[Diskussion] Nominering/Val av Team Leader och Team Contact

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
No1Viking

Re: [Diskussion] Nominering av Team Leader och Team Contact

Inlägg av No1Viking »

Urban Anjar skrev:.....signa CoC, och stå bakom ubuntus löften, filosofi och bugg #1 är ett minimum imho.
Det var ett jävla tjat om det där!
Först och främst måste det väl bli ordning och reda, här, innan man kan komma med dylika krav, eller? I läget man befinner sig nu är det viktigast att man hittar rätt folk som är villiga att fixa till locot och det är svårt nog, tror jag. Fixa locot och ordna med filosofiska spörsmål senare. Att göra allt på en gång tror jag är väldigt svårt.

Micke
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Ursäkta en liten stillsam fråga.
bugg #1 har dykt upp allt oftare de senaste dagarna som ett slagträ i debatterna.
Är det verkligen så att bekämpa bugg #1 är ett nationellt LoCos absolut viktigaste uppgift?

För min egen del är snacket om bugg #1 bara ett internt skämt på launchpad. :)
Visst ligger det mycket sanning i den första buggrapporten på launchpad, det säger jag inte emot.

Men kan någon bugg #1-fanatiker här visa upp något dokument där det står att Canonical Ltd eller Ubuntu.com aktivt arbetar med bug #1, förutom den första buggrapporten på launchpad.

bugg #1 har det tjatats om i flera år här, nu är det dags att komma med fakta.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Klart det är viktigt. Jag vill gärna kunna gå och köpa en dator utan Windowslicens, utan att behöva leta och jobba. Windowsskatten är klart orättvis.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

No1Viking skrev:
Urban Anjar skrev:.....signa CoC, och stå bakom ubuntus löften, filosofi och bugg #1 är ett minimum imho.
Först och främst måste det väl bli ordning och reda, här, innan man kan komma med dylika krav, eller? I läget man befinner sig nu är det viktigast att man hittar rätt folk som är villiga att fixa till locot och det är svårt nog, tror jag. Fixa locot och ordna med filosofiska spörsmål senare. Att göra allt på en gång tror jag är väldigt svårt.

Micke
Jag håller med dej No1Viking om att det tjatas väldigt mycket om CoC och bugg #1 här.
Kanske det beror på att några har fått slut på ordentliga argument.
Men som jag tycker så verkar det som vi har en ordentlig och ärlig valrörelse i full gång nu.
Mycket tack till CF som satte ner foten och startade om valrörelsen på ett riktigt sätt.
Och mycket tack till vulfgar som ställer upp som valförättare.

Ibland håller jag med dej No1Viking :)
Jag försöker hålla lite ordning som lokal moderator så gott jag kan, jag är ingen expert på det som du säkert vet.
Faktum är att jag känner mej lite ensam som moderator de senaste dagarna.
Det är i stort sett bara Hund och jag som har agerat de senaste dagarna.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

mcNisse skrev:Klart det är viktigt. Jag vill gärna kunna gå och köpa en dator utan Windowslicens, utan att behöva leta och jobba. Windowsskatten är klart orättvis.
Ett sätt som flertalet medlemmar kan bidra med, det är att gå in i alla datoraffärer som man känner till och fråga efter Linuxdatorer eller om det går att beställa.
Det står klart och tydligt i den första buggrapporten på launchpad.
Vi skulle kunna ha en speciell tråd där vi kan berätta vilka affärer vi har varit i, med mera.
Många bäckar små... men det tar naturligtvis tid.

Att bara tjata om bugg #1 som vissa gör utan att komma med konkret är bara tråkigt.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

No1Viking skrev:

Micke
Ja, det är ett jävla tjat på mig liksom det är på dig, men vi har olika käpphästar. Jag tror det blir ordning när det finns en gemensam tydlig och klar målbild. Varför håller vi på med det här? Vart vill vi komma? Hur ska det gå till?

Vet man inte vad vi vill och varför vi vill det kommer vi ständigt och jämt hamna i en massa idiotdiskussioner inom administrationen och med medlemmarna. Man kan kanske tysta ner dem med bryska metoder, men de kommer att ploppa upp gång efter annan här eller annorstädes. Ordning, motivation och arbetsro blir lidande.

Utanför ämnet: Vi hade orientering en dag i lumpen -- det var typ hundra år sen. Jag och en kompis var måttligt motiverade, men vi tog det lugnt, läste kartan, använde kompassen och valde bekvämast möjliga väg mellan kontrollerna och lunkade så sakteliga.

En annan kompis var mera stridis. Han sprang allt han orkade, men vi möttes vid varje kontroll. Kartan och kompassen hade han inte riktigt hunnit och orkat med, så han hade säkert sprungit ett par kilometer för varje kontroll när vi hade gått femhundra meter mellan kontrollerna.

Vi behöver inte hitta på någon egen filosofi. CoC, ubuntus löften, ubuntus filosofi och bugg #1*) finns och är den karta och kompass vi har att rätta oss efter. Drar vi åt samma håll behöver vi varken vara särskilt många eller svettas särskilt mycket för att saker och ting ska börja bli bättre.

*) Läs The Official Ubuntu Book av Benjamin Mako Hill
Of course, Ubuntu’s goals are not only to build an OS that lives up to our philosophy or technical
goals and to do it on our terms—although we probably would be happy if we only achieved that.
Our ultimate goal, the one that supersedes and influences all other, is to spread our great software,
our frequent releases, and the freedoms enshrined in our philosophy to as many computer users in
as many countries as possible. Ubuntu’s ultimate goal is not to become the mostly used GNU/Linux
distribution in the world, it is to become the most widely used OS in the world..
http://www.zareason.com/ubuntubook/
Senast redigerad av 1 Urban Anjar, redigerad totalt 18 gånger.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Rune.K skrev:ag håller med dej No1Viking om att det tjatas väldigt mycket om CoC och bugg #1 här.
Jag personligen tycker att dessa frågor marginaliseras. Fattar inte ens varför det ska vara diskution om CoC ??? Det är ju bara vanligt bondförnuft som an ska skriva under...
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Men snälla du, Urban Anjar.
Du snackar som om locot var ett internationellt ställe, med Mark i spetsen. Först måste man bygga det svenska locot, så att det överhuvudtaget fungerar innan man kan ge sig på såna filosofier, som i sig inte är fel. De måste prioteras lägre och komma senare, helt enkelt.
Gör jobbet med att få locot till ett trevligt och bra ställe så kan vi få med oss folket mot nya friska mål, bla de du tjatar oss trötta med.

Micke
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Eftersom jag tror mig veta att vissa drar sig för att läsa saker på utrikiska har jag försökt få till en översättning av citatet från The Official Ubuntu Book i mitt förra inlägg. Översättning är inte min starka sida, men med Google Translate och lite finputs blev det ungefär så här:
Naturligtvis är Ubuntus mål inte bara att bygga ett operativsystem som lever upp till vår filosofi eller våra tekniska mål och att göra det på våra villkor, även om vi förmodligen skulle bli glada om vi bara uppnått detta.

Vårt yttersta mål, det som överglänser och påverkar alla andra, är att sprida vår fina programvara, våra frekventa releaser och friheten som ingår i vår filosofi till så många datoranvändare i så många länder som möjligt.

Ubuntu yttersta mål är inte att bli den oftast använda GNU/Linux-distributionen i världen, det är det bli det mest använda OS-et i världen.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

mcNisse skrev:
Rune.K skrev:ag håller med dej No1Viking om att det tjatas väldigt mycket om CoC och bugg #1 här.
Jag personligen tycker att dessa frågor marginaliseras. Fattar inte ens varför det ska vara diskution om CoC ??? Det är ju bara vanligt bondförnuft som an ska skriva under...
Men om det nu handlar om vanligt bondförnuft, då behöver man väl inte tjata om det.
Är man skitstövel från början så blir man inte mindre skitstövel för att man undertecknar CoC, eller hur?
Det är ju bara ett spel för galleriet som det brukar heta.
Det väl alla, att man på ett forum ska uppträda trevligt och tänka på netiketten, det står tydligt och klart i våra forumsregler som är demokratiskt framröstade.

Observera mcNisse, ovanstående är inte riktat mot dej personligen.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Urban Anjar skrev:Eftersom jag tror mig veta att vissa drar sig för att läsa saker på utrikiska har jag försökt få till en översättning av citatet från The Official Ubuntu Book i mitt förra inlägg. Översättning är inte min starka sida, men med Google Translate och lite finputs blev det ungefär så här:
Naturligtvis är Ubuntus mål inte bara att bygga ett operativsystem som lever upp till vår filosofi eller våra tekniska mål och att göra det på våra villkor, även om vi förmodligen skulle bli glada om vi bara uppnått detta.

Vårt yttersta mål, det som överglänser och påverkar alla andra, är att sprida vår fina programvara, våra frekventa releaser och friheten som ingår i vår filosofi till så många datoranvändare i så många länder som möjligt.

Ubuntu yttersta mål är inte att bli den oftast använda GNU/Linux-distributionen i världen, det är det bli det mest använda OS-et i världen.
Det är övergripande mål som saknar direkt bäring på ubuntu-se.org. Vårt loco måste bli trevligt och en bra plats att hänga på, annars är målen du skriver om, UA, värdelösa.
Fixa andra mål. som har bättre bäring på ubuntu-se.org i stället, så ordnar sig resten. Man kan tex titta på vilket uppdrag som locot har och fundera på vål som skall sättas som göra att uppdraget levereras till beställaren, dvs Canonical.

Micke
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

No1Viking skrev:Men snälla du, Urban Anjar.
Du snackar som om locot var ett internationellt ställe, med Mark i spetsen. Först måste man bygga det svenska locot, så att det överhuvudtaget fungerar innan man kan ge sig på såna filosofier, som i sig inte är fel. De måste prioteras lägre och komma senare, helt enkelt.
Gör jobbet med att få locot till ett trevligt och bra ställe så kan vi få med oss folket mot nya friska mål, bla de du tjatar oss trötta med.

Micke
Du försöker svartmåla, men i själva verket fungerar det mesta riktigt hyggligt. Givetvis kunde mycket vara bättre, men "bättre" är ett relativt mått. Bättre måste mätas utifrån varifrån vi utgår och vart vi är på väg.

För att kunna bli bättre måste vi dra åt samma håll och vara överens om att det hållet är rätt.

Ja, vi utgör en del i en internationell rörelse med Mark i spetsen. En liten del i ett litet land nära nordpolen, men ändå.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Urban Anjar skrev:...
*) Läs The Official Ubuntu Book av Benjamin Mako Hill
Of course, Ubuntu’s goals are not only to build an OS that lives up to our philosophy or technical
goals and to do it on our terms—although we probably would be happy if we only achieved that.
Our ultimate goal, the one that supersedes and influences all other, is to spread our great software,
our frequent releases, and the freedoms enshrined in our philosophy to as many computer users in
as many countries as possible. Ubuntu’s ultimate goal is not to become the mostly used GNU/Linux
distribution in the world, it is to become the most widely used OS in the world..
http://www.zareason.com/ubuntubook/The% ... %20pdf.zip
Det är därför jag har aktier i Canonical Ltd.
I och för sig är det högriskaktier men man vet aldrig. :)
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Urban Anjar skrev:Du försöker svartmåla, men i själva verket fungerar det mesta riktigt hyggligt.
Jasså?
Fråga CF och se om han håller med.
Nää, du, det är du som försöker släta över något som fungerar så dåligt så att medlemmar lämnar ubuntu-se.org. Har du missat det så undrar jag hur du analyserar verksamheten. Men, när jag tänker efter, du kanske tycker att det är bra, för du har aldrig, mig veterligen, gjort nåt för att stoppa medlemsflykten?

Micke
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

No1Viking skrev:Jasså?Fråga CF och se om han håller med.Nää, du, det är du som försöker släta över något som fungerar så dåligt så att medlemmar lämnar ubuntu-se.org. Har du missat det så undrar jag hur du analyserar verksamheten. Men, när jag tänker efter, du kanske tycker att det är bra, för du har aldrig, mig veterligen, gjort nåt för att stoppa medlemsflykten?
Personligen ser jag ett samband med att No1Viking & Co är här och berättar hur dåligt allt är...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

No1Viking skrev:(...)Vårt loco måste bli trevligt och en bra plats att hänga på, annars är målen du skriver om, UA, värdelösa.(...)
Där tror jag vi har hittat grundbulten. Det är inte ett självskrivet mål för ett LoCo att vara nånstans att "hänga på". Vi är ingen dj*a fritidsgård. Hänga kan folk göra på Facebook, Lunarstorm eller Flashback där kan vi inte och ska vi inte konkurrera.

Vi är en arbets- och åsiktsgemenskap primärt. Vi finns för att sprida Ubuntu och för att underlätta för folk att installera och använda det. Att bidra till utveckling, design, buggfixar vore också relevanta mål, men det ligger kanske lite vid horisonten.

"Hängandet" har givetvis också sin betydelse. Alla arbetsplatser har sitt fikarum, men man kommer inte till jobbet bara för att fika.
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

mcNisse skrev:
No1Viking skrev:Jasså?Fråga CF och se om han håller med.Nää, du, det är du som försöker släta över något som fungerar så dåligt så att medlemmar lämnar ubuntu-se.org. Har du missat det så undrar jag hur du analyserar verksamheten. Men, när jag tänker efter, du kanske tycker att det är bra, för du har aldrig, mig veterligen, gjort nåt för att stoppa medlemsflykten?
Personligen ser jag ett samband med att No1Viking & Co är här och berättar hur dåligt allt är...
Grattis!
Du får gärna har dina konspirationsteorier i fred. Med eller utan oss som vill att locot ska bli bättre pågår en medlemsflykt från ubuntu-se.org. Det är bara att inse och agera mot det.

Micke
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

mcNisse skrev:
Vad då för samband? Vi som även är aktiva på ubuntu.se ser gärna att det officiella forumet utvecklas, det är bra för gemenskapen och därmed också bra för ubuntu.se. Vi har en andra ambitioner och aktiviteter än Locot, även om vi har det gemensamt att se till att supporten funkar.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Rune.K skrev:
mcNisse skrev:Klart det är viktigt. Jag vill gärna kunna gå och köpa en dator utan Windowslicens, utan att behöva leta och jobba. Windowsskatten är klart orättvis.
Ett sätt som flertalet medlemmar kan bidra med, det är att gå in i alla datoraffärer som man känner till och fråga efter Linuxdatorer eller om det går att beställa.
Det står klart och tydligt i den första buggrapporten på launchpad.
Vi skulle kunna ha en speciell tråd där vi kan berätta vilka affärer vi har varit i, med mera.
Många bäckar små... men det tar naturligtvis tid.

Att bara tjata om bugg #1 som vissa gör utan att komma med konkret är bara tråkigt.
Nu är det du som nämnt det flest gånger. Det är inte ett framgångsrecept att säga bugg nr 1 för den oinvigde, istället så skall man rikta fokus på vad det innebär för konsumenten; att han få eller inga valmöjligheter när han skall välja en hemdator.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ulsak skrev:(...) ser gärna att det officiella forumet utvecklas (...)
Vi är inte primärt ett forum heller. Vi använder en forumprogramvara som ett av flera sätt att göra det vi ska, men LoCot är inte begränsat till detta. Det är inte självklart att vi ska ha ett forum. Ingen kräver att ett LoCo ska ha det.

Jag tror i och för sig att vi ska ha ett forum, men vi får inte vara så enögda eller tro att allt står och faller med forumet.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"