Vilken version ska jag välja??

Wille Lööf

Vilken version ska jag välja??

Inlägg av Wille Lööf »

Hej

Jag är helt grön på Ubuntu och vill installera en bra version, med många fina program och finesser redan inlagda.

Eftersom att jag är ovan vid Linux (fast väldigt van vid datorer och Win/Mac-os) vill jag att introduktionen ska bli enkel och trevlig.

Vilken ska jag då välja??

1. Ubuntu 6.06 (Dapper Drake) CD

eller

2. Ubuntu 6.10 (Edgy Eft) CD

eller en DVD variant

3 Ubuntu 6.10 (Edgy Eft) DVD
ubuntu-6.10-dvd-i386.iso                  25-Oct-2006 16:43  3.5 GB
http://ftp.acc.umu.se/mirror/cdimage.ub ... y/release/

eller någon av Daniel Nylanders fina varainter

4 ubuntu-6.10-nordic-desktop-i386.iso        08-Jan-2007 21:15  710M 
5 ubuntu-7.04-nordic-desktop-i386.iso        08-Jan-2007 23:16  702M

Har visserligen prövat en LiveCD (ubuntu-7.04-nordic-desktop-i386.iso) och såg att man enkelt kunde installera nya program. Så man kanske inte behöver allt från början, men samtidigt så vet jag för lite för att veta vad jag missar plus att det är säkert inte bara "vanliga" program som skiljer de olika kärnorna åt.

Vill gärna ha NTFS stöd inlagt från början (NTFS-3g).

Mycket tacksam för hjälp eller åsikter om detta
Okänd

SV: Vilken version ska jag välja??

Inlägg av Okänd »

Jag skulle nog rekommendera alternativ nummer 2 eller 5. Fördelen med femman är att den är helt på svenska från ruta ett.

Oavsett vilken du väljer så tror jag att det kommer att bli en standardinstallation. Har du en internetuppkoppling (vilket jag antar) så är det så vackert att Ubuntu hämtar hem program över internet efter hand som du installerar dem, vilket innebär att du inte behöver ta hem en eller flera stor(a) CD/DVD-image(s).

Läs sedan den översta (klistrade) tråden i detta forum för att få en överblick på systemet. Det är en utmärkt introduktion till vad som följer med alla de olika alternativ som du räknar upp här.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

7.04 är inte officiellt släppt, om man installerar den förväntas man hjälpa till att lösa de problem som ännu finns. Nya uppdateringar släpps dagligen, uppdateringarna rättar buggar som andra användare upptäckt och skapar också nya buggar. Rekommenderas inte för nybörjare ännu.

6.10 är den senaste stabila Ubuntu-versionen, den innehåller de nyaste programmen och fungerar bra. Rekommenderas för de allra flesta.

6.06 är en version som har LTS (long term support), d.v.s. säkerhetsuppdateringar kommer att släppas under lång tid framöver (3-5 år). Rekommenderas för servrar och/eller företagsanvändning där man vill ha en stabil miljö under lång tid.
Senast redigerad av 1 Lars, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Jag som har kört det ett tag, skulle utan tveka säga, KÖR 6.06!
Den är mest stabil, och den har inga prblem med sin SWAP!
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

JAPPP !! :) :) :) :) :)
Wille Lööf

Inlägg av Wille Lööf »

Hej igen

Ah vad kul med kvicka svar, tack!
Alltid bra med aktiva forum.

Med all respekt för de som svarat så väljer jag nog att gå på moderatorernas svar, dvs 6.06.

Återkommer säkert med nya frågor, har ju helt nya ögon på det här OSet.
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

När du fått känna lite på 6.06 och kanske vill köra program som stöds av 6.10 är det enkel sak att inne i Ubuntu uppdatera till 6.10
Så var scenariot för mig för någon dag sedan och uppdateringen gick som en dans :)
Hur man gör uppdateringen kan du läsa här:
https://help.ubuntu.com/community/EdgyUpgrades
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"