöver betyda det ringaste, i en morgondag.

Gissningsvis får vi snart ett svar i tråden. Jag ser att Micke, no1viking är inloggad,
så både detta med Max Klurigs gamla blogg,
hur man fixar sådant här, med avslut av enskildas konton, etc.,
samt,
denna tråds tillkommelse,
blir förmodligen snart besvarat.

Om inte för dig och mig som mottagare,
så kanske, för medlemmar som bjoost61 och andra, som har uttryckt sina farhågor och dubier i denna, liknande situation (tråd)
som skapats av Little John, i denna tråd.

Vi får hoppas att det blir rena och raka svar, denna gång,
istället för omskrivningar och ifrågasättanden av andra saker och enskilda personer,
som mestadels brukar bli resultatet av deras ageranden.
Deras fokus är spikrakt, som du k a n s k e har sett.

Jag kan höra rasslet av kedjorna. Av tidigare erfarenhet, vis av förekomsten av dem.

Det är knappast synd om dig, eller mig, Även om det i förstone är oss, som de vill kasta sig över.

Mer kanske, av dem som invaggas till att tro,
att gräsmattan ÄR grönare, på andra sidan stängslet . . . . .
Intill dess att gräsmattan där, visar sin sanna färg.

Till dess, att de står inför fullbordat faktum, att så var inte fallet.
Då knackar de kanske på igen. Eller, pga det som hände dem,
helt lämnar gemenskapen.

Trötta på allt tjafs just här,
där L J skapar trådarna och Micke går in med sina inlägg.

Allt, för att forma scenen av det, som de anser sig vilja påvisa.
Att de sedan måste frammana den röran själva,
verkar inte störa dem det minsta.

Tukken.

p.s. nu väntar vi andäktigt på Mickes inträde i tråden . . . .
och sedan L J
och därefter . . . .

jo, jag ser, även om de smyger i hörnen . . .

Så synd, på en gemenskap som hade kunnat vara så fin,
om alla hade haft de goda avsikter som de så rundhänt säger sig ha.
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
Skunken

Inlägg av Skunken »

För att förtydliga för de som inte förstår varför jag besöker forat om jag inte vill vara medlem !

Jag har inte sagt mej vilja avsluta mitt konto här. Vad jag har menat är att det rimligen borde gå att avsluta ett konto, om man inte längre vill räknas in i statistiken. Som Vulfgar en gång sa till mej. Är det så svårt att förstå?

För övrigt tycker jag att den löjliga tråden om att vi är så fantastiskt många på detta fora .. borde raderas!
Att jag med detta tyckande skulle räknas som troll ... bjuder jag på.

Jag har förstått att detta fora inte är öppet för kritik. Kritiserar man något här så räknas man som troll. Det säger mera om forumets anda än om riktigheten i att den som kritiserar möjligtvis är ett troll.

8)
Bågskyttenörd
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Skunken skrev:Kritiserar man något här så räknas man som troll. Det säger mera om forumets anda än om riktigheten i att den som kritiserar möjligtvis är ett troll. 8)
Det tror jag att du har missuppfattat. Här, hos oss, så kan du i vart fall ha en kritisk röst. Hur det förhåller sig med sådant, annorstädes, det vet jag inte. Kör vidare
med ditt, du.

Det är skillnad i HUR man kritiserar och hur pass rent på fötterna man har, när man kritiserar. Jag tror, att du har det ganska gott på fötterna, i det avseendet.

Andra, som gapar när "hussar" gör det, känner jag kanske inte lika för. Men att där råder en god överensstämmelse, det är jag den förste att kunna skriva under på.

tukken
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Broder Tuck skrev:
Skunken skrev:Kritiserar man något här så räknas man som troll. Det säger mera om forumets anda än om riktigheten i att den som kritiserar möjligtvis är ett troll. 8)
Det tror jag att du har missuppfattat. Här, hos oss, så kan du i vart fall ha en kritisk röst. Hur det förhåller sig med sådant, annorstädes, det vet jag inte. Kör vidare
med ditt, du.

Det är skillnad i HUR man kritiserar och hur pass rent på fötterna man har, när man kritiserar. Jag tror, att du har det ganska gott på fötterna, i det avseendet.

Andra, som gapar när "hussar" gör det, känner jag kanske inte lika för. Men att där råder en god överensstämmelse, det är jag den förste att kunna skriva under på.

tukken
Förmodar att du är inne på ullsäckar och katt spåret ännu en gång....kör du på det spåret "kompis".

Ring inte mig, jag ringer dig....när jag anser tiden mogen.....not.

Edit: Push me over the edge and reap what you sow. ;)
Senast redigerad av 1 Kattskrället, redigerad totalt 20 gånger.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Jag har en endaste önskan, och det är att få ha valfriheten att bestämma över mitt eget kontos vara eller icke vara på den här gudsförgätna siten.

Varför tillåts man inte få bestämma över det själv? Vart tog allt skitsnack om frihet och friheten att själv bestämma över saker och ting vägen?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"