automatisk backup till usb-minne vid montering
Re: automatisk backup till usb-minne vid montering
Det jag menar är att du har bumpat den här och din andra tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 94#p369894 ett oräkneligt antal gånger. Får du fortfarande inga svar så beror det antagligen på att ingen här vet. Det här forumet är inte överdrivet stort så du kanske ska söka på något annat? Annars är du självklart välkommen att ställa fler frågor här
@ fashoin
Håller med m!rage
Naturligtvis försöker vi hjälpa dej, men är det ingen som kan svaret på din fråga så...
De som ger support gör det på sin fritid och av egen fri vilja och för det mesta tycker vi det är roligt att ge support.
Håller med m!rage
Naturligtvis försöker vi hjälpa dej, men är det ingen som kan svaret på din fråga så...
De som ger support gör det på sin fritid och av egen fri vilja och för det mesta tycker vi det är roligt att ge support.
m!rage skrev:Det jag menar är att du har bumpat den här och din andra tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 94#p369894 ett oräkneligt antal gånger. Får du fortfarande inga svar så beror det antagligen på att ingen här vet. Det här forumet är inte överdrivet stort så du kanske ska söka på något annat? Annars är du självklart välkommen att ställa fler frågor här
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag har försökt med denna guiden men utan att lyckas. Är dock inte grafiskt gränssnitt men tanken är att man anger vilket av ens usb-minne som som auto-backupas till.
http://andri.dk/tech/linux/usb-backup
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Ett annat GUI som använder sig av rsync LuckyBackup
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
ZX Spectrum skrev:Jag har försökt med denna guiden men utan att lyckas. Är dock inte grafiskt gränssnitt men tanken är att man anger vilket av ens usb-minne som som auto-backupas till.
Har också följt guiden till punkt och pricka!
Även inlägg från folk som står nederst på sidan!
Det är lite ändringar beroende på vilken version av Ubuntu man kör!
Men allt detta utan att lyckats!
Tanken är ju grym me scriptet men synd att jag inte får ordning på de!
Ingen som jag provat sig på detta script nedan som kör Ubuntu 9.10?
Då får du väl felsöka. Vad går fel? Kolla loggarna. Kolla lsusb etc etc. Kolla att du inte skrivit fel i konfigurationen.
E lite grön på vad det gäller script!gusse02 skrev:Då får du väl felsöka. Vad går fel? Kolla loggarna. Kolla lsusb etc etc. Kolla att du inte skrivit fel i konfigurationen.
När jag dubbelklickar på script-ikonen och väljer kör i terminal så kommer terminalen upp
men försvinner innan jag hinner se ett enda tecken som står!
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ja, jag har också tänkt på LuckyBackup. Hela tiden har jag följt tråden, men eftersom trådskaparen envisas medgruble skrev:Ett annat GUI som använder sig av rsync LuckyBackup
så föll det på det och att h*n så tvärsäkert höll fast vid det senare.när jag ansluter en usb disk till min dator så vill jag att backup skall tas på en eller flera valda mappar automagiskt!
Annars kör jag själv med just Luckybackup och är helt tillfreds med det programmet. Inkrementell backup. Det går m.a.o. väldigt snabbt vid andra backupen, beroende förstås, på hur mycket man har hunnit lägga till/förändra, sedan den föregående. Därtill kan man, om man vill, följa händelseförloppet under hela processen, se loggar etc.. Därtill sparar LuckyBackup sin backup i originalformat. Det är bara att dra tillbaks önskad fil/mapp till originalplaceringen, så är allt återskapat. Här krävs ingen "restore-applikation". Även om den också finns tillgänglig.
Att jag inte har svarat i tråden, även om jag anser att LuckyBackup är helt suveränt, beror på ovan citerade krav på omedelbar uppstart av backupen, vid inkoppling av usb-enheten. Det fixar inte LuckyBackup.
När man har gått igenom LuckyBackup och gjort det klart för användande, inkoppling av usb-enheten, krävs både en start av programmet och en, eller ett par musklickningar i det, för att programmet skall starta sitt arbete. Jag gissade, att det var inte det, som trådskaparen ville ha. Det är synd. Annars skulle det här ha kunnit vara ett mer än vällovligt alternativ.
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Jo men problemet kan ju ses som tudelat:
1) när man kopplar in en enhet (USB-disk) så skall ett program startas
2) välj ett bra backupprogram
1) löses t.ex. med konfigurering av udev (som här http://andri.dk/tech/linux/usb-backup) eller med ivman som jag föreslog
2) kanske kan vara LuckyBackup
Själv har jag använt ivman för att automatiskt kopiera foton från kameran. Jag installerade ivman och lade till en eller ett par rader i konfigurationsfilen. Skapade ett skript som kopierar alla bilder från den enhet som stoppades in. Lät göra ett pip om det gick bra. På det sättet hamnar alla mina foton på min (skärmlösa) server på ett smidigt sätt.
1) löses t.ex. med konfigurering av udev (som här http://andri.dk/tech/linux/usb-backup) eller med ivman som jag föreslog
Själv har jag använt ivman för att automatiskt kopiera foton från kameran. Jag installerade ivman och lade till en eller ett par rader i konfigurationsfilen. Skapade ett skript som kopierar alla bilder från den enhet som stoppades in. Lät göra ett pip om det gick bra. På det sättet hamnar alla mina foton på min (skärmlösa) server på ett smidigt sätt.
Broder Tuck skrev:Ja, jag har också tänkt på LuckyBackup. Hela tiden har jag följt tråden, men eftersom trådskaparen envisas medgruble skrev:Ett annat GUI som använder sig av rsync LuckyBackupså föll det på det och att h*n så tvärsäkert höll fast vid det senare.när jag ansluter en usb disk till min dator så vill jag att backup skall tas på en eller flera valda mappar automagiskt!
Annars kör jag själv med just Luckybackup och är helt tillfreds med det programmet. Inkrementell backup. Det går m.a.o. väldigt snabbt vid andra backupen, beroende förstås, på hur mycket man har hunnit lägga till/förändra, sedan den föregående. Därtill kan man, om man vill, följa händelseförloppet under hela processen, se loggar etc.. Därtill sparar LuckyBackup sin backup i originalformat. Det är bara att dra tillbaks önskad fil/mapp till originalplaceringen, så är allt återskapat. Här krävs ingen "restore-applikation". Även om den också finns tillgänglig.
Att jag inte har svarat i tråden, även om jag anser att LuckyBackup är helt suveränt, beror på ovan citerade krav på omedelbar uppstart av backupen, vid inkoppling av usb-enheten. Det fixar inte LuckyBackup.
När man har gått igenom LuckyBackup och gjort det klart för användande, inkoppling av usb-enheten, krävs både en start av programmet och en, eller ett par musklickningar i det, för att programmet skall starta sitt arbete. Jag gissade, att det var inte det, som trådskaparen ville ha. Det är synd. Annars skulle det här ha kunnit vara ett mer än vällovligt alternativ.
Tukken
Jag hade hört talas om Lyckybackup innan men inte tittat på det så mycket då jag
hellre kör rsync från terminalen istället för grafiska program!
Det är också smidigt när man skapat några finurliga 'alias' i .bashrc!
Men eftersom detta verkar vara lite klurigt krav från mig så håller jag tråden öppen och väntar med spänning!
Tycker inte att det skall vara en omöjlighet i Ubuntus stora värld av smarta lösningar

Tack ändå!
gusse02 skrev:Jo men problemet kan ju ses som tudelat:
Din länk innehöll inget! Men jag skall ta mig en kik på ivman!
återkommer med hur det går!