Omröstning - Radering av konto

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.

Ska ubuntu-se.org tillåta uppsägning av medlemskap ?

Omröstningen slutade 26 feb 2010, 12:19

Ja
30
63%
Nej
15
31%
Vet ej ( skriv gärna i tråden )
3
6%

Antal röster: 48

Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Omröstning - Radering av konto

Inlägg av P.Forsberg »

Som ni säkert vet, går det inte att radera sitt konto hos ubuntu-se.org. Detta innebär att man i nuläge är reggat på livstid utan chans att ta bort sitt konto. Jag kanske förstår administrationens synpunkter men jag anser att detta förfalska statistiken kolossalt. Med andra ord, antalet registrerade medlemmar är fel. Jag vet att många ville radera sitt konto.
Att säga upp sitt medlemskap i föreningar eller organisationer är en rättighet som finns förankrat i lagar. Jag uppmanar administrationen av ubuntu-se.org att omedelbart skapar möjligheten att radera sitt konto.
Och eftersom allt ska vara demokratiskt frågar jag nu:

Vad tycker ni ?

LJ
Användarvisningsbild
Skunken
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Omröstning - Radering av konto

Inlägg av Skunken »

Håller i princip med Little John ang. rätt att begära utträde ur förening, samt forum!

En rättighet som man bör ha enligt svensk praxis.

Att jag fortfarande finns kvar med nytt nick .. hör inte egentligen dit.

Har förstått att ledningen menar att vissa trådar blir konstiga om de som skrivit plötsligen raderar sitt konto. .................... Men!

Det skulle verkligen vara intressant att få veta hur många medlemmar Ubuntu-Sverige egentligen har ! ;D
Bågskyttenörd
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Nej av den enkla anledningen att forumet förmodligen kommer bli konstig. Om man lyckas lösa det så att man ser vem som gjort inlägget även fast han/hon är borttagen så kanske jag kan rösta ja.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Statistik bör man alltid ta med nypa salt.
Jag tycker det inte spelar så stor om det går att avregistrera sej eller ej.
Och vad jag förstår så är det ett litet fåtal som vill avregistrera sej, det enklaste är ju att låta bli besöka den här webbplatsen.
Här har du ialla fall kvar din copyright på allt du skrivit.
Annars brukar det vara det motsatta på typ facebook och liknande sajter.
Användarvisningsbild
Skunken

Inlägg av Skunken »

Rune.K skrev:Statistik bör man alltid ta med nypa salt.
Och vad jag förstår så är det ett litet fåtal som vill avregistrera sej, det enklaste är ju att låta bli besöka den här webbplatsen.
Tror du har fel där Rune K. Det skulle nog visa sej att ni tappar hälften av medlemmarna .. om ni tillät en omröstning och radering av konton.

Är ni skraja för sanningen? >:D
Senast redigerad av 1 Skunken, redigerad totalt 19 gånger.
Bågskyttenörd
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Jag anser som sagt att rättigheten att säga upp sitt medlemskap ska prioriteras.

LJ
KiviE

Inlägg av KiviE »

Little John skrev:Detta innebär att man i nuläge är reggat på livstid utan chans att ta bort sitt konto.
Sant att man är reggad på livstid men avaktivering säger ju ändå att man har gått ur, för gott eller tillfälligt.

Little John skrev:Att säga upp sitt medlemskap i föreningar eller organisationer är en rättighet som finns förankrat i lagar.
Tycker gott och väl att avaktivering kan ses som en uppsägnings av medlemsskap. Om du går ur en förening så raderas ju inte all information om dig och vad du har gjort i föreningen etc som skulle hända här om man tog bort kontot helt och hållet.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

detta är vådan av att man inte har särskilda krav för gemenskapsforum å ena sidan och lite lättare krav för supportdelen...
jag anser att man skulle undvika mycket snickesnack om att man lider av att se information och inlägg om fri programvara, CoC och ubuntus filosofi om det vore så.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Ulsak skrev:detta är vådan av att man inte har särskilda krav för gemenskapsforum å ena sidan och lite lättare krav för supportdelen...
jag anser att man skulle undvika mycket snickesnack om att man lider av att se information och inlägg om fri programvara, CoC och ubuntus filosofi om det vore så.
Men vad har det med uppsägning av konto att göra ? ;)

LJ
Användarvisningsbild
Skunken

Inlägg av Skunken »

I min lilla umgängeskrets så känner jag 6 st som skulle vilja ha sitt konto borttaget från Ubuntu-Sverige.
Så ...................... Jag menar att Ubuntu-Sverige kör med falskt medlemsantal .... eftersom alla som vill ta bort sitt konto ... inte får göra det. Det finns troligen massor av medlemmar som skulle vilja avsluta sitt konto hos er.

Inte minst av att det finns bra alternativa forum att vända sig till ;D
Bågskyttenörd
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Skunken skrev:...
Tror du har fel där Rune K. Det skulle nog visa sej att ni tappar hälften av medlemmarna .. om ni tillät en omröstning och radering av konton.

Hehe!
Jag skiter fullständigt hur många medlemmar som är med i statistiken.
Det behöver man inte vara någon Einstein för att inse att antalet medlemmar i statistiken inte stämmer med verkligheten.

Men det är klart om man vill bråka, så finns det alltid något att klaga på. :)
Användarvisningsbild
Skunken

Inlägg av Skunken »

Rune.K skrev:
Skunken skrev:...

Hehe!
Jag skiter fullständigt hur många medlemmar som är med i statistiken.
Det behöver man inte vara någon Einstein för att inse att antalet medlemmar i statistiken inte stämmer med verkligheten.

Men det är klart om man vill bråka, så finns det alltid något att klaga på. :)
Kallar du det för bråk..... Att jag ifrågasätter ert sätt att räkna medlemsantal? :)
Bågskyttenörd
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Little John skrev:
Ulsak skrev:detta är vådan av att man inte har särskilda krav för gemenskapsforum å ena sidan och lite lättare krav för supportdelen...
Men vad har det med uppsägning av konto att göra ? ;)

LJ
att många som är trötta på att se tjafset och istället vore mer intresserade av att få eller ge rak support fick det alternativet. jag har elefanthud och kan vara relativt hårdhänt tillbaka bakom mitt tangentbord, men det finns faktiskt de som mår dåligt att läsa om konflikter och bråk vill kanske slippa det. Då kan det vara bra att man har särskilda krav för Die Hard-forumister..
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Detta är forumadminístratörernas förklaring varför inte konton raderas.
Den främsta anledningen till att vi inte avregistrerar konton här längre är att den möjligheten gång på gång har missbrukats tidigare. Fler personer har avregisterat sina konton i vredesmod för att sedan komma tillbaka några månader senare och skapa helt nya konton. Problemet med detta är att det blir väldigt oöverskådligt vem som har skrivit vad. "Visa användarens inlägg" blir grovt missvisande.
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Tack Hakan S, det var nåt sånt som fick mig att skriva mitt första inlägg samt att bocka för Vet Ej.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Är raderande utav konto nödvändigtvis samma sak som att säga upp sitt medlemskap ur gemenskapen?

Ja, du har rätt att gå ur en föreningen. Däremot så är jag tveksam till att du har rätt att få ditt namn struket ur alla gamla protokoll etc. Det är ju just det som blir resultatet när ett konto faktiskt raderas från forumet, att alla inlägg som är skrivet med det helt plötsligt står utan upphovsman.

Förövrigt så tycker jag det är minst sagt märkligt att omröstningen verkar handla mycket om att få konton raderade, medan den faktiskta frågeställningen nämner uppsägning utav medlemskap. Dessa begrepp må överlappa, men de är som sagt inte nödvändigtvis ekvivalenta.
Senast redigerad av 1 andol, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Skunken skrev:

Vadå "ni"? "Vi" menar du väl? Om du nu inte vill vara delaktig i det här forumet kan du väl bara sluta att komma hit.
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

KiviE skrev:Nej av den enkla anledningen att forumet förmodligen kommer bli konstig. Om man lyckas lösa det så att man ser vem som gjort inlägget även fast han/hon är borttagen så kanske jag kan rösta ja.
Helt enig.
Det kan hända att man hittar ett inlägg som referera till ett annat inlägg skrivet av en medlem vars identitet är raderad. Då blir det svårt att hitta det.
Att ta bort den "länken" gör att det blir sämre support.
Det här med "falsk statistik" ger jag inte många kronor för. Trams. Räkna antalet aktiva varje dag istället. Eller antalet poster/ månad. Ett j*kla trams det här med statistik.
Medlemsantalet säger ju egentligen ingenting - jag kan väl registrera 100 nya konton om jag vill?
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Sen så tycker jag även det blir märkligt att blanda in statistik i den här diskussionen. Att faktiskt radera konton för att få en mer "rättvisande" statistik låter som lätt overkill då det torde vara mycket rimliga att helt enkelt diskutera sig fram till hur man vill räkna fram vilken statistik.
Användarvisningsbild
Skunken

Inlägg av Skunken »

Sundberg skrev:
Skunken skrev:

Vadå "ni"? "Vi" menar du väl? Om du nu inte vill vara delaktig i det här forumet kan du väl bara sluta att komma hit.
Jag räknar inte mej som en del av denna gemenskap längre. Och att be mej att inte komma hit... får väl gälla alla då som sökt sej till andra forum ... där man kan radera sitt konto ! ;)
Bågskyttenörd
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"