Mappa om tangenter [LÖST]
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Mappa om tangenter [LÖST]
Jag vill ställa in så att alt gr + O blir omega, Ω, istället för œ som det är nu. Hur gör jag detta?
Senast redigerad av 1 m!rage, redigerad totalt 19 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Mappa om tangenter
Skapa filen ~/.xmodmaprc med följande innehåll:
Du måste logga ut/in eller kör xmodmap ~/.xmodmaprc för att aktivera det.
Kod: Markera allt
keycode 32 = o O o O Greek_omega Greek_OMEGA
Kanon! Tyvärr är det beroende av caps-läget, som för det mesta är inställt på gement, men jag är bara intresserad av stora omega, inte lilla som är ω. Kan man ordna så att versala omega mappas till båda?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Naturligtvis kan du göra det. Greek_OMEGA representerar Ω och Greek_omega representerar ω. Så om du skriver Greek_OMEGA på båda platserna så får du endast Ω. Eller så kan du byta plats på dem så att du kan få fram ω också om du vill (fast med skift då).
Gött! Tack för hjälpen!
Re: Mappa om tangenter [LÖST]
Har en tangent till... Skulle vilja sätta grader-tecknet ° till någon lämplig tangent, alt-gr + ' exempelvis (den till höger om Ä). Kan någon förklara lite mer ingående hur xmodmaprc-syntaxen ser ut och var man slår upp teckens namn?
Re: Mappa om tangenter [LÖST]
Det visade sig att Ω finns med på den vanliga svenska QWERTY-tangentbordslayouten, på Skift + Alt Gr + Q så det var egentligen onödigt att mappa om med xmodmap i detta fallet. ° hittar vi på Skift + Alt Gr + Å (två gånger)